Benbjo Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Trenger litt hjelp til en oppgave jeg. Det har seg slik at vi har gitt en funksjon f(x) = t / e^t-1. Jeg skal forklare hvorfor funksjonen avtar i intervallet <1, uendelig>. Altså fra 1 til uendelig. Har aldri vært noe god på dette. All hjelp tas i mot med stor takk! Lenke til kommentar
ekorniminator Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Vel, det er egentlig så enkelt som at t stiger mye seinere enn e^t-1.. Og når nevner stiger raskere enn teller vil verdien avta.. Formuler dette på en fornuftig måte så er du i mål Litt pirking: f(x) betyr en funksjon av x, men du skriver en funksjon med t. Derfor må du enten forandre alle t'ene til x'er eller f(x) -> f(t).. Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2007 Haha, jeg vet at f(x) er en funksjon av f. Personlig pleier jeg alltid å skrive f(x) = noe, men denne oppgaven var f(t) derav feilen så det er f(t) = t / e^t-1 takk for hjelpen! Lenke til kommentar
arex1337 Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Jeg ville forsøkt å derivere funksjonen, for så å se at det deriverte uttrykket er positivt på intervallet <1, uendelig> Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå