Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

reklamasjon-DELL-haster:(dårlig service!har jeg noen rettigheter?


Veroni

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg kjøpte min inspiron hos DELL Januar 2006, etter 1 år begynte jeg å merke at batteriet ikke holdt "mål", at jeg måtte ha i strømforsyningen konstant for at den ikke skulle dø ut osv. Brukte pcn ca 2-3 timer hver dag.

 

For et halvt år siden måtte jeg begynne med å holde i ledningen for at strømmen i det hele tatt skulle gå igjennom..trodde det var noe galt med strømforsyningen og bestilte derfor ny i september.

 

 

Men det ble ikke noe bedre av det..nå de siste dagene har det kommet opp en ny melding om at your battery needs to be replaced..

 

Ringte kundeserice nå og fikk da beskjed fra en meget "uviten" selger om at han kunne sende meg en mail på hva det vil koste å reparere pcn..han var ikke interessert i å høre noe om problemet...eller om det muligens kunne være en reklamasjonsfeil, han mente bare det var en slitasje og at den måtte sendes til reparasjon. Det er i utgangspunktet greit, men jeg vil jo gjerne at de skal ta en titt på den før de evt. konkluderer med at det er en slitasje etter en så kort periode, og når den er så pent brukt som den er.

 

Tok også en titt på siden deres og kom over dette:

Tilbakekalling av batteri

Dell har oppdaget et potensielt problem med visse batterier som er solgt sammen med bærbare datamaskiner av typen Dell LatitudeTM , InspironTM , XPSTM og Dell Precision Mobile WorkstationTM . Dell har, i samarbeid med den amerikanske sikkerhetskommisjonen for forbrukerprodukter, bestemt seg for å frivillig tilbakekalle visse Dell-merkede batterier som inneholder battericeller som er produsert av Sony. Alle kunder tilbys gratis erstatningsbatterier. I sjeldne tilfeller kan disse batteriene overopphetes og dermed være brannfarlige. [Announced August 15, 2006].

 

Jeg bad selvfølgelig om at de skulle ta en titt på denne først, og han sa da at det vil ta TRE UKER før de VURDERER om det er en reklamasjon eller ikke. (dette skal de vurdere uten å SE PÅ SELVE PCN!!!), jeg vil deretter få et svar fra dem og kan da sende inn pcn og det vil ta opp til en mnd igjen.. er ikke det fryketlig lang tid?

 

Er så usikker på hva jeg skal gjøre..selgeren måtte sette meg på vent hele tiden for han kunne ingenting selv..og ble helt satt ut hver gang jeg sa."hva vil det si..."?

 

Noen som har erfaringer med DELL og reklamasjoner? Noen andre synspunkter? Hjeeelp!:(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Batteriet får du ikke på garanti eller reklamasjon, her må du nok bare kjøpe nytt. Er ganske vanlig at batteriene dør fort da maskinen ofte står med lader i så og si hele tiden hos folk flest. (Meg selv blant annet.)

 

Når det gjelder disse problemene med brannfarlige batteriene som du nevner skal du selve kunne sjekke om du er berørt ved å sjekke serienr på batteriet eller maskinen oppmot lister på dell sine sider. Finner vel på dell sine sider, orker ikke lete frem nå men gjorde dette selv da dette var i media i fjor høst.

Lenke til kommentar

Jeg hadde hvertfall sagt at jeg ville hatt en lånepc, hvis de skal bruke så lang tid har du krav på å låne en pc i mellomtiden.

 

Batterier blir dårlige med tiden, men det kan høres ut som om ditt er blitt altfor dårlig - altfor fort. Men jeg er usikker på hva loven sier om det. Jeg ville tatt en kjapp telefon til forbrukerrådet å forhørt deg om dine rettigheter, de kan som regel gi deg et kjapt svar. Jeg har gjort det flere ganger. Husk å fortelle så nøyaktig og kort som mulig om hva som har skjedd.

Lenke til kommentar
Batteriet får du ikke på garanti eller reklamasjon, her må du nok bare kjøpe nytt. Er ganske vanlig at batteriene dør fort da maskinen ofte står med lader i så og si hele tiden hos folk flest. (Meg selv blant annet.)

 

Når det gjelder disse problemene med brannfarlige batteriene som du nevner skal du selve kunne sjekke om du er berørt ved å sjekke serienr på batteriet eller maskinen oppmot lister på dell sine sider. Finner vel på dell sine sider, orker ikke lete frem nå men gjorde dette selv da dette var i media i fjor høst.

takk for svar!

Skjønner problemet med batteriet, men hvorfor må jeg da dytte inn ledningen(strømforsyningen) for at den i det hele tatt skal reagere?? Har det også noe med at batteriet er dødt?Eller kan det være noe galt med pcn?

 

Jeg hadde hvertfall sagt at jeg ville hatt en lånepc, hvis de skal bruke så lang tid har du krav på å låne en pc i mellomtiden.

 

Batterier blir dårlige med tiden, men det kan høres ut som om ditt er blitt altfor dårlig - altfor fort. Men jeg er usikker på hva loven sier om det. Jeg ville tatt en kjapp telefon til forbrukerrådet å forhørt deg om dine rettigheter, de kan som regel gi deg et kjapt svar. Jeg har gjort det flere ganger. Husk å fortelle så nøyaktig og kort som mulig om hva som har skjedd.

Jeg får vel ikke låne pc om det ikke er en reklamasjon? De skal jo først VURDERE om det er en reklamasjon..:(

Synes bare det er merkelig at de skal vurdere om det er en reklamasjon før de har sett på pcn:s Det siste du sa var ikke så dumt! Takk!

Lenke til kommentar

PCen skal fungere fint om du stikker i strømkabelen, selv om batteriet ikke er i. Så om du ikke får liv i PCen uten kablel, men me batteri, så høres det ut som en av to ting. Dødt batteri eller problem med kontaktene som lader batteri i PCen (foutsetter at du har prøvd å lade batteriet før dette da).

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
PCen skal fungere fint om du stikker i strømkabelen, selv om batteriet ikke er i. Så om du ikke får liv i PCen uten kablel, men me batteri, så høres det ut som en av to ting. Dødt batteri eller problem med kontaktene som lader batteri i PCen (foutsetter at du har prøvd å lade batteriet før dette da).

 

 

Nå fant jeg ut på dell sine sider at mitt batteri er en av de som ble tilbakekalt ifjor, er dette noe jeg kan kreve nå da jeg først ble oppmerksom på det NÅ? (Har det noe å si for meg i det hele tatt) Kan det ha noe sammenheng med dette? At den ble ekstrem varm og funket dårlig???

Lenke til kommentar
Om det er sammenheng kan jeg ikke si, men drit i det. Du har ett batteri som er blitt tilbakekalt. Du ringer til Dell og nevner dette, trenger ikke si noenting om batteriets status, bare at du nettopp hørte om tilbakekallelsen og vil sende det inn for nytt...

Oh yes! Bestilte nettopp på nettet..det vil ta 20 dager..men pytt pytt. Den ubrukelige dårlige selgeren har fortsatt ikke sendt meg noen prisoverslag på hva det vil koste å få reparert pcn..han sa han skulle gjøre det med en gang. (Kan også nevne at han la på tlf flere ganger når jeg stilte spørsmål og prøvde å bli borte..hehe pinlig at de kan så lite)

Lenke til kommentar
takk for svar!

Skjønner problemet med batteriet, men hvorfor må jeg da dytte inn ledningen(strømforsyningen) for at den i det hele tatt skal reagere?? Har det også noe med at batteriet er dødt?Eller kan det være noe galt med pcn?

 

Her høres ut som dårlig kontakt i enten lader eller pc, da du har byttet lader er det tydelig at det er i PC-en problemet sitter. Dette er jo og et vanlig problem da folk har en tendens til å snuble i ledningen osv, men om det er tilfelle her vet jeg selvsagt ikke. :)

 

Nå fant jeg ut på dell sine sider at mitt batteri er en av de som ble tilbakekalt ifjor, er dette noe jeg kan kreve nå da jeg først ble oppmerksom på det NÅ? (Har det noe å si for meg i det hele tatt) Kan det ha noe sammenheng med dette? At den ble ekstrem varm og funket dårlig???

 

Når dette er tilfelle bør du selvsagt få nytt batteri gratis, jeg nekter og tro at de har satt noen tidsfrist på når batteriet må leveres tilbake. Her er det nok bare å gå gjennom vanlige rutiner for å returnere batteriet. At batteriet nesten er dødt trenger du ikke fokusere på da det er irrellevant. Her er det brannsikkerhet som er tema. ;)

Lenke til kommentar
takk for svar!

Skjønner problemet med batteriet, men hvorfor må jeg da dytte inn ledningen(strømforsyningen) for at den i det hele tatt skal reagere?? Har det også noe med at batteriet er dødt?Eller kan det være noe galt med pcn?

 

Her høres ut som dårlig kontakt i enten lader eller pc, da du har byttet lader er det tydelig at det er i PC-en problemet sitter. Dette er jo og et vanlig problem da folk har en tendens til å snuble i ledningen osv, men om det er tilfelle her vet jeg selvsagt ikke. :)

 

Nå fant jeg ut på dell sine sider at mitt batteri er en av de som ble tilbakekalt ifjor, er dette noe jeg kan kreve nå da jeg først ble oppmerksom på det NÅ? (Har det noe å si for meg i det hele tatt) Kan det ha noe sammenheng med dette? At den ble ekstrem varm og funket dårlig???

 

Når dette er tilfelle bør du selvsagt få nytt batteri gratis, jeg nekter og tro at de har satt noen tidsfrist på når batteriet må leveres tilbake. Her er det nok bare å gå gjennom vanlige rutiner for å returnere batteriet. At batteriet nesten er dødt trenger du ikke fokusere på da det er irrellevant. Her er det brannsikkerhet som er tema. ;)

Jeg skal være oppriktig og ærlig her å si at jeg aldri har snublet i ledningen eller noe, jeg er generelt åpen for at det kan være en slitasje hvis det har vært noe jeg har gjort galt..skjønner bare ikke HVA?

 

Har bestilt et nytt batteri nå, men det stod ingenting om hva jeg skulle gjøre med det gamle? Må jeg sende det inn?

Lenke til kommentar
Vel... Kan ikke hjelpe deg, har alt annet en god opplevelse med Dell sin service etter at de har solgt produktet og fått penga.

Er klar over det..sist når jeg skulle bestille ny strømforsyning fikk jeg heller ingen hjelp fra selger. Han burde jo opplyst meg DER OG DA om at det kunne være en evt. slitasje når jeg forklare problemet. Han virket uinteressert og dum rett og slett..og jeg var dum nok til å ta sjansen...

 

 

 

Fant en relevant dom.. men usikker på om batterier/størmforsyning faller under..? Hva er normal levetid på disse produktene?

 

 

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1023964913.16

 

 

"Hvis det nye TV-apparatet eller vaskemaskinen din slutter å fungere tre år etter at du kjøpte det, skal selgeren normalt sett betale reparasjoner etc…. Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen.

 

En del selgere avviser reklamasjoner med en påstand om at enkelte deler av varen må forventes å ha en kortere levetid. I en sak om en videospiller har Høyesterett bestemt at ved feil på elektroniske komponenter med lang levetid som ikke krever alminnelig vedlikehold har du krav på gratis reparasjon i hele 5-års perioden. Dette prinsippet gjelder også for de andre produkter som ved normal bruk har en lang levetid. Etter forbrukerkjøpsloven har selgeren også en streng opplysningsplikt som sier at han må opplyse om alle forhold som du har grunn til å regne med å få. Det vil si at du har krav på å få opplysninger dersom det er deler ved produktet som må påregnes å ha en kortere levetid eller som trenger særskilt vedlikehold. Dersom selgeren ikke har gitt deg slike opplysninger (enten direkte, i bruksanvisning eller lignende) vil det som regel være en mangel hvis det oppstår feil på varen i reklamasjonstiden."

Lenke til kommentar

Om batteriet er tilbake kalt, an dette sjekkes på www.dellbatteryprogram.com

 

Om ikke så er det følgende rettnings linjer som gjelder:

 

Batteriet har 1. års garanti, og skal holde min. 15 min med senket lys styrke, uten WiFi og Blåtann aktivert.

Batteri er i følge forbruker rådet, en slitasje del, og reklamasjon kan føres om det ikke holder forventet levetid (1. år).

 

mere info finner du på leverings betingelsene til Dell, punkt 8.6

http://www1.euro.dell.com/content/topics/t...n&~lt=popup

 

Er PCen kjøpt igjennom bedrift gjelder andre regler:

2 års reklamasjons om ikke anen avtale er i gang (service avtale), da kanseleres automatiskt reklamasjons retten.

 

Strøm forsyning: 5 års reklamasjons rett, om det ikke er bedrifts kjøp, se over.

MEN du må hevde reklamasjon for teknikker, de er ikke forpliktet og informere deg om det.

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar
Om batteriet er tilbake kalt, an dette sjekkes på www.dellbatteryprogram.com

 

Om ikke så er det følgende rettnings linjer som gjelder:

 

Batteriet har 1. års garanti, og skal holde min. 15 min med senket lys styrke, uten WiFi og Blåtann aktivert.

Batteri er i følge forbruker rådet, en slitasje del, og reklamasjon kan føres om det ikke holder forventet levetid (1. år).

 

mere info finner du på leverings betingelsene til Dell, punkt 8.6

http://www1.euro.dell.com/content/topics/t...n&~lt=popup

 

Er PCen kjøpt igjennom bedrift gjelder andre regler:

2 års reklamasjons om ikke anen avtale er i gang (service avtale), da kanseleres automatiskt reklamasjons retten.

takk

Lenke til kommentar
høres ikke ut som batteri feil syns jeg.. strømforsyning eller dårligkontakt en plass..

Yup! Noe jeg også tror..er her jeg lurer på hvor "snille" Dell BØR være mot meg..synes de hvertfall skal vurdere en reklamasjon/evt ta en titt på pcn..men de er lite villige..

Lenke til kommentar
Vel... Kan ikke hjelpe deg, har alt annet en god opplevelse med Dell sin service etter at de har solgt produktet og fått penga.

Er klar over det..sist når jeg skulle bestille ny strømforsyning fikk jeg heller ingen hjelp fra selger. Han burde jo opplyst meg DER OG DA om at det kunne være en evt. slitasje når jeg forklare problemet. Han virket uinteressert og dum rett og slett..og jeg var dum nok til å ta sjansen...

 

 

 

Du har jo 14 dager angrerett,hvorfor sendte du den ikke tilbake når du fant ut at det ikke var den som var feilen.?

Eneste dette hadde kostet deg totalt ver returfrakten,resten hadde du fått igjen.

Lenke til kommentar
Vel... Kan ikke hjelpe deg, har alt annet en god opplevelse med Dell sin service etter at de har solgt produktet og fått penga.

Er klar over det..sist når jeg skulle bestille ny strømforsyning fikk jeg heller ingen hjelp fra selger. Han burde jo opplyst meg DER OG DA om at det kunne være en evt. slitasje når jeg forklare problemet. Han virket uinteressert og dum rett og slett..og jeg var dum nok til å ta sjansen...

 

 

 

Du har jo 14 dager angrerett,hvorfor sendte du den ikke tilbake når du fant ut at det ikke var den som var feilen.?

Eneste dette hadde kostet deg totalt ver returfrakten,resten hadde du fått igjen.

Fordi jeg er DUM...(var midt oppi en stressende eksamensperiode)

Lenke til kommentar
Hvis det ikke fungerer med batteriet du får i retur, er det åpenbart noe galt med PCen eller strømforsyningen (sannsynligvis PC ettersom du har byttet strømforsyning). Da har du normal reklamasjonsrett.

takk det har jeg skjønt..er bare frustrerende at det hele kommer til å ta 4 mnd til sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...