ole1990 Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 (endret) Kristendommen har jo paven som høyeste nålevende leder. Hva heter lederen for de andre store verdensreligionene? Det jeg vil ha er "titlen" å store religiøse ledere som lever i nåtid, som "alle" har hørt om. Altså ikke benedict, men pave. Endret 10. desember 2007 av ole1990 Lenke til kommentar
operg Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 "Kristendommen" har ikke paven som øverste leder - katolisismen har paven som øverste leder. Lenke til kommentar
Brakkvannstorsk Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Helt riktig. Kristendommens øverste leder er ve kanskje Bush? Lenke til kommentar
ole1990 Skrevet 13. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2007 Operg: jeje... så vet vi det. Jeg nekter å tro at det ikke er noen her som vet dette her så... BUMP! Lenke til kommentar
dedeee Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Kristendommen har ingen samlet leder. Europeiske protestantiske kirker har som regel ingenting over nasjonale ledere, som vil da være monarken, som i Norge og England, eller eventuelt en (erke)biskop (kan ikke sitere noen land på dette). Den russisk-ortodokse kirken har vel patriarken av Moskva, mens lenger sør står det mellom forskjellige patriarker for hver undergruppe. Buddhismen har Dalai Lama (som ikke dekker hele buddhismen, men en betydelig andel). Shia-muslimer ledes av 12 imamer som skal være etterkommere av Ali. Prinsipielt skal det være en etterkommer av Ali som har guddommelig autoritet over islam, men han er ikke identifisert (såvidt jeg har forstått det). Sunnier vet jeg ingenting om, ei heller jøder. Lenke til kommentar
Kakestykke Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Kristendommens leder er Jesus. Lenke til kommentar
strayder Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) Kristendommens leder er Jesus. ... og han lever, så påsken er avlyst! Kampen om ledeskapet i de forskjellige religioner er jo bare en skjønn samling med rot ogg maktkamp alt sammen jo... Er kanskje ikke så rart at kristendommen ikke har noen klar leder, for hvem vil være bekjent av noe sånt?? Endret 13. desember 2007 av strayder Lenke til kommentar
Sempercogitare Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 katolikker er jo også kristne, de er bare en annen gren enn protestantene. Lenke til kommentar
Kakestykke Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Kristendommens leder er Jesus. ... og han lever, så påsken er avlyst! Kampen om ledeskapet i de forskjellige religioner er jo bare en skjønn samling med rot ogg maktkamp alt sammen jo... Er kanskje ikke så rart at kristendommen ikke har noen klar leder, for hvem vil være bekjent av noe sånt?? Jesus sto opp, det er jo derfor vi feirer påske. Lenke til kommentar
ole1990 Skrevet 14. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2007 Og med "nålevende" mener jeg altså ikke en som befinner seg i "himmelen", men en man kan se på uten å ha tatt noen form for halisunerende stoffer. Takk skal du ha, dedeee! Den der kom jeg veldig langt med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå