Gå til innhold

Religiøse ledere i verdensreligionene?


Anbefalte innlegg

Kristendommen har jo paven som høyeste nålevende leder. Hva heter lederen for de andre store verdensreligionene?

 

Det jeg vil ha er "titlen" å store religiøse ledere som lever i nåtid, som "alle" har hørt om. Altså ikke benedict, men pave.

Endret av ole1990
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kristendommen har ingen samlet leder. Europeiske protestantiske kirker har som regel ingenting over nasjonale ledere, som vil da være monarken, som i Norge og England, eller eventuelt en (erke)biskop (kan ikke sitere noen land på dette). Den russisk-ortodokse kirken har vel patriarken av Moskva, mens lenger sør står det mellom forskjellige patriarker for hver undergruppe. Buddhismen har Dalai Lama (som ikke dekker hele buddhismen, men en betydelig andel). Shia-muslimer ledes av 12 imamer som skal være etterkommere av Ali. Prinsipielt skal det være en etterkommer av Ali som har guddommelig autoritet over islam, men han er ikke identifisert (såvidt jeg har forstått det). Sunnier vet jeg ingenting om, ei heller jøder.

Lenke til kommentar
Kristendommens leder er Jesus.

 

... og han lever, så påsken er avlyst! :ph34r:

 

Kampen om ledeskapet i de forskjellige religioner er jo bare en skjønn samling med rot ogg maktkamp alt sammen jo...

 

Er kanskje ikke så rart at kristendommen ikke har noen klar leder, for hvem vil være bekjent av noe sånt?? :dribble:

Endret av strayder
Lenke til kommentar
Kristendommens leder er Jesus.

 

... og han lever, så påsken er avlyst! :ph34r:

 

Kampen om ledeskapet i de forskjellige religioner er jo bare en skjønn samling med rot ogg maktkamp alt sammen jo...

 

Er kanskje ikke så rart at kristendommen ikke har noen klar leder, for hvem vil være bekjent av noe sånt?? :dribble:

 

Jesus sto opp, det er jo derfor vi feirer påske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...