chrisege Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Hei, Har et lite spørsmål jeg håper noen av dere kan hjelpe med. Kjøpte meg nylig en Suzuki SJ 1985 model. Dette er for de som kjenner bilen en 4-hjulstrekker. Jeg har bare et problem. På framhjulene kan jeg skru på to skure som det står free og look på. I følge noen skal disse skrus til look før jeg kobler inn 4 hjulstrekken inne (på "girstang"), i følge andre så er dette innkobling av noen ekstra sperr og skal kun brukes dersom du setter deg fast. Er det noen av dere som vet noe om dette. Instruksjonsbok har jeg ikke. Lenke til kommentar
LaStrada Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Du skal aldri kjøre med 4x4 (på girkassa i bilen) uten å skru på lock på forhjulene! Dette kalles frihjulsnav (eller no sånt) og kobler inn/ut forhjulene. Brukes feks om sommern når du vil koble ut drivakslene forran helt for å spare bensin. Dette er vel "ekstrautstyr" tror jeg og ikke noe som kom orginalt, så tror ikke du finner noe i instruksjonsboka. Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2007 Du skal aldri kjøre med 4x4 (på girkassa i bilen) uten å skru på lock på forhjulene! Dette kalles frihjulsnav (eller no sånt) og kobler inn/ut forhjulene. Brukes feks om sommern når du vil koble ut drivakslene forran helt for å spare bensin. Dette er vel "ekstrautstyr" tror jeg og ikke noe som kom orginalt, så tror ikke du finner noe i instruksjonsboka. OK, så det du sier er at jeg alltid kan kjøre med det inne (LOOK), men da øker drivstofforbruket? Lenke til kommentar
LaStrada Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Ja, for da må du dra på drivverket fra senterdiffen til framhjulene hele tiden. Ved å koble ut forhjulene (free) vil du slippe dette. Jeg gikk ned ca 0.5 liter på langkjøring ved å koble ut dette Men nå hadde jeg store hjul og kjørte i høye hastigheter... for du har sikkert skjønt at dette ikke er en bil du kjører fort og langt med! Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2007 Jepp, jeg har funnet ut at dette ikke er noen bil å kjøre fort å langt med, dog kjørte jeg da fra Gjerstad til Egersund på lørdag, en tur på vel 300 km (hentet bilen der) Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 (endret) Du skal aldri kjøre med 4x4 (på girkassa i bilen) uten å skru på lock på forhjulene! Dette kalles frihjulsnav (eller no sånt) og kobler inn/ut forhjulene. Brukes feks om sommern når du vil koble ut drivakslene forran helt for å spare bensin. Dette er vel "ekstrautstyr" tror jeg og ikke noe som kom orginalt, så tror ikke du finner noe i instruksjonsboka. Bare å kjøre med 4x4 innkoblet i girkassa uten å ha frihjulsnavene innkobla er forsåvidt ikke det verste, det verste er om du prøver å koble inn firehjulstrekket i fart uten at frihjulsnavene er innkobla, da blir det fin skrapelyd, da... Man bør ikke kjøre lengre distanser med 4x4 inne uten at navene også er det (kan bli dårlig smøring enkelte steder), men det er ikke noe i veien for å f.eks. bruke lavserien uten å koble inn navene om du skal rygge med henger på en trang plass e.l. Forumet på www.offroad.no er forresten en god plass å lete etter info om slike ting og biler, anbefales! Endret 10. desember 2007 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå