demiurgen Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 jeg har laget denne kalkulatoren: http://www.morganwaage.com/calculator.html og prøvd med litt forskjellige javascript uten å lykkes. alt jeg vil er at det tallet man putter inn i de to øverste feltene legges sammen når man trykke på = knappen og resultatet vises i det nederste feltet. her er funksjonen jeg har nå: function calculate(){ var int1 = document.form1.field1.value; var int2 = document.form1.field2.value; var int3 = eval(int1 + int2); } den regner sikkert ut riktig men jeg får ikke vist resultatet...??? noen som kan hjelpe meg med dette? Lenke til kommentar
nercix Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Sleng på document.form1.field3.value=int3 Så får du fram «int3» i det nederste feltet. Tviler på at «kalkuratoren» vil rekne rett, da koden din legger sammen to strenger. Lenke til kommentar
demiurgen Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2007 (endret) Sleng på document.form1.field3.value=int3 Så får du fram «int3» i det nederste feltet. Tviler på at «kalkuratoren» vil rekne rett, da koden din legger sammen to strenger. heheh! takk for svar! hvordan får jeg den til å legge de sammen da?? trodde eval() gjorde det jeg.... Endret 10. desember 2007 av demiurgen Lenke til kommentar
nercix Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 (endret) Du må validere og typekonvertere strengen til integer. Du konverterer strenger til integer med funksjonen Number(streng). Denne vil returnere "NaN" (Not a Number) om strengen ikkje kan konverterast til tal. function calculate(){ var int1 = Number(document.form1.field1.value); var int2 = Number(document.form1.field2.value); document.form1.field3.value=int1 + int2 } Ev. exception om int1 eller int2 ikkje er ett tal. Endret 10. desember 2007 av nercix Lenke til kommentar
demiurgen Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2007 YEAH!!! fiksa det med parseInt() takk!! Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 (endret) Jeg må nesten bare nevne at å bruke eval her, er som å skyte spurv med kanon. Eval eksekverer en streng som kode og bruker mye mer ressurser fordi den må starte opp en egen kompilering, mer om eval her: http://www.w3schools.com/jsref/jsref_eval.asp og http://blogs.msdn.com/ericlippert/archive/...1/01/53329.aspx Jeg har brukt eval et par ganger, men kunne sikkert unngått det om jeg hadde vært smartere. Kan du unngå eval er det det beste! Edit: Kanskje grunnen til at du bruker eval er at du ønsker å erstatte plusstegnet med en variabel som inneholder et tegn, det kan være en valid grunn for å bruke eval. I såfall skulle vel utregningen vært: var int3 = eval(int1 + '+' + int2); Endret 10. desember 2007 av magicgunnar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå