Gå til innhold

Hjelp til å overføre fra dv til data

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har filmet en god del film på en ferietur som jeg gjerne skulle ha gjort noe med. Problemet er at jeg aldri har redigert film før i det hele tatt. Jeg er ganske lettlært, så å mer eller mindre forstå selve redigeringen tror jeg skal gå bra; det jeg trenger hjelp til er å få filmen inn på min datamaskin. Jeg bruker et digitalt videokamera fra samsung, men dette har ikke usb-utgang. Kun "IEEE1394" og "multikabel". Dette sier meg personlig ingenting. Hva slags kabel må jeg da kjøpe for å få connection med min data? Dette er vel bare en side av saken, for jeg må vel ha et passende hull på dataen også til å putte denne ukjente ledningen inn i. Må jeg kjøpe en eller annen form for kort? Har en bærbar Dell Inspiron 6400, med ikke så altfor mange innganger på. Håper noen kan hjelpe meg:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IEEE1394 kalles ofte firewire (er vel Apples navn på den samme standarden?) og det er denne utgangen du skal bruke. Regner med at kameraet ditt har DV-ut (sjekk manualen), altså mulighet for å overføre data fra kamera til pc. I så fall må du ha en kabel mellom firewire-utgangen på kameraet og til PC-en din. En magert utstyrt Dell bærbar har vel neppe firewire-inngang så da må du nesten kjøpe et firewire-kort som du kan sette inn i PC-en. Disse får du i mange utgaver og versjoner. Denne kan vel brukes. Altså, trenger du en firewire-kabel og eventuelt et kort. Når det gjelder kabel må du nok ha en 4pin/6pin. Kameraet ditt har nok en 4pin port mens kortet nok har 6pin.

Deretter må du ha programvare for å "capture" filmen din fra kameraet til pc. Du får mange forskjellige videoredigeringsprogrammer til en rimelig penge og som kan gjøre den jobben. Ville tro den lokale Elkjøp/Expert e.l. kan veilede deg med å kjøpe inn de riktige sakene som skal til for å komme igang hvis du ikke tar sjansen på å bestille over nett.

Endret av tendilenz
Lenke til kommentar

Ifølge Dells hjemmesider har PC-en din Firewire (altså IEEE 1394). Vi siterer:

Selv å koble til alle de digitale multimedieenhetene er enkelt med Inspiron 6400. Den leveres med en standard S-video-utgang (TV-utgang), IEEE 1394 (Firewire) og fire innebygde USB 2.0-porter.

Det du altså trenger, er en firewirekabel, og av dem er det flere varianter, med fire- og/eller seks-pins plugg. Både videokameraer og bærbare PC-er pleier å bruke den lille fire-pins pluggen, så du får titte etter om du ser et lite uttak (ikke stort større enn et fyrstikkhode) som ser likt ut både på kamera og PC.

Det står også følgende om PC-en din: Express-kortspor: Vær oppmerksom på at dette systemet har et spor for ExpressCard og støtter kun formatet ExpressCard. Dette systemet har ikke spor til PCMCIA-kort.. Det innebærer at kortet tendilenz anbefalte, som er PCMCIA/CardBus,ikke kan brukes. Men som nevnt ser det ikke ut til at du trenger det uansett, siden PC-en tilsynelatende har riktig inngang.

Når det gjelder programvare har du formodentlig en av de nyeste Windows-versjonene, hvor Windows Movie Maker følger med og er greit å bruke til capturing og enkel nybegynnerredigering av video.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...