vargaz Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 (endret) Jeg har tenkt å kjøpe meg vannkjøling til min quad cpu. Jeg skal også ha vannkjøling til skjermkort, men har ikke helt bestemt meg for hvilket skjermkort jeg skal ha ennå, så det får vente. Systemet bør likevell være så kraftig at man klarer å kjøle ned et skjermkort som evnt kommer litt senere. Skal bestille dette så snart som mulig for å ha et prosjekt i julen. Ja, CPU og skjermkort vil bli klokket og derfor ønsker jeg vannkjøling som kjøler bedre enn de beste luftkjølerne. 1: Hva trenger jeg? ( CPUblokk, Radiator, Pumpe, Slanger (størrelse?), Nippler?, Tank, noe mer? ) 2: Hva bør jeg gå for, hvilken CPU blokk, radiator, pumpe osv. er bra? 3: Pris, hvilken prisklasse bør jeg legge meg på? godt utstyr koster endel, jeg har satt et tak på 2 000 i første omgang, jeg vet ikke om dette er nok? dette er da uten kjøler for skjermkort. 4: Hvor bestiller man ifra? jeg har ingen problemer med å bestille ifra utlandet om det gjør ting bedre og billigere. Er det noen som kunne tatt seg fem minutter å sett på dette sammen med meg? Endret 10. desember 2007 av vargaz Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Radiator: Der skal vistnok Thermochill være de beste. Om du har plass for de i kabinettet ditt må du nesten selv finne ut. Thermochill (link) CPU-blokk: Er jeg ikke sikker på hva jeg skal anbefale deg. Har selv kun erfaring med cuplex pro og en thermaltake blokk. En ting har jeg lært. Ikke kjøp blokker med plexi topp. Da plexien har lett for å sprekke. Kan tenke meg at det er det samme om plastikk topper. Har skjønt det slik at Swiftech Apogee GTX er blokken som er best fortiden. Swiftech Apogee GTX (link) Pumpe: Her er det egentlig veldig opp til deg. De beste pumpene i dag som er spesielt beregnet til vannkjøling er da Swiftech MCP355 (3/8"ID) og Swiftech MCP655 (1/2"ID) Her må du nesten se om hvordan slange størrelse du skal bruke. Pumper (link) Tank: Der er nok Swiftech MCRES-MICRO den absolutt beste tanken på markede. Liten og lett og plassere i kabinettet og en genial funksjon som hindrer at det kommer luftbobler i systemet. Swiftech MCRES-MICRO (link) Slange: Her er det egentlig veldig opp til deg å velge. Om du vil ha 3/8" ID som er lett og smidig å bruke. Men ser ganske "pinglete" ut. Mens 1/2" er lite smidig og tar stor plass. Ved å velge en slange som det vil gå mer vanngjennom vil du ikke tjene mer enn et par grader. Siden at du har samme størrelser i blokker uansett slange størrelse. Det kan også være lurt med en fillport for å letter tømme systemet. Selv angrer jeg på at jeg ikke kjøpte dette sist gang jeg bestilte deler. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 DTek Fuzion er vel kjent som et noe bedre kjøp enn en Apogee GTX. GTX har alutopp, og korrosjon kan lett forekomme, da den er direkte montert på kobberbunnen. DTek Fuzion har acetaltopp og har en god ytelse. Et annet spennende produkt er EK Supreme. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2007 Ser at du har plukket ut mye av det jeg selv har sett på tidligere, lurer på om det blir noe slikt... lurer på hvilken slange jeg skal bruke, er det noen merkbar forskjell på kjølingen om jeg har 3/8" isteden for 1/2" ? Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Nei. Det er som sagt 1-2grader i forskjell. Siden overgangen er like store inn til blokker. så tror jeg at det raskere kan skje lekasjer av å bruke 1/2" siden det er mer vann i slangene som lager høyere press om selve overgangen. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2007 (endret) I C... men da kjører jeg nok på med 3/8". Jeg glemte kanskje at jeg trenger Chipsetkjøler? Jeg har et asus p5k hovedkort, P35.. er det mye forskjellig av chipsetkjølere? *men det er jo passiv kjøler på hk allerede.. har jeg noen nytte av vannkjøling der? det blir jo varmt der også .. Endret 10. desember 2007 av vargaz Lenke til kommentar
drbo Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 (endret) Dette med hva som er best, er litt religion også. Tidligere var Swiftech regnet for å være "best" (Storm, Apogee). Nå er det DTek Fuzion og Aquacomputer Cuplex XT di som kniver. Etter min mening, så er det pumpen din som bestemmer, da de oppfører seg litt forskjellig. High flow = DTek og Swiftech Medium og Low flow = AC Kjølemessig svært liten forskjel, dersom systemet er satt riktig sammen med komponenter som står til hverandre. Jeg har selv Swiftech Apogee og MCW60, men har etterhvert fått mer og mer sansen for AC sine løsninger. Mitt råd? Gå for 3/8", og kjøp resten som du føler for. Men det blir litt som med biler. Liker du amerikansk power, så går du for Swiftech og Dtek, liker du mer diskre tyske biler fulle av teknologi så går du for Aquacomputer ... så vanskelig og så enkelt. Alle tre merkene leverer utmerkede produkter, men det har vært litt korrosjonsproblemer med den siste CPU blokken til Swiftech. EDIT: Når du kjøler med vann, fjerner du luftstrømmen fra CPU viften. Du bør derfor kjøle det som var kjølt av denne, mosfets?, nb?, sb? ... På noen hovedkort følger det med egen vifte for slik bruk (i hvert fall ASUS), alternativ setter du på egne vifter, større passikjølere eller vannblokker. Det er mange muligheter, selv er jeg mer fornøyd med AC sine vannblokker enn Swiftech sin MWC30, men det er alt jeg har prøvd ... Endret 10. desember 2007 av drbo Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2007 Ok, har satt meg opp et lite opplegg nå, dere kan jo si hva dere mener, og om dere synes jeg velger noe feil. D-TEK FuZion CPU Block: http://www.chilledpc.co.uk/shop/product_in...ts_id=131{26}49 Thermochill PA120.2: http://www.chilledpc.co.uk/shop/product_in...cts_id=42{26}32 Swiftech MCRES-Micro: http://www.chilledpc.co.uk/shop/product_in...ts_id=173{34}32 Det jeg mangler nå er pumpe og slanger right? noe mer jeg har glemt? vifter har jeg eller skal jeg klare å finne tak i... Er dette en grei butikk å hande ifra forresten? er prisene bedre noen andre steder? Lenke til kommentar
drbo Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Du er på vei mot high flow, og må ha pumpe deretter. Selv ville jeg valgt AC Aquastream XT Ultra, men kanskje en du heller går for en Laing/swiftech pumpe. Det kommer litt an på hvor mange vannblokker du ender opp med ... hvor kraftig pumpe du trenger ... men du bør gå for en pumpe som leverer 4-500 l/t uten motstand. Og så må du se på løftehøyden. Jo flere blokker, jo større løftehøyde trenegr du. Selv kjører jeg to laing i serie, noe som ikke gir noen særlig endring i hastighet, men øker løftehøyden dramatisk. Men selv om pumpene skal gi 400+l/h uten motstand, og jeg har en løftehøyde på 7+m, så måler jeg "bare" 85l/t. Når det er sagt, så er dette noe av den beste flowen jeg noen gang har hatt i en vannkjøling med så mange blokker som jeg har. Men hastigheten har mindre å si for kjølingen, selv om den nok er på grensen lav for Swiftech blokkene mine. AC blokkene klarer seg godt. Vurdere sterkt å bytte til AC Cuolex XT di på cpu, og en heldekkende blokk når jeg bytter skjermkort en gang ... Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) Har postet på et annet forum også, vet ikke helt hva jeg synes om forslaget jeg fikk. Microplex virker dyrere enn nødvendig, så jeg vet ikke om jeg får like mye for pengene som om jeg bestiller fra utlandet. Må jo selvsagt også regne med frakt og moms da.. MIST radiator, Extreme, 3x120, u/nipler Swiftech MCP655 vannsirkulasjonspumpe Swiftech CPU-vannblokk (APOGEE GT) Danger Den FillPort Vanntank, 1/2"ID Slangenippel,f.messing, 1/4"BSPx1/2"ID (2stk) Masterkleer, slange 1/2"ID -11/16"OD (4stk = 4meter) Forslag? Swiftech Apogee GTX hadde visst problemer med korrosjon har også GT versjonen det samme problemet? Endret 11. desember 2007 av vargaz Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Nei det har den ikke. Men det har heller ikke GTX. Greit nok at toppen er alu, men den er dekket med 2 andre metaller over 2 lag så korresjon skal ikke være noe problem der heller. Satser jeg selv på i alle fall siden jeg har bestillt en. Valg av butikk så blir det vel pris vs. pris + moms. Regn litt på det. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Dette med hva som er best, er litt religion også. Tidligere var Swiftech regnet for å være "best" (Storm, Apogee). Nå er det DTek Fuzion og Aquacomputer Cuplex XT di som kniver. Etter min mening, så er det pumpen din som bestemmer, da de oppfører seg litt forskjellig. High flow = DTek og Swiftech Medium og Low flow = AC Kan du vise til noen tester? Skal ha ny vannblokk selv, og tenkte å gå for AC på GPU, så kanskje litt konsistens kan være litt stas!? Lenke til kommentar
drbo Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Sjekk ut hva de har på http://www.vcore.dk, de er svært bra og rimelig ... Momsen er lik i Norge og Danmark, og vcore trekker automatisk fra momsen ved sending til Norge. Så da blir prisen lik den su ser i DKK omregnet til NOK + (tollbehandlingsgebyr) - merk nye gebyrer hos posten fom 01.01.08 Mitt forslag til vannkjøling er: - AC Cuplex XT di - AC Aquasteam XT Ultra - Thermochill 120.1/.2/.3 den største du har plass til! - Aquatube eller en annen tank som passer. (Med aquatube trenger du også en brakett for feste ...) - ClearFLEX 60 Premium 3/8 ID Da kan du styre det hele med medfølgende aquasuite programvare ... usb fra pumpe til hovedkort ... viftene festes til pumpen Om du ønsker enda mer avansert styring, nødstopp etc ... les og vurder AC Aquaero med tilbehør Lenke til kommentar
drbo Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) Kan du vise til noen tester? Skal ha ny vannblokk selv, og tenkte å gå for AC på GPU, så kanskje litt konsistens kan være litt stas!? http://www.aqua-computer-systeme.de/cgi-bi...;num=1196541248 De viser linker til andre uavhengige tester. men vær obs på dette med vannhastigheter og pumper, da AC trives godt med mindre vannstrøm enn konkurentene, og dermed mindre støy ... Endret 11. desember 2007 av drbo Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) Hm.. minst mulig støy er selvsagt ønskelig, men det er vel likevell begrenset hvor mye støy det blir av dette. Jeg ønsker jo selvsagt best mulig kjøling også, men man kan vel ikke få i både pose og sekk. Frister jo å bestille i fra danmark da, hvordan er leveringstiden dems? Men sånn egentlig så går det vel nesten like raskt å bestille fra sidewindercomputers i usa? Fikk noe å tenke på nå angående kjølingen... Men må til å bestemme meg i dag slik at jeg kan kjøpe noe... *Edit* Har forresten ikke plass til mer enn 2x 120 radiator. Håper dette vil holde til å kjøle systemet. Hva er forresten forskjellen på; http://www.microplex.no/product.aspx?pid=m...4&mcat=c281 og http://vcore.dk/shop/clearflex-60-premium-287p.html Endret 11. desember 2007 av vargaz Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 Hva om jeg prøver meg med. APOGEE GT : https://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=51168 Swiftech MCP655: https://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=36852 Swiftech Tank : https://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=94615 ThermoChill PA120.2: http://vcore.dk/shop/thermochill-pa120-2-647p.html Tubes : http://www.microplex.no/product.aspx?pid=m...4&mcat=c281 Er noen SINNSYKE priser netshop operer med, så får se om jeg bestiller fra en annen plass i stedet. Hva tror dere som har peiling om dette oppsettet? blir dette total feilsatsning av meg? Lenke til kommentar
drbo Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 (endret) Sorry for sent svar, har vært på julebord Når det gjelder slangene, så er de tilnærmet like, bare ulikt merke ... Oppsettet ditt ser greit ut (du går for kraft, ikke ynde), men prisene i Norge er stive. Leveringstiden til Vcore er helt fin, men postens fortolling er treg, så en uke minimum ... (du kan fremskynde dette noe med å sende en epost til [email protected] med fullmakt med en gang du har pakkenr. En slik fullmakt sender du for denne og alle fremtidige sendinger ... så slipper du at posten sender brev og ber om fullmakt - som tar 3 dager bare det) Du sparer en del porto på å kjøpe alt fra danmark. om du ikke liker AC, så har også Vcore Dtek blokker, Laing pumper (det samme som Swiftech, men annet navn) m.m. Ta for all del mål før du bestiller Thermochill, de er godt større enn andre radiatorer (jeg vet hva jeg snakker om, har både 120.1 og 120.3) Endret 11. desember 2007 av drbo Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 Ok, skal til a ta endel mål nå, jeg har en kjenning som skal selge Swiftech MCP655, en radiator og noen 120mm vifter, skal se litt på det først. Før jeg begynner å fjott bestille så mye fra netshop/microplex. Hvis jeg finner ut at det fortsatt vil lønne seg å bestille i fra vcore kommer jeg nok til å gjøre det. Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 13. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2007 Da er delene bestillt det ble til; MCRESMICRO Swiftech vanntank MM5233K64 Masterkleer, slange 3/8"ID - 9/16"OD APOGEEGT Swiftech CPU-vannblokk Papst 120mm vifte Asetek 120mm Radiator Swiftech MCP655 vannsirkulasjonspumpe Så, hva tror folket? Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Kan kanskje bli i varmeste laget hvis du skal klokke, sliter med varmen med en dobbel raddiator med to stille vifter. Men ellers er det bra greier Håper du blir fornøyd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå