Gå til innhold

8800 GTS vs 8800 GT, den store forskjellen?

FenrHongset

Anbefalte innlegg

Har vært uten nett i en ukes tid og blir nå nesten overrumpla av denne "nye gts" greia. Lønner det seg heller å kjøpe en slik GTS 512MB enn den GT 512MB som det virka som alle skulle ha sist jeg var innom nett? Jeg mente den hadde en 512bit minnebuss (den "gamle" GT`n altså). Eller er det bare GTX og oppover som har det?

Er det i det hele tatt noen fordeler GT har over den nye GTX`n? (annet en pris etc).

----------------------

B-filmer er best !!!

PCI-Express 2.0? Det har har vel ikke GTX`n.

Surra litt, mente egentlig GTS :blush: Om den gamle GT`en har noen fordeler framfor den nye GTS altså. Syntes bare det var litt forvirrende at GT som jo tradisjonelt var bedre enn GTS, plutselig nå er dårligere en den nye GTS. Blir det da slik at hvis det nå også skulle komme en GT versjon basert på den nye kjerna, så vil denne være bedre enn GTS`en med samme kjerne? (hvis det da er slik at GT og GTS tradisjonelt har brukt lik kjerne).

Kort sagt : er det _noe_ den "gamle GT" er bedre på enn "ny GTS"? Antall shadere, minnebåndbredde e.l? Banker ny GTS den gamle GT i samtlige tester?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GeForce 8800gt og (Nye som i med "256/512mb" minne) GeForce 8800gts er samma kjerne, G92. GT kom først, og nå kom gts. Gammle gts er 320/640mb minne

Nye gts (G92) er noe kjappere enn GT, og på noen tester kjappere enn gammle GTX, og noen tregere. Spess på høye oppløsninger.

Ellers så står det mye i disse trådenen også:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=876604&hl=

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=877264&hl=

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Okai :D da er forståelsen min i rute :woot: Da blir det "ny GTS" som troner ønskelista mi i år :D Skal bli deilig å se forskjellen i Crysis i forhold til kortet jeg har nå (Radeon X1600XT).

Ja, så den lista tidligere i tråden, men ble bare litt forvirra over at GT lå før GTS tidligere når det gjaldt ytelse, for så at den nå lå etter den nye GTS. Da tenkte jeg muligens at den nye GTS yter generellt bedre enn GT på tross av lavere minnebåndbredde e.l. , men da forstår jeg det slik at GT på lik linje med GTS har en minnebåndbredde på 256bit?

Er det egentlig noen kort i Geforce 88XX serien som har høyere minnebåndbredde enn 256bit? er det i så fall på GTX og Ultra kortene? Det er vel i så fall en vesentlig grunn til fremdeles å gå for GTX hvis man er entusiast? (om det kan forsvare prisforskjellen er muligens en annen sak da).

Lenke til kommentar

Ziggy, alle de "gamle" 8800-kortene har mere enn 256bits minnebåndbredde

(http://www.nvidia.com/page/geforce_8800.html)

Ultra og GTX har 384-bits

GTS 640 og 320 har 320-bits

Det nye GTS 512-kortet ruler på shader-båndbredde mens de gamle GTX og Ultra har høyere minne-båndbredde. Dette gjør at nye GTS ofte "vinner" på lave oppløsninger (1600 og nedover) med lite eller ingen anti-aliasing mens de gamle fremdeles ruler på høye oppløsninger/mye antialiasing.

Selv venter jeg på nye (G92) GTX som forventes i Februar da jeg kun kjører på 1920x1200 oppløsning. Ellers

så hadde jeg gått for en GTS 512.

Endret av hlok
Lenke til kommentar
Jeg fikk i allefall den nye PC-en i posten i dag :) Gleder meg så syyyykt til å hjem å sette den opp :D

Crysis GO!

Jeg venter på mitt i Posten. Det er i Drammen nå, 3timer unna her! Håper det rekker ettermiddagssendingen opp hit! :)

Hentet mitt XFX 8800GT i går - 11442 i 3Dmark06 (q6600, 4GB minne, Vista 64bit)

Code#

Det rakk ikke posten :( Kommer først i morgen formiddag.

Fantastisk innholdsrik posting! Litt som i snustråden. "Har en skruf inne nå!"

Med mindre du er den første i Norge med noe, er ingen interesserte i å vite om dingsen du bestilte har kommet. Og dette gjelder for samtlige andre tråder også. Om dingsen du bestilte ikke kommer, er vel webshopforaet stedet å diskutere det i.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...