Gå til innhold

*slettet*

random85

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Plasma brukte nok mest strøm for noen år siden. Dette har nå jevnet seg ut , og en 40'' Plasma vs LCD har sånn nogenlunde lik energiforbruk.

Bilderør bruker nok en del mindre strøm enn disse to teknologiene.

Men så får du jo heller ikke tak i 40'' bilderør.

Lenke til kommentar
Plasma brukte nok mest strøm for noen år siden. Dette har nå jevnet seg ut , og en 40'' Plasma vs LCD har sånn nogenlunde lik energiforbruk.

Bilderør bruker nok en del mindre strøm enn disse to teknologiene.

Men så får du jo heller ikke tak i 40'' bilderør.

Plasma og LCD har to forsjellige strømforbruk...

Plasma kan bli forbudt i australia... grunnen er for stort strømforbruk.

Så viss man har 32" bildedrør/plasma/LCD

Så kommer de nok ut slik

Bildedrør

Plasma

LCD

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Info om strømforbuk finnes i prisguiden... Jeg kikket på de tre første > 40" LCDene som kom opp, 230, 240 og 320 W, så om disse tallene er typiske og Jan-Es plasma er typisk, ligger LCD ca fra 30% under til opp mot plasma i energiforbruk for denne skjermstørrelsen.

Edit: Prøvde å svare til trådstarter... De største CRTene (PC skjermer) i prisguiden er 21", de bruker ca 120W, De minste plasmaskjermene der er på 37" (TV) så det var ikke så meningsfull sammenlikning, men jeg prøvde allikevel å finne data om strømforbruk, først fra prisguiden og så med å følge produktlinken for en (tilfeldig valgt) Panasonic, men fant ikke noe om strømforbruk.... go figure...

M.

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar

Tror seervanene har mer å si enn LCD/Plasma.

F.eks er jeg glad i vintersport og da blir plasmaen varm.... (sne=mye lys), men det er jo fyringssesong når vintersporten går så varmen får jeg jo igjen. (Ja den blir veldig varm)

Ser man mye film med mørke scener så blir plasmaen rimelig i forbruk...

LCD'en bruker like mye strøm om det er hvitt eller sort bilde.

Lenke til kommentar
Men folkens, bør jeg anskaffe flatskjerm til PC-en min om jeg har bilderørskjerm nå?

Tenkte på enten denne, eller denne.

Jeg vil ikke kjøpe noe som bruker sinnssvake mengder strøm.

du får ikke en lcd som krever eget atomkraftverk :p

lcd er generelt gjerige på strømfrbruket som går til varme, det kan hende er at resultate med å bytte er at du må skru på varmovnen på rommet ditt :p

men ville klart ha godt for en lcd i dag... trenger ikke putte så alt for mye penger i de heller =)

Lenke til kommentar
Min 40" lcd-tv er oppgitt til maksimalt 270w forbruk i drift. Regner med at det er med lysstyrken skrudd på maksimum.

det er nok max forbruk ja.. det vill si max lysstyrke etc, bildeoppdatering etc... tror du skal være jævli flink for å få det forbruket, har måler på tven min og jeg bruker i gjenomsnitt 50% av det som står max strømforbruk. Har bare en 27" men 21" crt fra samsung tar 8 watt mer :p

Lenke til kommentar
Min 40" lcd-tv er oppgitt til maksimalt 270w forbruk i drift. Regner med at det er med lysstyrken skrudd på maksimum.

det er nok max forbruk ja.. det vill si max lysstyrke etc, bildeoppdatering etc... tror du skal være jævli flink for å få det forbruket, har måler på tven min og jeg bruker i gjenomsnitt 50% av det som står max strømforbruk. Har bare en 27" men 21" crt fra samsung tar 8 watt mer :p

Ja, jeg har ikke noe måler, men når jeg kjenner hvor varm 32" crt'en jeg hadde før ble i forhold, vil jeg tippe LCD bruker vesentlig mindre strøm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...