bjordal Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Hei, jeg er ny på dette forumet og er også nybegynner på speilreflekskamera. Var nettopp en tur til New York og hadde bestemte meg for og handle speilreflekskamera før jeg dro. Jeg hadde ikke peiling på hvilke kamera jeg skulle velge, og fikk masse anbefaliger fra kjente om og kjøpe Canon 400 som visstnok var best i test på tv2 hjelper deg. Jeg gjorde litt reserch på egenhånd og leste en test på pentax K10 d her på Akam. Dette kamera var ekstra beskyttet mot fukt, noe som passet meg utmerket da jeg hovedsakelig var tenk og bruke kameraet på skiturer om vinteren og turer i fjellet ellers i året. kort tid etter reiste jeg og kona i New York og jeg handlet kameraet på B&H 420 Ninth Avenue. Prisene her var veldig gunstige så jeg bestemte meg for og kjøpe "full pakke" . KAMERAPAKKE: Kamera pentax k10d m/kittlinse 18-50mm Batterigrep blits pentax 360 kabel fjernutløser 2 stk ekstra batteri Minnekort Lexar 133 2GB OBJEKTVPAKKE: Pentax pancakelens limeted 40mm f/2,8 Pentax pancakelens limeted 21mm f/3,2 Pentax 50mm f/1,4 for bruk ved svak belysning Desse objektivene er utrolig små og lette samt god byggekvalitet. Limeted linsene er bygget av metall og er fine og ha med på turer i skog og mark. Jeg kjøpte også en dvd med opplæring på bruk av K10 d Så langt er jeg kjempe fornøyd med kameraet og prøver og sette meg inn i bruken av alle funksjonene. Tar mest bilder i full kameraautomatikk, men håper og kunne lære med de mest grunnleggende innen lukketid osv. Tar gjerne med noen gode råd på veien hilsen nybegynner.... Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Gratulerer med en av de bedre startpakkene jeg har sett her! Ikke nok med at det er bortimot en perferkt utstyrspakke, du har også invistert i kursing/opplæring, noe som er den aller viktigeste parameteren for å oppnå gode resultat! Gode tips: - ta masse bilder og lær deg det elemetære innen fototeknikk slik at du skjønner resultatet de forskjellige innstillingene på kameraet gir. Bruk helst de halvuatomatiske modusene (evt manuell) - ta bilder i RAW-format OG sørg for å ha tilstrekkelig backup. Bildene lagres på (minst) TO disker!! - kjøp en bok som f.eks Digital fotografering i praksis - lær det postprossesering / digital workflow. Utrolig viktig for sluttresultatet! (etterbehandling av bildene) - se masse bilde i blader/bøker/nett for inspirasjon - meld deg gjerne inn i en fotoklubb Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 (endret) Hei og gratulerer med nytt kamera og flott startpakke.. Får prøve å komme med eit par starttips, men det er vel gjerne beskrevet i DVD en du har.. Det første du bør gjere er å oppgradere internprogrammet (firmwaren) til minimum 1.1 (1.3 er siste). Då får du trådlaus blitzstyring, fleire muligheter med fremre og bakre hjul, Iso vising i søkerskjerm pluss litt andre forbetringer. I tillegg bør du utforske programvalget P (hypermode, (den grønne knappen)), dette programvalget er unikt for Pentax, og gir deg mulighet å skifte mellom AV modus, TV modus og Iso valg, uten å ta auge vekk frå søker, alt dette med styring frå framre, bakre hjul, og OK knapp, i tillegg kan du forhåndsinnstille kva som som skal vere prioritet i hypermode. MTF-(Der objektiv yter best) Minst dof, mest dof etc.. Når en rota seg ut på villspor, og vil tilbake til utgangspunktet er det berre å trykke på den grønne knappen, og begynne på nytt.. USER mode. K10D er ikkje spesielt god på innendørs WB, og for å slippe å sette WB kvar gong eg tar bilder innendørs, og gløyme å stille tilbake når en kjem ut, har eg laget dette under USER, der eg har finjustert WB for å passe der eg fotograferer mest innedørs. Lykke til med fotograferinga.. Endret 10. desember 2007 av Kaffilars Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Det var virkelig en bra pakke du hadde kjøpt. Topp kamera og topp optikk. Inkludert opplæring på DVD så er det vel ikke så mange tips man kan gi i første omgang. Bare ta mange bilder og lær deg hva blender, lukker og ISO gjør med eksponeringen. I tillegg er riktig bildebehandling veldig viktig å lære seg. Lenke til kommentar
Symbiose Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Her har du virkelig kjøpt en kanon-pakke, som du vil ha glede av lenge. Kompletter gjerne med et billig (eller dyrt ) stativ. Lenke til kommentar
bjordal Skrevet 12. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2007 Gratulerer med en av de bedre startpakkene jeg har sett her! Ikke nok med at det er bortimot en perferkt utstyrspakke, du har også invistert i kursing/opplæring, noe som er den aller viktigeste parameteren for å oppnå gode resultat! Gode tips: - ta masse bilder og lær deg det elemetære innen fototeknikk slik at du skjønner resultatet de forskjellige innstillingene på kameraet gir. Bruk helst de halvuatomatiske modusene (evt manuell) - ta bilder i RAW-format OG sørg for å ha tilstrekkelig backup. Bildene lagres på (minst) TO disker!! - kjøp en bok som f.eks Digital fotografering i praksis - lær det postprossesering / digital workflow. Utrolig viktig for sluttresultatet! (etterbehandling av bildene) - se masse bilde i blader/bøker/nett for inspirasjon - meld deg gjerne inn i en fotoklubb Hei igjen alle sammen. takk for mange gode råd har no oppdatert firmwaren til ver 1.11 og fekk noen nye funksjoner med trådløs blitzs styring. har ikke komt så lang at jeg er klar for dette ennå. I går kveld var jeg på loftet og fant frem det gamle stativet til videokameraet mitt, forholdsvis av dårlig kvalitet med mye plast og altfor lett vekt. monterte så opp kameraet og eksprimenterte med lang lukketid, motivet var et opplyst juletre i hagen. etter 5-6 forsøk og noen raske oppslag i bruksanvisningen fikk jeg meget bra resultat, mye bedre enn jeg hadde trodd på forhånd. vet ikke helt om kameraet var i riktig modus, men jeg syntest TAV modusen var mest fornuftig å bruke. Gjerne kom med innspill på dette. Ellers må jeg vel til og lære meg en god del mer om billedbehandling. Jeg har tenkt og fotografere mest i RAW formatet, bør jeg velge PEF eller DNG i kamera menyen ??. Har dere noen gode forslag til billedbehandlings program som er enklest mulig å bruke samt i en fornuftig prisklasse (ca 2000 kr). Jeg har lest en del bra om Adobe lightroom, men jeg er veldig usikker. Nå er det tid for og lære om P modus som Kaffilars annbefalte dette skal bli gøy... Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Hei, har selv Pentax K10D og jeg benytter Adobe Lightroom. Jeg syns programmet er lett å forstå, har en bra oppbygning og store muligheter. Om det er rett program for deg, det vet jeg ikke. Du kan se litt på www.lightroomkillertips.com da denne siden har videotips om hvordan man bruker Lightroom. Du får da se programmet i bruk og det er litt lettere da å avgjøre om dette er noe for deg. Det finnes billigere programmer som mange sverger til, bla. Bibble. Jeg har ikke prøvd Bibble selv, så det får andre snakke om. Men jeg vet det ligger noen tråder om 'valg av raw-konverter' under bildebehandling her på forumet, det ligger også en tråd om programvaren folk benytter og begrunnelse. Begge disse kan absolutt være verd å ta en titt på. Når det gjelder PEF eller DNG så er det litt tilfeldig hva du velger. Folk har forskjellige meninger og begrunnelser for hva de velger. Selv kjører jeg DNG. Dette fordi DNG er et 'universalt' raw format som mange programmer kan åpne, mens PEF er pentax proprietært, og programmene må da legge i spesiell støtte for å kunne åpne disse filene... Lightroom kan åpne begge, det tror jeg Bibble kan også. En grunn til at folk benytter PEF er at PEF filene har en 'lossless' komprimering. Det vil si at dersom det (f.eks) er store ensfargede områder på bilde vil PEF filene bli mindre enn DNG filene, og du kan dermed ta flere bilder på et minnekort. 2 Gb minnekort tillater ca 121 bilder i DNG og 121+ bilder i PEF. (Det er ikke alltid man tjener plassmessig på å bruke PEF, men man taper aldri plassmessig på å benytte det). En annen ting som enkelte tenker på er dette: Siden PEF er Pentax sitt format så er de bekymret for at Pentax f.eks skal gå helt over til DNG i fremtiden, og at fremtidig programvare ikke vil lenger støtte PEF formatet, slik at du i praksis vil være ute av stand til å åpne de gamle bildene. Lightroom kan konvertere bildene fra PEF til DNG ved import, så da er det ikke lenger noe å tenke på. Om det er en bekymring verd i utgangspunktet er jeg ikke sikker på. Det vil alltid komme nye formater, og det er nesten alltid muligheter for å konvertere fra ett format til et annet, så jeg ville vel ikke ha mistet så mye søvn over dette. Når det gjelder bilder i mørket... TAv er vel ikke akkurat den mest ideelle modusen da.. TAv er en modus der du kan stille BÅDE blender og lukketid. Kameraet velger så en ISO-verdien som må til for å få rett eksponering. Dette er en modus mange benytter seg av til f.eks sportsfotografering, der det er hurtige bevegelser for å få fryst personene i bildet samtidig som de får ønsket dybdeskarphet. Når det er mørkt, du har stativ, og det er et statisk objekt du tar bilde av er det ofte smart å velge ISO 100 for å få minst mulig støy på bildet. Mange velger her å bruke Av. De kan da stille inn ønsket blender for dybdeskarpheten, la kameraet finne lukketiden, og ha ISO låst til 100. Men her er det bare å leke og se hva som fungerer, du kan gjøre det på mange måter. TAv fungerer også, det er jo bare å stille på lukketid og blender til ISO viser 100 der og, så det er egentlig ingen krise Lykke til videre. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Gratulerer med flott kamerapakke. Jeg kjøpte også 21mm og 50mm med kameraet, og det er en utrolig hendig og kompakt pakke man enkelt kan ha med seg overalt. I tillegg er bildekvaliteten selvsagt helt topp. Med to ekstra batterier kan du vel ta noe slikt som 2000 bilder (15 minnebrikker) før du må lade? Med 2GB minnekort er RAW tingen, og jeg bruker PEF siden DNG tar større plass og begge har identiske RAW-data. Siden DNG ikke er komprimert kan du oppnå litt raskere tømming av buffer og dermed litt raskere serieopptak. Dersom du er bekymret for fremtidig kompatibilitet er det antageligvis best å konvertere til DNG eller TIFF ved import. Jeg har brukt P-modusen mye, den er veldig praktisk så snart du forstår hvordan lukkertid/bevegelsesuskarphet og blenderåpning/dybdeskarphet henger sammen. TAv er også genial i mange sammenhenger. For bildearkivering og konvertering er Aperture et godt valg om du har Mac, ellers er Adobe Lightroom populær. Det er mulig at Picasa kan være et greit gratis alternativ, men her vil du trenge bedre RAW-konvertering for bilder du vil publisere, siden den innebygde kun duger til enkel konvertering. Med Mac følger forøvrig RAW-konverter med operativsystemet, så alle bildebehandlingsprogrammer kan åpne RAW-filene. Aperture og Lightroom kan gjøre enkle justeringer men for mer avansert bildebehandling og manipulering trenger du andre programmer. Det er lurt å sette opp en arbeidsflyt med grovsortering/rating/sletting, gruppering, enkel justering og gjerne nøkkelord på bildene, samt backup. Da blir bildene mye mer verdt siden du kan finne tilbake til dem i ettertid, og de går ikke tapt ved diskfeil. Du bør finne en arbeidsflyt som er enkel nok til at du kan gjøre det hver gang du tømmer minnekortet. Ang. hvitbalanse så pleier jeg å ignorere kamerainnstillingene mens jeg tar bildene, og enten ta bilde av whibal-kort eller annen fargenøytral overfalte så jeg kan sette hvitbalansen når jeg konverterer fra RAW. Rådataene er uansett like, og hvitbalanse er bare et tall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå