Veritæs Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Halla Sjekk dette skjermbildet først! Sorry for den oppsiktvekkende overskriften, men trenger alt oppmerksomhet La meg sette igang, med litt specs først: Win98se (alle nyeste oppdatering/patch og security shits), 512 sdram, 933 MHz P III. Som dere ser, jeg har kun Direct Connect ++ oppe (og Norton i bakgrunne da). Ved oppstart (med Norton) rett etter at jeg kom inni Windows da fikk jeg rundt 92% ledige. Men etter å ha PC'n med DC++ oppe i over 2 døgn, har det blitt mange merkelige TREGE problemmer. Hvis jeg skulle slette/endre navn/flytte/kopiere en eller flere filer, så hang pc'n delvis (kun det aktiv vinduet som jeg jobbet med) i rundt 1 minutt! Det vil si rett etter at filsletting/navn endring/kopiering er gjort, kan jeg ikke bruke den filen, eller åpne opp noen nye vinduer, eller bruke iexplore... i ca 1 minutt, noen gang 2 minutter. Som dere ser, så bruker jeg DC++ til å laste ned masse stasj, og i løpet av disse 2 døgn, har jeg slettet og kopiert masse data, kanskje derfor klikka pc'n? Eller er det noe med MINNET som ikke fikk frigjort?? Dermed bare 36% systemressurs igjen, selv om kun DC++ og Norten er oppe?? Alt vil blir løst og raskt igjen hvis jeg restartet PC'n, men jeg kan ikke det siden jeg er midt i en masse nedlasting. Og forresten, jeg tror jeg har verdensrekord i lengst oppe tid for Windows 98se. Det har vært tendens til krasjing en hel drøss ganger, men som alltid...5 minutter venting løste alle problemmer (INGEN tastatur trykking eller mus beveging). Eneste problem er som nevnt: TREG delvis henging (lav ressurs) Hvis så er tilfellet, er det noen som vet om et eller annet program som kan frigjøre ledige ressurs?? Jeg vet om noen, men det koster masse penger. Og de som er gratis, frigjør bare MINNET, noe som jeg har testet og det FUNKET ikke. Jeg trenger noe gratis, og som frigjør "systemressurs". Takk for lesningen. Lenke til kommentar
covah Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Det første som slår meg, siden DC aksesserer disken hele tiden, er om DMA er skrudd på eller ikke? (Husker ikke helt hvor man sjekker sånt i et så antikk OS, men sjekk på kontrolleren i Device Manager) Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Skaff deg mer minne, det er vel det den viser..., hvor mye har du???, har 512mb på min 600mhz... Lenke til kommentar
Veritæs Skrevet 7. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2003 Skaff deg mer minne, det er vel det den viser..., hvor mye har du???, har 512mb på min 600mhz... Jeg har 512 mb sdram, noe som jeg nevnte, og som du kunne se hvis du klikka på bildet... Og jeg tviler på om det hjelper å skaffe mer minne, DC++ og Norton krever nepper mer enn 512. Det er MER enn nok Lenke til kommentar
Veritæs Skrevet 7. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2003 Det første som slår meg, siden DC aksesserer disken hele tiden, er om DMA er skrudd på eller ikke? (Husker ikke helt hvor man sjekker sånt i et så antikk OS, men sjekk på kontrolleren i Device Manager) Den er ikke skrudd på, jeg skal sjekke på om det har noe å si, neste gang jeg skal restart (siden endring i DMA krever omstart) Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Fjern avataren din omgående Squy, den er ca 4 gang for stor (maks 50x50). Edit: Og DMA må du skru på, det er stor ytelsesforskjell. Lenke til kommentar
Ahagmann2000 Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 DMA av: leser/skriver 6-7 mbyte/sec DMA på: leser/skriver 20-25 mbyte/sec Kommer jo litt ann på hva slags hardisk du har også selvsagt, men dette er forskjellen på min WD 80Gb hvertfall... Lenke til kommentar
ChalStye Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 hvor finner man dette i win 2000 Lenke til kommentar
Veritæs Skrevet 7. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2003 DMA av: leser/skriver 6-7 mbyte/sec DMA på: leser/skriver 20-25 mbyte/sec Kommer jo litt ann på hva slags hardisk du har også selvsagt, men dette er forskjellen på min WD 80Gb hvertfall... woahh så sant så sant, Jeg sjekket "systemovervåking" og "filsystem, byte skrevet og byte lest" visste opptil 35 MB/s (gjn 25 MB/s) mot ca 6 MB/s før!!! mens jeg flyttet en 700 mb film rundt. skulle ønske alle har sånn linjer på DC++ Jeg har 2 helt like IBM Deskstar 60 gig (7200rpm), IKKE raid eller noe, helt vanlig oppkoplet. Lenke til kommentar
Veritæs Skrevet 10. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2003 ok det hjalp ikke med DMA aktivert.... samme problem igjen Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Det er tradisjon å skylde på W98, men desverre er det ikke uten grunn. Hvis du har en oppetid på 2 døgn, vil nok de fleste maskiner som kjører W98 bli trege, nettopp pga mangelfulle minnehåndteringsrutiner. Imidlertid skulle en reboot hjelpe for dette. Hvis du har reboota og det ikke er forskjell er det nok noe annet som har hele eller deler av skylda. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 MaxMem finner du hos nettstedet AnalogX (tror jeg). Det skulle hjelpe. Men husk at av og til skaper slike programmer litt krøll, så ikke sett det til å frigjøre så veldig aggressivt. Lenke til kommentar
miniPax Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Men etter å ha PC'n med DC++ oppe i over 2 døgn, har det blitt mange merkelige TREGE problemmer. Win98 i to døgn uten reboot? Og du lurer på hvorfor PC'n blir treg? Lenke til kommentar
Dulla Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Har hatt dette problemet selv, det virker som en prosess står og sluker ram.Alt går sakte, til slutt må du boote.Så virker det litt før du må boote på nytt. Jeg prøvde med Good Mem og FreeMemPro, det hjalp ikke. Det som var skjedd, var at ett eller annet j"¤#¤ virus hadde endret bootrecord i maskinen. Jeg gjenopprettet gammel bootrecord vha. Norton Antiv. som detekterte problemet. Vet at NAV2002 kommer med en popup om dette hvis bootrec. har blitt endret uten grunn. Har ikke sjekket hvordan dette gjenopprettes utenom NAV, men kanskje noen andre vet.... Nå har denne pc'en stått på i en uke med WinMe uten problemer, alt funker som det skal. D lla Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 10. februar 2003 Del Skrevet 10. februar 2003 Minnelekasje sier du ? Jeg tror et bytte til windows 2000 vil gjøre livet ditt lettere. Dette kan du kjøpe for 1500, eller så kan du kjøpe windows XP student oppdatering for 500,- Lenke til kommentar
CFD Skrevet 11. februar 2003 Del Skrevet 11. februar 2003 Men jeg har også merket at PCèn går sent med DC++ og kazaa oppe. Derfor liker jeg ikke og ha slike programmer som driver og bruker disken konstant. Jeg har satt opp en egen maskin (300mhz) som jeg bruker som Gateway og en maskin som laster ned osv. Har for tiden 240gig total hardiskplass. Jeg har ikke allverden plass på hovedmaskinen min ,men hva skal jeg med det? Jeg kopierer alt over fra 300mhzèn med over 10mbs. Selv om jeg spiller Mp3 fra hardisken på den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå