Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forsterker får ikke nok strøm!

thomassim

Anbefalte innlegg

Har opplevd flere ganger nå at bassen kutter ut, ser ikke ut som om forsterkeren får nok strøm! Hender den funker over lengre tid, men så plutselig så tar den kvelden.. Dette er noe som har oppstått i det siste, noe som vet hva feilen kan være? Batteriet er helt nytt og skal være bra nok til å levere nok strøm til forsterker.. har også en 2farad kondensator koblet til.. Kablene skal være hele og fine, har ihvertfall ikke funnet noe tegn på brudd.. Gjorde som jeg fikk beskjed om når jeg kjøpte anlegget, la strømkabel+phono langs venstre side av bilen, og remote langs høyre siden.. Er det feil? Virker som om det kan være dårlig kontakt et sted, selvom alle kabelsko riktignok er klemt til ordentlig og festet bra..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilken forsterker?? hva er koblet til, og hvordan er det koblet til?? Har du testet uten kondensatoren?? hvor mye spenning har du på batteriet, og inn på forsterker??

Alpine PDX-1.600, koblet til en Polk DB series kasse med 2x 12" elementer.. Har testet uten kondensator ja, kjøpte kondensatoren bare for litt siden etter at den begynte å skru seg av de første gangene! Rundt 14V spenning til forsterker.. Viser ihvertfall det på kondensatoren!

Lenke til kommentar
Hvordan spoler er det på de subene, og hvordan er de koblet?? Du skal ikke ha noe bruk for kondensator du, og hvis du har 14v inn på forsterkeren, når den kjører for fult, så får den nok strøm, men da er det noe annet galt.... er vel kanskje litt liten også den forsterkeren ;)

Nei, du det aner jeg ikke.. er denne kassa jeg har: http://www.polkaudio.com/caraudio/products...s/12inch/db212/

Nei, men kom over en amerikansk bilstereo side hvor de selger 2 farad kondensatorer til 350kr inkl. frakt levert på døra, så da kjøpte jeg det.. Ble anbefalt å kjøpe kondensator etterhvert fordi jeg hadde monoblokk.. Forsterkeren er på 600w rms, og kasse er på 720w rms.. Så skal jo funke fint det.. Bassen sparker igang, også forsvinner den, også plutselig kommer den tilbake og sånn holder den på de før den da tar helt kvelden.. virker jo som om det er noe galt med kablene, men finner ikke noe feil..

Lenke til kommentar
Vet alpine sine forsterkere er VELDIG impedanse kresne. kresne på at du har riktig impedanse. slik du skal legge kablene er de som har noe med strøm å gjøre på ene siden og signal på andre siden.

har du nok jording? dette har vært et problem jeg har vært bortig før

Jordinga skal være bra! Jordingskabelen sitter med kabelsko i bolten til setebeltefeste.. Der er det rent metall, ikke noe mailing o.l!

Strøm og phono ligger langs førersiden, og remote'n på andre sida..

Lenke til kommentar
Høres ut som noe har tatt kvelden i den forsterkeren... står at kassa er koblet til 2ohm, og det burde jo forsterkeren klare greit.... har du målt spenningen inn på forsterkeren når suben kutter??

Spenningen er konstant 14V til kondensator, har ikke hatt tid til å ta no feilsøking osv.. Det skjer nok ikke før over helgen.. Enten tar jeg det selv, ellers så kjører jeg bare bilen bort til Fort Knox i Drammen(som solgte meg anlegget) og spør om en av de kan finne ut av feilen.. De sjekket jo anlegget etter jeg satt det inn, og han ene fyren stilte inn forsterkeren min.. Så alt skal være i skjønneste orden! Så jeg kan ikke forstå hva som har skjedd!

Lenke til kommentar
Vet alpine sine forsterkere er VELDIG impedanse kresne. kresne på at du har riktig impedanse. slik du skal legge kablene er de som har noe med strøm å gjøre på ene siden og signal på andre siden.

Jordinga skal være bra! Jordingskabelen sitter med kabelsko i bolten til setebeltefeste.. Der er det rent metall, ikke noe mailing o.l!

Strøm og Signal skal ligge på forskjellig side av bilen!

strøm og remote på en side signal og høytalerkabler på den andre(vist du har høytalerkabler langs bilen)

Endret av Audison Connection
Lenke til kommentar

Strøm og Signal skal ligge på forskjellig side av bilen!

strøm og remote på en side signal og høytalerkabler på den andre(vist du har høytalerkabler langs bilen)

Jeg fikk beskjed når jeg kjøpte anlegget om å legge strøm+phono på en side, og remote på andre siden.. Så da gjorde jeg det..

Lenke til kommentar
Signalkabelen skal legges så langt unna strømførende ledninger som mulig.

Har du testa uten kondensatoren?

Jada, det har jeg! Kjøpte kondensatoren etter at anlegget begynte å skru seg av de første gangene.. Var jo rimelig sikker på at en kondensator ikke ville løse problemet, men når man får en 2farad kondensator til 350kr levert på døra.. da slår man til!

Lenke til kommentar

Hvordan batteri er det snakk i ?

Jeg hadde en kenwood forsterker som jeg brukte ett varta batteri som hadde blitt settet inn på service. Batteriet var for lite til å kaldstarte bilen min på vinteren :p blinket som et horehus, men da jeg oppgraderte til et maxxima batteri forsvant blinkingen, å vi har brukt mye større å grommere saker på det enn den kenwood forsterkeren.

Endret av Defus
Lenke til kommentar
Hvordan batteri er det snakk i ?

Jeg hadde en kenwood forsterker som jeg brukte ett varta batteri som hadde blitt settet inn på service. Batteriet var for lite til å kaldstarte bilen min på vinteren :p blinket som et horehus, men da jeg oppgraderte til et maxxima batteri forsvant blinkingen, å vi har brukt mye større å grommere saker på det enn den kenwood forsterkeren.

Eneste jeg vet om batteriet er at det var nytt rundt juletider i fjor.. Det dro anlegget uten problemer til å begynne med, er kun i den siste tiden anlegget har begynt å fuske.. og forsterkeren har vært livløs nå den siste uken.. Så tror ikke batteriet skal være dårlig, bilen starter uten noe form for problemer selv når det har vært 15-16 minusgrader her de siste ukene..

Lenke til kommentar
Tja, nå mente jeg egentlig litt kaldere grader hos meg, men hvis det fungerte før men ikke nå kan det vel være forsterkeren som fusker...

Ja, det er jo mulig det.. Men er litt rart det også, forsterkeren er ikke mer enn kanskje 3 måneder gammel.. Og for 4000kr forventer jeg litt bedre kvalitet.. Men jeg skal inn til fort knox(soundpeople) i morgen og høre om de kan sjekke over anlegget, så håper det ordner seg da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...