Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nyinstallert OS (XP) kjører tregt (løst)

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg blir ikke helt klok på dette. Maskinen min har virket fint uten noe problemer. Jeg gjorde nylig en reinstallasjon av WindowsXP. Jeg har oppdatert BIOS og har kun nyeste drivere. Allikevel så kjører maskinen tregt nå.

Jeg har prøvet med både default options i BIOS og med instillinger for å optimisere.

Problemet er også merkelig siden alt fungerer. Ingenting er ustabilt. Det bare "går i sirrup".

XP bruker 1minutt50sek på å laste inn. På min andre pc med en 5 år gammel IDE HD tar det ca. 30-40 sek.

Den hårete boksen i ATITool vises bare i 7 fps!!!

HW:

ASRock AliveXFire eSATA2 - AMD Athlon 64 X2

Sapphire x1950XT

Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA x2 i RAID

TerraTec Aureon 7.1 Dolby Digital

Nec AD-5170

Jeg har ikke prøvd noen 3D spill enda, men den spiller av DVD helt greit, sliter litt med 5x spoling.

Har noen forslag til hva som kan være problemet?

Er det aktuelt å flashe tilbake til eldre BIOS? Under enhetsbehandling så er det ingen "gule trekanter" så det later ikke til å være noen konflikter.

Endret av Johnny2000
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden maskinen er treg før du kommer inn i windows, så er det neppe et driver eller software problem.

Kan det være raid oppsettet ditt som lager problemer?

Prøvd å resette bios?

Var maskinen treg når du installerte XP?

Endret av maximus
Lenke til kommentar

Vel det ser ut som det har løst seg. Jeg fant fram den gamle CDen som fulgte med og prøvde å installere de gamle RAID-driverne og vips så gikk det ikke mere enn underkant av 50 sek å boote opp. Så det var tydeligvis der problemet lå. Jeg trodde nå at nyere drivere alltid var bedre, men tydeligvis ikke i dette tilfellet.

Men det stemmer at det gikk tregt å installere windows. Som sagt så gikk alt generelt tregt.

Men etter at jeg hadde fått fart på Harddisken så snurret fremdeles den hårete boksen sakte. Tenkte jeg skulle prøve de gamle driverne som fulgte med grafikkortet også men hadde ikke fått tid til det enda. Så idag så kikket jeg tilfeldigvis innom ATITool før jeg skulle avinstallere driverne og da snurret den fornøyd på ca 400 fps.

Jeg har ingen anelse hvorfor det plutselig fungerte fint igjen? Grafikkortet har vel ingenting med southbridge å gjøre? Er det ikke NB?

Uansett takker for raske svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...