TwiiK Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 (endret) Hei. Innså plutselig at 7800GT-kortet jeg har liggende er mye kraftigere enn de passivkjølte skjermkortene jeg vurderte å kjøpe til en ny pc. Men vifta bråker som et jagerfly og lurer på om det ville funke å bytte den ut med en passiv kjøler alla dette? Eller er det nettopp derfor at mange av de passivkjølte kortene er så svake? Fordi passiv kjøling bare duger til så mye? Problemstillingen min er at prisen på det billigste passivkjølte skjermkortet jeg vurderer er ca. den samme som å kjøpe passiv kjøleløsning til 7800GT'en. Så dersom det funker bra med passiv kjøling på GTn så ender jeg opp med et mye raskere lydløst kort til samme pris. Edit: Et annet dilemma: Kjøper mest sannsynlig en q6600 og har ingen planer om å bytte ut stock kjøleren (av erfaring er det skjermkortene som bråker mest), men dersom stock kjøleren til CPU (eller uansett kjøler på cpu for den del) bråker mer enn f.eks en slik vifte så er jo passiv kjøling meningsløst for meg. Er jo cpuen jeg vil høre uansett. Hva dere tror? Endret 9. desember 2007 av TwiiK Lenke til kommentar
Caze Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Enkelte skjermkort utvikler mindre varme enn andre. Det kan være at noen har nyere teknologi som produserer mindre varme - slik som 8800GT - samtidig som det er kraftigere enn "eldre" skjermkort MED vifte. Noen skjermkort går på lavere hastigheter og har færre RAM-brikker på kortet, og kan derfor ofte leveres fra produsenten med passiv kjøling. Det er vanskelig å si HVILKE skjermkort som har vifte som kan byttes med en passiv, men en god pekepinn gis i spesifikasjonene til tredjepartskjøleren. Står det f.eks. at den passer til 7800GT, kan man gå utifra at 7800GT kan kjøles passivt. OBS: Passivt kjølt skjermkort betyr IKKE at du kan kutte ut vifter i PCen din. Det stiller faktisk STØRRE krav til at du har god luftgjennomstrømming i kabinettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå