Gå til innhold

Geforce 8800 Ultra - 70 grader på skrivebordet?

Apeloff2

Anbefalte innlegg

du apeloff, hvordan fungerer den speedfan greia?

stiller du viftene på speed1,2,3 osv?

er skikkelig noob i disse ting...

Når du kjører speedfan, går du på tabben som heter "readings" "speed01, 02, 03 etc" stemmer, ja, dette er viftene.

Fant ut at jeg bare kunne justere 01, altså hovedvifta i speedfan i dag. Lasta ned et program som heter Rivatuner (søk på google), og fant ut med det, at vifta i skjermkortet stod på 25%. Kjørte den opp på 100%, det lager ikke så mye mere lyd, og temperaturen på kortet droppa med 12 grader rimelig kvikt. Kjører nå crysis med absolutt alt på high, 1400x900 oppløsning, 16x AA =D er helt nydelig. Har dessverre fortsatt det problemet med at hver gang jeg prøver å åpne en meny, så fryser spillet i 6-7 sekunder, men får vel bare vente på patch, selv om jeg ikke hadde dette problemet med det gamle skjermkortet (ATI radeon x1650).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvordan stiller man gpu vifta i rivatuner da?:)

Under "driver settings", er det en ramme med tekst i. Lengst til høyre i rammen, står det "Customize..." ved siden av er et lite ikon. Trykk på det. Så trykker du "system settings" og går på "fan". Endre "auto control" til "direct control", og dra alle sliderne til 100%.

Lenke til kommentar
hvordan stiller man gpu vifta i rivatuner da?:)

Under "driver settings", er det en ramme med tekst i. Lengst til høyre i rammen, står det "Customize..." ved siden av er et lite ikon. Trykk på det. Så trykker du "system settings" og går på "fan". Endre "auto control" til "direct control", og dra alle sliderne til 100%.

ok, takker for svar ;)

EDIT: hvor står "fan" egentlig?

Endret av engjac
Lenke til kommentar

Jeg fikk jo som sagt maks 87 grader på GPU diode i gresset ved Withmond farm utenfor Anvil i Oblivion. Dette var med alle innstillinger på maks i Oblivion bortsett fra Self Shadows som er deaktivert, 1600x1200, 16xAF, Multisampling og 4xAA.

Prøvde nå nettopp med 8QxAA. Og da fikk jeg rundt 90 grader på både GPU og GPU Diode! Skjermkortvifta går selvfølgelig på 100% hele tiden på disse temperaturene. Ganske sprøtt egentlig med tanke på den gode kabinettkjølingen jeg har, og at jeg har 2 stk. 120mm vifter (Går på 5 Volt) i gitteret på sidedøra. 8800GTX/Ultra er helt klart alt for dårlig kjølt! Hadde dette skjermkortet stått i en barebone eller en mediesenter maskin så hadde det overopphetet. Det ville det gjort selv i mitt kabinett også om det ikke hadde vært for disse to sideviftene.

Nå skal det nevnes at disse temperaturene får jeg kun på enkelte plasser i Oblivion. I Crysis får jeg faktisk litt lavere temperaturer. Har sikkert og gjøre med at jeg ikke bruker AA i Crysis. Grunnet for dårlig ytelse. I andre spill så kjører stortsett skjermkortet ganske mye kjøligere enn i disse to spillene. But still...

Edit: Tror jeg skal prøve å koble de 2 Pabst viftene i sidedøra på 12 Volt og regulere de med vifteregulator. Så kan jeg bare øke turtallet på disse når jeg spiller. Og regulere ned igjen når jeg er ferdig å spille.

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
ok, takker for svar ;)

EDIT: hvor står "fan" egentlig?

Ved siden av "overclocking" helt øverst. Har ikke akkurat samma skjermkort som deg da, så kanskje det er annerledes...?

Uansett, det er på customize, og så trykker du på skjermkortet (system settings).

Lenke til kommentar
OCmax, har du et anbefalt prog. for å stille på vifter og slikt? (da tenker jeg spesielt på viftene til GPU..)

Og his så, hvordan bruker jeg det?

Rart at oblivion trekker så mye kraft fra et ultra! Men Crysis er selvsagt forståelig :)

For GPU bruker du Rivatuner. Oblivion er svært krevende der hvor det er mye gress i spillet. Og jeg har ikke Ultra, jeg har et overklokket GTX. Men det blir omtrent det samme som Ultra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...