tepe2 Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Har Canon S3IS og er fornøyd med det. 12 x zoom er kjekt, men det har jo ikke særlig vidvinkel. I de norske nett-butikkene finnes denne som er original Canon: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=32525...led#ProductTabs Kan denne brukes alene sammen med kameraet, eller må jeg først sette på en slik lens adapter?: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=321288 Hva utgjør egentlig forskjellen med og uten vidvinkelkonverteren? Det står "forstørrelse 0.75" og "tråddiameter 58mm". Jeg har null peiling og er knapt for amatør å regne. Fins det andre billigere og/eller bedre alternativer. Jeg lurer egentlig på om det er verdt å investere i slikt utstyr. Ser også at det finnes telekonverter. "Forstørrelse 1.5" og "tråddiameter 58mm". Hva utgjør dette? Hvor mye bedre zoom/tele? Lens adapter. Hvordan funker dette? Hvorfor er det 2 deler? (En til wide og en til tele?). Hele greia må jo stikke noe voldsomt ut i fra kameraet. Ser ut som det tar noe voldsomt med plass, spesielt dersom du må bruke både adapter og konverter. Blir skikkelig usikker på om dette er hva jeg vil ha. Kom gjerne med tips, plusser, minus og kommentarer til bildekvalitet mm ved bruk av dette utstyret. På forhånd tusen takk Lenke til kommentar
Grimnar_ Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Du trenger adapteren. Den andre delen er en solblender. Synes min funker veldig bra, synes det er ganske stor forskjell når jeg setter den på. Jeg søkte litt på vidvinkel før jeg kjøpte den, fikk på denne måten litt oversikt over hva en kan gjøre med en vidvinkel og hvordan den oppfører seg. Kan vel si at jeg ikke kan angre på at jeg kjøpte vidvinkelen, men har dessverre ikke fått brukt den så mye. Har ikke brukt S3ISn min på lenge nå (kjøpte 400D), men orker rett og slett ikke selge den Tok et kjapt bilde at S3is med vidvinkel og 400D bak.... Linsa er litt stor ja... Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 9. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2007 Et bilde sier mer enn tusen ord så tusen takk skal du ha Ser ganske voldsomt ut ja, og jeg aner ikke hvor mye jeg kommer til å bruke den. Synes min funker veldig bra, synes det er ganske stor forskjell når jeg setter den på. Så da regner jeg med at ved innendørsbruk (festlige sammenkomster o.l.) vil du få plass til ganske mye mer i bildet. Lurer på om det finnes løsninger fra andre produsenter som innebærer at du slipper å bruke adapter. Ville nok avgjort saken for min del. Uansett, håper på flere tilbakemeldinger de neste par dagene. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Hva utgjør egentlig forskjellen med og uten vidvinkelkonverteren? Det står "forstørrelse 0.75" og "tråddiameter 58mm". Ser også at det finnes telekonverter. "Forstørrelse 1.5" og "tråddiameter 58mm". Hva utgjør dette? Hvor mye bedre zoom/tele? Du ganger rett og slett tallet (0.75 for vidvinkel og 1.5 for tele) med brennviddeomfanget til kameraet ditt, og så får du det nye brennviddeomfanget. Såvidt jeg husker er det 36-432mm på kameraet ditt, så med vidvinkeladapter blir det nye brennviddeomfanget 27-324 mm. Merkbar forskjell med andre ord. Lenke til kommentar
tepe2 Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 Tusen takk Arnold Fant denne siden via ett utenlandsk forum: http://www.lensmateonline.com/ (Hvis dere klikker litt rundt vil dere se at det er mulig med brennvidde på 23 komma ett eller annet.) Men siden jeg er fersk så klarer jeg ikke helt å få oversikt, og tolke all info. Ser ihvertfall ut til at det lages uoriginalt utstyr som både tar mindre plass og kanskje er bedre. Når man heller ikke er helt inne på terminologien blir det litt tungvint når info er på engelsk. Noen som vet om bra norske sider? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå