Plomma2 Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Hei. Hvis jeg sier "Kvinner og menn med artium", er det da et syntaks-spørsmål om hvorvidt både kvinnene og mennene må ha artium for å falle inn under henvendelsen? Eller er det noe annet? Takker for svar. - Plomma Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Jeg mener det skal være en ganske spesiell kontekst for at kvinner uten artium skal falle inn under henvendelsen. I utgangspunktet ville jeg tolket det som at alle mått ha artium. Det går da selvsagt an å si "personer med artium", men jeg mener likevel at det må forståes som at begge har artium. Om du hadde snudd setningen og gått tilbake til en jobbannonse fra 50-tallet og skrevet "menn og kvinner med artium kan søke på jobben" er jeg ikke så sikker lengre. Da kan det være mulig at mennene ikke trenger artium, men i dagens likestilte samfunn ville jeg i de fleste sammenhenger tolket det som at begeg trenger artium. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå