Kagee Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Nå har jeg prøvd både Ubuntu 7.10 & Linux Mint 4, og jeg har samme problemet med begge to. Jeg surfer helt fint rett etter restart, men etter en periode på 4-30 mintter, faller hastigheten til 20-30 kb/s. Jeg har prøvd alle råd jeg finner ved å lete etter "ubuntu 7.10 internet problems", f.eks deaktivere ipv6, sette faste DNS-adresser (i stedet for adslrouteren) og jeg har oppgradert det trådløse tilkoblingspunktet. Nå er jeg tom for ideer, og har lite lyst til å gå tilbake til 7.04 (eller Mint 3) på denne maskina. Ps: Jeg er klar over at Linux Mint 4 er 7.10-basert, så jeg renger med at det er det samme problemet. Lenke til kommentar
huf Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Er ikkje sikkert det er dei generelle distroinstillingane det er noko gale med, men nettverksdrivar/firmware. Det er wlan du koblar deg opp mot ja? Har du sjekka om du har same problemet med kabla nettverk? Om problemet ikkje oppstår der, har du mest sannsynlig ein feil rundt wlan'en. Kva kort har du (modell, drivar og firmware)? Og kva AP har du? Korleis merkar du at farta minkar til 20-30 kb/sek? Lastar du gjennom nokon fast protokoll? HTTP? FTP? Forsvinn problemet om du restartar wlan-koblinga? Kva seier /var/log/messages? Har du prøvd med deaktivert kryptering om du har dette? Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2007 (endret) Svarer på det jeg klarer nå: Ja, det er WLAN jeg kobler meg opp mot. Har ikke fått testet trådbundet, da tilkoblingspunktet er et annet sted i huset. Jeg KAN prøve å sette opp en proxy på ei anna maskin og prøve trådbundet derfra. Jeg har et Cnet-et-eller-annet kort, med rt2400/rt2460 chipset. (rt2400pci-driveren). Jeg bruker et AP jeg fikk fra Telenor; Planet WAP-4033, oppgradert til nyeste firmware. Jeg merket det først og fremst ved at kvaliteten på nettsurfing gikk drastisk nedover (diskusjon.no skal ikke ta 3 minutter å laste), og deretter når jeg prøver å kjøre oppgraderinger. Det som skulle bli en rask oppgradering ble en 3-4-timers nedlastningshelvete. (oppgraderingsinterfacet oppgir hastighet) Jeg har også prøvd å laste ned ei stor fil fra en server jeg har tilgang til. Restarte wlankoblinga. Hmm... Har prøvd å bytte fra nomademodus til "låst" modus, men er usikker på denne restartinga di. Nei, en restart av tilkoblinga fungerte ikke. Har sjekket /var/log ved å bruke System->Administrasjon->Systemlogg, og det kom intet der rundt tiden da hastigheten gikk ned. Ingen kryptering, har låst tilkoblingspunktet til macadressen på kortet i stedet for. lshw -html: http://anderseinar.net/hilden-thinkcentre.html Endret 10. desember 2007 av Kagee Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå