Gå til innhold

statsvitenskap og jobbmuligheter

Anna07

Anbefalte innlegg

Er det noen her som studerer statsvitenskap ? det virker som et spennende fag men er ikke sikker på hva man kan jobbe med, fordi det er jo ikke en profesjonsstudie.

Hvilken muligheter har man i fremtiden hvis man studerer statsvitenskap?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen her som studerer statsvitenskap ? det virker som et spennende fag men er ikke sikker på hva man kan jobbe med, fordi det er jo ikke en profesjonsstudie.

Hvilken muligheter har man i fremtiden hvis man studerer statsvitenskap?

Samme tenkte jeg også når jeg begynte på det. Men det er flere områder hvor statsvitere er viktige. Selvfølgelig kan du jo plukke opp andre viktige fag og ta en masterfordypning i hva du måtte ønske. Personlig regner jeg med å plukke opp språk og samfunnsøkonomi.

Her er jo noen eksempler.

Arbeidsmarked

Statsvitere er etterspurt arbeidskraft innenfor både offentlig forvaltning og privat næringsliv. Innenfor det offentlige finner man statsvitere i kommuner, regioner, fylkeskommuner, direktorater, departementer, media og næringliv. I næringslivet er det særlig innenfor samfunnsavdelinger i store bedrifter denne kunnskapen etterspørres. Mange statsvitere velger å jobbe i humanitære organisasjoner, i fagforeninger, eller i mediene som journalister. Du har også et godt utgangspunkt dersom du vil drive forskning, eller jobbe med skole og undervisning. Hvis du kan tenke deg å jobbe internasjonalt, for eksempel med diplomati eller fredsarbeid, vil statsvitenskap være en god plattform å bygge videre på.

http://www.jobbfeber.no/yrkedetalj.lasso?recnumber=35845

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...