Bone Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Heisann! Jeg lurer på hva slags overføringshastighet jeg kan få med dette oppsettet jeg har? Altså hva som kan være optimalt, og hva gjennomsnittlig kan være? Jeg har 2 PC-er hvor jeg kjører med kabel til routeren. Jeg bruker bare hovedkortet; (Det er vel ikke forskjell fra kabel til kabel?) PC1; DFI LanParty UT RDX200 CF-DR http://www.hardware.no/tester/hovedkort/df...0_cf-dr/20750/2 (Det står Dobbel Gigabit LAN) PC2: Asus P5K Premium/WiFi-AP https://prisguiden.no/product.php?p...=specifications (Ikke tenk på den trådløse; bruker kabel! Står 2 Gigabit LAN porter) Router: D-Link DIR-655 https://prisguiden.no/product.php?productId=66535 (Skal være en Gigabit -router) Men, jeg er litt usikker på "faktisk hastighet" er!? Hva bør jeg kunne forvente å ligge på når det gjelder overføring fra PC til PC? Har det mye å si om ene PC-en laster ned en del via BitTorrent mens overføringen skjer? Vil ikke det være uvesentlig siden det er såpass "kraftig" router? Takker så meget! Lenke til kommentar
StormKnight Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 (endret) Faktisk hastighet på Gbit lan er jeg ikke helt sikker på, det kommer ann på diskene dine. Teoretisk hastighet er 80MByte/s, men det tror jeg ikke du får. Tipper det kan ligge rundt 40MB/s ved bruk av SATA disker, kanskje litt mer. Torrent nedlasting kommer ikke til å påvirke så mye, siden den hastigheten basserer seg på Internett hastigheten din, som sikkert ikke er over 1-2MByte/s Edit: Du bør også bruke Cat 5e kabler eller helst cat6 for å oppnå best ytelse Endret 9. desember 2007 av StormKnight Lenke til kommentar
Bone Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2007 (endret) hmm.. Jeg lå i overkant av 26 MB/s .. kan det være noe galt? Endret 10. desember 2007 av Bone Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Nei egentlig ikke rundt 25-26MB/s er relativt normalt ved gbit nettverk. Er i alle fall det jeg får hjemme mellom PCer. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Faktisk hastighet på Gbit lan er jeg ikke helt sikker på, det kommer ann på diskene dine. Teoretisk hastighet er 80MByte/s, men det tror jeg ikke du får. Tipper det kan ligge rundt 40MB/s ved bruk av SATA disker, kanskje litt mer. *snip* Teoretisk makshastighet på Gbit nettverk er 125MB/s (- TCP/IP-overhead++) Som StormKnight skriver så er det diskene dine som garantert vil være flaskehalsen i nettverket. Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 På mitt gigabit nettverk så får jeg ikke mer enn 12-13MB/s Står at begge maskinene er koblet til med 1gbps, men likevel. Den ene maskina er en en C2D maskin så der er det vel ikke noe problem, men serveren min er en Athlon socket A 1,1 GHz hvor diskene er koblet til et pci raid kort i raid 1 (speil). Kan det ha noe å si? Har forsøkt å enable JumboFrame etc, og da gikk hastigheten litt NED faktisk Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Hvis maskinene bruker mye cpu når man overfører filer kan det være lurt og slå på diverse checksum offloading på nettverkskortet. hvis ikke cpu er høyt belastet kan det motsatte hjelpe, masse realtek nettkort som sliter med å bare pushe pakker og kan ha godt av å få hjelp av cpu. JumboFrame gjør seg vel best når det er flere maskiner som lager trafikk samtidig, på små nettverk har jeg aldri klart og få bedre ytelse av det(kan være på grunn av nettutstyr også). Husker jeg kjørte en test for noen år siden på noen Dell servere som var koblet direkte på en cisco 6509, disse klarte maks ~800mbit. Med tanke på at dette var mellom servere med dyrt nettutstyr i vil jeg si at ~200mbit ikke er så dårlig for pcer mot en dlink. NERO: Har en gammel "server"(desktop med mye disk) med kt266-brikkesett(socket a) som bare klarer og pushe ut ca ~50mbit(6mb) med data. Gammelt er gammelt, og gammelt er tregt. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Jeg skal nå koble opp en X2 3800+ med 2gb ram som ftp server og teste mot den nye quad'en min for å se om jeg får raskere overføring enn med den gamle XP1600+'ern som står som filserver i dag Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 (endret) Har en selvbygd pc stående her med 2 WD raid edition disker i RAID0, og denne topper gigabit interfacene på vår Cisco 3560G. Disk-konfigurasjon har veldig mye å si. Endret 10. desember 2007 av JKJK Lenke til kommentar
j-- Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Jeg skal nå koble opp en X2 3800+ med 2gb ram som ftp server og teste mot den nye quad'en min for å se om jeg får raskere overføring enn med den gamle XP1600+'ern som står som filserver i dag Det som ville vært tingen for å teste nettverket ville vært å lage en ramdisk på hver av maskinene, og overføre direkte mellom de ramdiskene. Da kan man utelukke diskene som antagelig svakeste ledd, Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 alternativt kan man bruke ttcp som lager tilfeldig data som slettes med en gang det er overført.(ingenting blir lagret til disk) http://www.pcausa.com/Utilities/pcattcp.htm Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 (endret) Jeg skal nå koble opp en X2 3800+ med 2gb ram som ftp server og teste mot den nye quad'en min for å se om jeg får raskere overføring enn med den gamle XP1600+'ern som står som filserver i dag Det som ville vært tingen for å teste nettverket ville vært å lage en ramdisk på hver av maskinene, og overføre direkte mellom de ramdiskene. Da kan man utelukke diskene som antagelig svakeste ledd, Ikke dumt. det skal testes... Nå må jeg bare få levert vannkjøling og skjermkort og foreta en liten transplantasjon og slikt først da, men det regner jeg med går... Endret 10. desember 2007 av MrLee Lenke til kommentar
StormKnight Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Faktisk hastighet på Gbit lan er jeg ikke helt sikker på, det kommer ann på diskene dine. Teoretisk hastighet er 80MByte/s, men det tror jeg ikke du får. Tipper det kan ligge rundt 40MB/s ved bruk av SATA disker, kanskje litt mer. *snip* Teoretisk makshastighet på Gbit nettverk er 125MB/s (- TCP/IP-overhead++) Som StormKnight skriver så er det diskene dine som garantert vil være flaskehalsen i nettverket. Selvsagt er det 125MB/s... tenkte helt feil.... Lenke til kommentar
taleg Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 (endret) Sitter her med noe av det samme utstyret, men en smule større nett... 2 Gb switcher, 1 Gb ruter og 1 Gb backbone ruter koblet til nett.. pluss en drøss maskiner. Er ute etter å teste et par ting 1. hastighet mellom 1 Gb koblet maskiner, kablet 2 hastighet mellom 1 Gb kablet og trådløst n-draft 3. hastighet mellom 1 Gb kablet og 100 Mb kablet 4. hastighet mellom trådløst n-draft og 100 Mb kablet Finnes det noen enkle program å bruke for å teste dette ? Edit: Øh memo til selv: lese hele tråden før men poster er en god ting Har et spm til også, for det er en ting har jeg ikke skjønner. Filoverføring over lokal nett går så det griner, det samme nedlasting av "distroer" fra nett. Surfing fra alle maskinene går også normal, men av en eller annen grunn går surfing fra primær maskine som sirup ? hva kan forårsake dette ? Taleg Endret 10. desember 2007 av taleg Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Enkleste måten å teste er vel ren FTP overføring med store filer slik at tilkoblingen klarer å stabilisere seg og presse max utav båndbredden? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå