Gå til innhold

Tilbakemeldinger til Forumkaféen - Kollektive avgjørelser, tilbakemeldinger og regelverk

Fredrik

Anbefalte innlegg

Avstemningen er avsluttet.

Skal man tillate linking til egne tråder for å gi de oppmerksomhet? Eksempelvis ved dataproblemer.

Ja [ 46 ] [35.94%]

Nei [ 82 ] [64.06%]

Bør det være lov å stille enkle spørsmål i tråden? Eksempel: "Er det verdt å bruke pengene på en iPod Video?"

Ja [ 105 ] [82.03%]

Nei [ 23 ] [17.97%]

Endret av fredrik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel det at det ikke har fungert med de reglene som var tidligere. Om de hadde fungert, hadde vi fortsatt hatt en SO6. :)

Men jeg tror også flere brukere må gå litt i seg selv her. Jeg tror jeg har sagt det tidligere også. I de gamle trådene ble det etterhvert en uskreven lov om at man ikke rapporterte hverandre, når noen gjorde noe galt. Dette får vi jo strengt tatt ikke lagd noen regel for, siden det allerede står i retningslinjene. Men det er utrolig viktig at vi blir flinkere til å rapportere. Selv om det til tider var mest på spøk, så tviler jeg ikke på at folk tok seg nær av ting som ble sagt til tider...

Ellers mener jeg at det burde være vanlig at man prøver å holde en hyggelig tone i tråden. Dette gjelder jo forsåvidt alle andre steder på forumet også. Husker flere ganger som enkelte bare kom til tråden for å klage (ja, jeg er sikkert en av de jeg og) eller som ikke hadde bedre å gjøre, enn å slenge med leppa, og være ekle overfor andre. Tror at dette var lettere å gjøre i SO enn på andre steder på forumet. Blant annet fordi ingen rapporterte regelbrudd.

Og om folk oppfører seg teit på noen måte, så har de all grunn til få en liten ferie. Personlig synes jeg straffen i SO burde svi litt hardere, siden det har hatt litt lett for å skli ut tidligere. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En ny avstemming vil innen kort tid være oppe, og da ta opp de følgende regelforslagene:

Tøsing - tillate?

Definisjonen på tøsing: enkelt og greit innlegg mellom to eller flere brukere, som kun går ut på å for eksempel fortelle den andre hvor søt den er, og hvor mye man har lyst til å gjøre det og det med brukeren.

Nattaønsker - tillate?

Nattaønsker vil være enkle poster som kun forteller at man går til sengs, lister over personer som ønskes god natt. Dette ble tidligere ansett som en unødvendighet, og tas nå opp til avstemming.

Er det noen innvendinger mot definisjonen av begrepene, så rop ut nå.

Lenke til kommentar
Nattaønsker - tillate?

Nattaønsker vil være enkle poster som kun forteller at man går til sengs, lister over personer som ønskes god natt. Dette ble tidligere ansett som en unødvendighet, og tas nå opp til avstemming.

Er det noen innvendinger mot definisjonen av begrepene, så rop ut nå.

Jeg synes det burde vært gjort forskjell på når man bare sier natta til en eller to personer man har diskutert med, og når man sier natta til en lang liste av brukere som tilfeldigvis har vært pålogget samtidig med deg :)

Lenke til kommentar

Om jeg skal uttale meg som bruker:

Jeg ser på nattainnlegg som lite konstruktive, om det kun er for å si natta, uten at det har noen betydning for den videre gangen i tråden. Om du er med i en diskusjon, og forteller at du legger deg nå, og dermed forsvinner, så ser jeg ikke nødvendigvis noe negativt i det.

Det jeg ikke ser poenget med er poster sånn midt oppi det hele, der man forteller at man legger seg. Noen formeninger fra dere andre?

Lenke til kommentar

Nattainnlegg er i min mening kun nødvendig om man trenger å si ifra at man blir borte fra diskusjonen eller om man generelt er aktiv og skal si at man ikke blir aktiv mer (duh).

Jeg er ikke noe særlig for tøsing, det var i hovedsak tøsingen som sto for en god del av skiten som fikk SO6 stengt. Jeg synes humoren bak tøsingen er oppbrukt, og nå er det bare irriterende.

Lenke til kommentar

Angående nattaønskene: Dersom en "chat" mellom flere brukere pågår i tråden og en av dem bestemmer seg for å gi seg, enten det er for å gå til sengs eller annet, skader det ikke om man i en ellers relevant post sier "... Men nå går jeg og spiser/legger meg,... Ha det/God natt alle sammen, og takk for meg." Tvert om, det hindrer en masse "Hvor ble det av Petter?" type poster.

Så kanskje vi kunne formulere regelen slik:

"Det er ikke tillatt å poste kun for å fortelle at man går til sengs, eller for å ønske en eller flere navngitte brukere god natt. Men det er tillatt å informere om at man forlater en chat der man selv har vært aktiv, og hvorfor."

Jeg er ikke sikker på om "chat" er rette ordet, hvis det finnes et bedre så gjerne det.

Bare et forslag dette, det er deres tråd... :cool:

Geir :)

Lenke til kommentar

Litt vel spesifikke regler kanskje?

Jeg syns at man ikke burde kunne omtale seg selv i tredje person, med mindre man uthever nicket sitt i kursiv. Skal man henvende seg til en annen bruker uten quote bør navnet til brukeren utheves i bold skrift og orange farge. Andre farger er ikke tillatt. Ved henvendelse til annen bruker og omtale av seg selv i tredje person i samme post bør derimot ditt eget nick skrives i "gåsetegn" og kursiv.

Got it?

Engelsk er forresten heller ikke lov, med mindre det skrives i bold, kursiv og understrek. Men det sier seg jo nesten selv.

Lenke til kommentar

Vil du ikke ha en foreslått regel så er det helt greit. Da oppfordrer du folk til å stemme imot, og gjør det selv. Vil du ha regelen, men mindre spesifikk, så er det lureste du kan gjøre å foreslå en alternativ formulering. Hvis du ikke kommer med forslag til alternative regler er det mer sannsynlig at forslaget du ikke likte blir vedtatt, nettopp i mangel av alternativer.

Men konsekvensen av mindre spesifikke regler er at man risikerer at ønskede aktiviteter blir forbudt sammen med de ønskede, eller at uønskede aktiviteter blir tillatt sammen med de ønskede. Det kan være en fordel å være presis, dersom vi skal få regler som det faktisk er mulig å håndheve.

Vi tar ingen regler opp til avstemning som ikke dere har foreslått. Nattaønsker og tøsing er det flere brukere som har foreslått her i tråden, den første var Tomat-Ulf allerede i det første svaret i tråden. Derfor tar vi de opp til avstemning.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...