Gå til innhold

Tilbakemeldinger til Forumkaféen - Kollektive avgjørelser, tilbakemeldinger og regelverk

Fredrik

Anbefalte innlegg

-Ikke support. (Man skal ikke komme inn i tråden for å spørre om noe. Allikevel bør det være tillat å spørre om enkle ting dersom man allerede er i tråden."hvordan fikk man fullscreen i FF igjen?" bør f.eks. være tillatt, mens "hei, her er det mange så jeg få sikkert svar, hvordan ripper jeg en DVD?" ikke hører hjemme.)

Jeg foreslår følgende regel:

"Support-spørsmål som hører til andre steder på forumet er forbudt!"

Da får man en enkel tommelfinger-regel som man kan moderere etter: Hvis dette spørsmålet kunne vært en egen tråd med spørsmål om support et annet sted på forumet, er det forbudt! Hvis ikke, live and let live :)

Regelforslag: Å linke til andre tråder for å gi de oppmerksomhet er ikke lov.

Jeg tror det å linke til andre tråder kun for å få oppmerksomhet lett vil gå under en mer generell regel som sier noe sånt som "Ingen spam!"

Som sagt, jeg er for få og enkle regler. Hvis man har 100 lange og detaljerte regler tror jeg det kan være med å øke terkselen for å delta i tråden. Det meste folk er mot her kan lett gå under en generell "No-spam"-regel. Så kan man heller utdype denne regelen med eksempler på hva "spam" innebærer. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke så vanskelig i mine øyne. Ingen har interesse av tre sider der du og eplefe snakker til hverandre om mennesker bare dere kjenner og ting dere gjorde. Det er ikke verre enn å vinkle det dithen at du forteller om noe du og eplefe opplevde og frastår fra den typiske msn-dialogen. Er for interne ting på forumet, men imot interne ting mellom brukerne.

True dat.

Og, ja, jeg er enig i at "msn-dialoger" bør unngåes.

Kanskje det er nettopp denne definisjonen vi bør bruke i reglene.

Den definisjonen KAN jo ikke være så vanskelig å skjønne?

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Kan vi prøve å ramse opp forslagene i en skjul-tag el. for å fåhttps://www.diskusjon.no/style_images/main_gfx/folder_editor_images/rte-code-button.png

Pakk inn i kodetagger en oversikt over de forslagene som har kommet inn?!

Jeg tror vi må se reglene litt i sammenheng og ikke bare se på dem som en haug oppramsede setninger. Jeg synes det er best å ha få regler og heller ha dem litt "generelle" så de blir lett å bruke på ulike situasjoner. Kanskje andre mener det er bedre å ha mange regler som dekker hver tenkelig mulige situasjon :)

Her er mitt forslag til et komplett sett regler, bare for å få noe mer konkret og få litt mer fart i diskusjonen:

* Forumets generelle regler og retningslinjer og vanlig nettikette gjelder her også.

* Andre skal også ha interesse av å lese det du skriver, ikke bare bestekameraten din eller kjæresten din.

* Ingen support-spørsmål av en slik natur at den kunne hatt en egen tråd et annet sted i forumet.

* Innlegg skal ha mening og innhold, og quoting skal brukes med måte. Ikke skriv bare for å skrive!

* Ingen spam!

Under følger eksempler på hva vi anser som regelbrudd:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Her har vi utdypende forklaring og eksempler på ting vi ikke vil ha i SO.

Ting som kan (men må ikke) være med her:

* Overdrevne natta-meldinger (5 posts bare for å si natta eller ramse opp 100 nicks uten mening)

* Linker til andre tråder for å få oppmerksomhet (linker kan dog være tillatt til en viss grad så lenge de er relaterte)

* Ett smilefjes eller to teller ikke som "innhold", jamført regel #4 over.

* Tøsing/overdreven flørting

* Overdreven quoting

* Personhets/klaging på andres skriveferdigheter

osv...

Legg merke til at jeg ikke har så mange detaljerte regler om hva som er lov eller forbudt. Jeg mener at det meste folk klager på dekkes av forumets generelle regler og retningslinjer, pluss de veldig "generelle" reglene som jeg har skrevet over. Så kan vi heller forklare og utdype ting som vi hater i skjult-boksen under. Da slipper vi å hele tiden lage og lempe til på reglene på grunnlag av "døgnflue-trender" som kommer og går, vi endrer heller på forklaringen under om det er nødvendig. Moderatorene bruker selvsagt skjønn når de skal moderere.

Hvis andre mener at reglene er for generelle og heller vil ha flere "spesial-regler" for hver type regelbrudd som kunne tenkes å forekomme, eventuelt mener det allerede er for mange/feil regler, hører jeg gjerne om det :) Kritikk om formulering av regler osv hører jeg også gjerne på.

Lenke til kommentar

Virket som et godt sett med regler, A-jay. For å få det helt perfekt så kan du legge til punktet

"* Åpenbare msn-lignende dialoger som kunne vært tatt mellom brukerne gjennom andre medier" under regelbrudd.

Forøvrig så kan

"* Andre skal også ha interesse av å lese det du skriver, ikke bare bestekameraten din eller kjæresten din."

bli omformulert til

"* Andre skal også kunne ha interesse av å lese det du skriver, ikke bare bestekameraten din eller kjæresten din.".

Er ikke store omformuleringen, men jeg synes det klinger bedre og man kan gi folk litt mer slingringsmonn. Eventuelt mer tau de kan henge seg i :p

Lenke til kommentar
Jeg tror vi må se reglene litt i sammenheng og ikke bare se på dem som en haug oppramsede setninger.

Selvfølgelig skal vi se reglene litt i sammenheng men hvis vi ramser opp forslagene punktvis, uansett om flere er det samme, klarer vi lettere å få til et rammeverk da man slipper å lese flere sider med forslag. Jeg foreslo nettopp dette for å finne den store sammenhengen lettere og inspirere andre til å komme til andre forslag basert på hva som har blitt foreslått før istedenfor å repetere masse regler av samme sort over flere sider siden folk ikke gidder å lese historikken her.

(herregud, det ble en dårlig setning men håper folk forstår)

Lenke til kommentar

Bare en kommentar: "Spam" er ikke noe entydig begrep. I tillegg var det jo sånn at mange brukere oppfattet SO som et sted der man samlet det som ble betraktet som spam andre steder på forumet.

Jeg vil nødig ha regler som skaper fler diskusjoner enn de avklarer. Så skal spam nevnes i reglene bør dere konkretisere hvilke typer av det dere ikke vil ha. Og da er kanskje sekkebetegnelsen litt unødvendig.

Geir :)

Lenke til kommentar
Jeg tror vi må se reglene litt i sammenheng og ikke bare se på dem som en haug oppramsede setninger.

Selvfølgelig skal vi se reglene litt i sammenheng men hvis vi ramser opp forslagene punktvis, uansett om flere er det samme, klarer vi lettere å få til et rammeverk da man slipper å lese flere sider med forslag.

Jeg er enig med übermannen her. Vi trenger en oversikt over hva som alt er foreslått slik at vi kan få litt system i diskusjonen, og ikke minst kan forberede avstemningene rundt de enkelte regler. Det er viktig å se dem i sammenheng, men det blir neppe aktuelt å sette komplette regelforslag opp mot hverandre. Det blir for komplisert.

"Reglene" skal som sagt definere hvilke emner som er tillatt og ikke i kaféen. Det er i prinsippet en punktvis affære. Det er enklere for alle parter om vi sier "Skal tøsing være tillatt? Ja/Nei", "Skal support være tillatt? Ja/Nei", så får man heller definere tøsing og support mer konkret dersom det skal være delvis lov. Generelle regler er jeg personlig ikke så stemt for, fordi det åpner for uenighet om tolkningen og håndhevingen. Siden det er dere som skal lage reglene og vi som skal håndheve dem, er det i større grad enn ellers nødvendig at reglene er entydige, så vi ikke blir beskyldt for å gå utover vårt mandat.

Lenke til kommentar

Her følger et kort sammendrag av hva som har blitt diskutert i tråden. Kom med tilbakemeldinger/ønsker rundt disse emnene, og gjerne emner som jeg eventuelt har utelatt.

Sammendrag av emner tatt opp:

Språk i tråden: hva skal man tolerere av dialekter/SMS-språk? (Dette har også dekning i retningslinjene)

Definisjonen av spam: Hva slags poster vil gå under spam?

Nattameldinger: Tillate god natt-lister av typen ”God natt, nn, yy, xx”?

”Tøsing”: Hva er det, og hvor går grensen?

Support: Skal vi tillate linking til tråder, der man prøver å få flere lesere eller bidragsytere i en tråd du selv har nytte av at noen svarer i? Eksempelvis om du har dataproblemer eller leter etter ny mobil, skal du få lov til å poste det i tråden? Skal vi tillate enkle spørsmål, selv om de kanskje kunne passet i en tråd ellers på forumet?

Allmenn interesse: Hvor går grensen for poster som fåtallet har interesse av, og som eventuelt ikke er ønsket i tråden?

Poster som kun en annen person har nytte av: Eksempelvis poster som inviterer bruker nn til bruker yy for å se film kvelden etter, poster som diskuterer emner og hendelser ingen andre brukere har noen kjennskap til, og heller ikke får det.

Lenke til kommentar
- Ingen bilder uten mening, da dvs orly eller pedobear, som eksempel.

- Respektere andres meninger og poster, selvom -DU- syntes de er helt forfedelige.

Synes man burde kunne tillate bildesvar, da det ofte kan være både "passende" og morsomt. Enkelte ting (som pedobear og O'Rly, som du nevner) kan det jo hende at en del folk er lei av, men skal man nekte dem av den grunn?

På det andre punktet er det mulig at enkelte av den "gamle kjernen" fra S=6 bør ta litt selvkritikk. Det var en til tider vel mye politisk korrekthet om enkelte ting, særlig særinger og avvikere (som ikke deltok i tråden) skulle ikke under noen omstendigheter tulles med eller sendes et sleivspark til, ellers fikk man høre det.

Det ble jo noen artige sider ut av det og da. :wee:

Lenke til kommentar
Allmenn Interesse: Synes vel at poster som er myntet på ett fåtall (les kjernen) burde være greit jeg da. Men da burde det skrives på en slik måte at det faktisk er mulig for andre å ta del i samtalen. Selv om man ikke er en del av den faste kjernen... :)

Det er et viktig poeng for meg at dette skal være en kafé og ikke en lukket klubb, altså et sted hvor hvem som helst som er rimelig edru og sosial skal kunne komme inn og slå av en prat. At det som i SO oppstår en gjeng kjernebrukere - rett og slett fordi en del folk ikke har annet å ta seg til enn å poste der store deler av dagen - er kanskje ikke til å unngå, men det ville være synd om dette første til at man i praksis ekskluderte alle brukere som ikke hadde X antall poster om dagen.

Har nå et par ting som hadde vært fint å ha som regler;

- Ingen bilder uten mening, da dvs orly eller pedobear, som eksempel.

- Respektere andres meninger og poster, selvom -DU- syntes de er helt forfedelige.

Punkt nummer en her høres ut som en fornuftig avgrensning på spam-siden, kanskje endog så kort og greit som L4r5 formulerer det.

Punkt nummer to følger av retningslinjene og er ikke noe dere kan stemme vekk. Vi har forbud mot enkelte ytringer (om vi burde ha det er en diskusjon vi kan ta et annet sted), men utover det kan folk mene hva de vil og gi uttrykk for det så lenge det skjer i høvelige former. Det betyr ikke at andre brukere ikke skal kunne argumentere mot. Kaféen blir ikke noe fristed hvor man kan poste hva som helst uimotsagt. Men det påhviler de som reagerer samme krav til høvelighet/høflighet.

Synes man burde kunne tillate bildesvar, da det ofte kan være både "passende" og morsomt. Enkelte ting (som pedobear og O'Rly, som du nevner) kan det jo hende at en del folk er lei av, men skal man nekte dem av den grunn?

På det andre punktet er det mulig at enkelte av den "gamle kjernen" fra S=6 bør ta litt selvkritikk. Det var en til tider vel mye politisk korrekthet om enkelte ting, særlig særinger og avvikere (som ikke deltok i tråden) skulle ikke under noen omstendigheter tulles med eller sendes et sleivspark til, ellers fikk man høre det.

Det ble jo noen artige sider ut av det og da. :wee:

Om billedsvar er morsomt eller ikke skal ikke jeg si noe om, om det skal være tillatt får dere avgjøre. Jeg synes etter å ha bladd litt i gamle tråder at de i mange tilfeller sporer av forsøkene på samtale. Når de "morsomme" bildene kommer er det et klart tegn på at man har fyret opp snøscooteren og er i ferd med å dra emnet ut på viddene.

Når det gjelder det andre punktet håper jeg det ikke blir for mange hellige kuer i kaféen. Men nå blir det et mindre problem enn tidligere, fordi det ikke blir tillatt med den slag emnesensur i selve tråden. Om noe ikke vedtatt som off topic gjennom flertallsavgjørelser her i regeltråden, så er det pr. definisjon tillatt, og vi kommer til å slå ned på forsøk på meningstyranni i kaféen.

Lenke til kommentar
Allmenn Interesse: Synes vel at poster som er myntet på ett fåtall (les kjernen) burde være greit jeg da. Men da burde det skrives på en slik måte at det faktisk er mulig for andre å ta del i samtalen. Selv om man ikke er en del av den faste kjernen... :)

Det største problemet med dette er de interne vitsene som INGEN andre enn «kjernen» skjønner poenget av og da blir det bare baluba. En annen ting er at folk utenifra ikke vil ta en del i samtalen siden de ser at det er en dialog i tråden som er vanskelig å penetrere og av egen erfaring (før mod-tiden) ble man bare overkjørt/ignorert.

Lenke til kommentar
Språk i tråden: hva skal man tolerere av dialekter/SMS-språk? (Dette har også dekning i retningslinjene)

I Norge har vi to skriftspråk, nemlig bokmål og nynorsk.

Definisjonen av spam: Hva slags poster vil gå under spam?

Innlegg som ikke har noen funksjon bortsett fra å være et innlegg. Dette kan være alt fra "Jeg er sulten" til "lol, Yassir Arafat hadde tolv tær".

Nattameldinger: Tillate god natt-lister av typen ”God natt, nn, yy, xx”?

Nei, det synes jeg personene bør ta internt, da enten i form av PM eller eksterne IM-tjenester.

”Tøsing”: Hva er det, og hvor går grensen?

Det er en uting og bør bli slått ned på. Det får tråden til å fremstå som useriøs.

Support: Skal vi tillate linking til tråder, der man prøver å få flere lesere eller bidragsytere i en tråd du selv har nytte av at noen svarer i? Eksempelvis om du har dataproblemer eller leter etter ny mobil, skal du få lov til å poste det i tråden? Skal vi tillate enkle spørsmål, selv om de kanskje kunne passet i en tråd ellers på forumet?

Om tråden blir benyttet til å diskutere ting som kunne blitt tatt andre steder på forumet så forsvinner hele poenget med å organisere forumet inn i kategorier. Det bør i mine øyne ikke være tillatt.

Allmenn interesse: Hvor går grensen for poster som fåtallet har interesse av, og som eventuelt ikke er ønsket i tråden?

Vanskelig å generalisere på dette punktet. Hver enkelt bruker må vel vurdere om innlegget deres har noen særskilt nytteverdi for resten av forumet.

Poster som kun en annen person har nytte av: Eksempelvis poster som inviterer bruker nn til bruker yy for å se film kvelden etter, poster som diskuterer emner og hendelser ingen andre brukere har noen kjennskap til, og heller ikke får det.

Å slenge det inn i en bisetning går forsåvidt greit. Det viktigste er at det ikke eskalerer og at den lille samtalen mellom to brukere tar over hele tråden.

Det var noen synspunkter fra min side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...