Gå til innhold

Tilbakemeldinger til Forumkaféen - Kollektive avgjørelser, tilbakemeldinger og regelverk

Fredrik

Anbefalte innlegg

Support skal ikke være lov. Småspørsmål kan gå greit hvis det er av folk som er aktive i tråden som spør, men det behøver ikke være noe regel på det. Bare generell dømming fra moderatorene.

SO6 var en tråd som ble ødelagt av både moderatorene og brukerne. De dårlige brukerne ble ikke kasta ut. Moderatorene svarte kun i blant med å stenge tråden.

Så derfor; kast ut de dårlige brukerne. Greit at de er aktive, men når de spammer (så kommer diskusjonen hva spam i SO er) burde de bli kastet ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Jeg driter fremtidige SO'er en lang marsj, men har tidligere "kjempet" for disses behov for å ha sin lille lekegrind. Så da er det mere enn bare litt irriterende at de samme ikke mønstrer mere enn to sider til nå, i tilbudstråden fra øvrigheten. Heller til å synes at dere chattere kan daue, sånn i passelig obskuritet.

:)

Lenke til kommentar
Hva er spam? Hvor går grensen til dere brukerne? Hva er det dere irriteres over? Kom med eksempler, og finn ut nøyaktig hva dere ikke vil ha i den nye tråden :).

Jeg synes egentlig terskelen for å poste i SO skal være svært lav, og har vel egentlig ikke irritert meg noe særlig. Enkelte brukere kan være irriterende, men det er ikke noe fellestrekk ved postene deres man kan forby. Det vanskeligste tror jeg blir å finne grensen mellom spydigheter og personangrep.

Lenke til kommentar
Jeg er egentlig overrasket over hvor kort vi har kommet. Hvor er alle sammen? :wee:

Vi trenger et regelverk, og vi vil gjerne ha tilbakemeldinger. :)

Vi har vel et grunnleggende regelverk? Trenger vi noe mer?

Nå kan brukere komme med tilbakemeldinger til tråden i en egen tråd der det etterhvert kan komme forslag flere regler.

Lenke til kommentar

For oss er det ikke viktig med mange regler for hva man kan poste. Men det er viktig at folk forstår hvordan dette virker:

Det er dere som bestemmer hva som ikke skal være lov i tråden. Dersom dere ikke vedtar noen slike regler kan dere heller ikke klage om folk poster ting dere ikke ønsker i tråden. Så vil dere ikke ha tøsing, support, nattaønsker med mere så må dere vedta det her. Så langt har det ikke vært nok diskusjoner her til at vi kan ta opp noe regler til avstemning, det vil si at hvis noen vil gjøre kafeen til en supporttråd, en fanboytråd om XBox og Playstation, privat chattetråd for de tre forummedlemmene som er fra Trytvangen, eller en telletråd for siste pizzaen man spiste, er det i prinsippet fritt fram. (Med mindre emnet strider med retningslinjene.)

Vi kunne selvsagt bestemme at slikt er uønsket og gripe inn mot slike poster, men nå var det altså slik at vi ikke skulle prakke på dere masse regler "fra oven", men la dere avgjøre dette på demokratisk vis.

Derimot kommer vi til å gripe inn overfor folk som prøver å leke sjef i tråden og nekte folk å poste ting det ikke finnes regler mot. Står ikke "support" i listen over forbudte emner så får heller ingen lov å si "Vi vil ikke ha support her" om noen skulle driste seg til å poste et slikt spørsmål.

Nettopp derfor er det kanskje lurt at dere tar diskusjonen og bestemmer reglene på forhånd. Ellers kan kafeen gå på trynet før den rekker å kommer skikkelig igang. Vi kommer ikke til å lage hasteregler uten skikkelig diskusjon.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

-Ikke support. (Man skal ikke komme inn i tråden for å spørre om noe. Allikevel bør det være tillat å spørre om enkle ting dersom man allerede er i tråden."hvordan fikk man fullscreen i FF igjen?" bør f.eks. være tillatt, mens "hei, her er det mange så jeg få sikkert svar, hvordan ripper jeg en DVD?" ikke hører hjemme.)

-Natta-melding ser jeg ingen problem med, så lenge man skriver til de man skl skrive til i en post, og ikke bruker fire-fem poster på å si natta til hver enkelt.

-Man kommer uunngåelig inn på ting som ikke alle skjønner (interne spøker o.l.) Dette bør være lov. Men skal man spørre en bruker om de skal se film i morgen, tar man det på PM eller msn.

-Skal man bruke mer enn to poster frem og tilbake for å fortelle noen hvor søt/skjønn osv de er, samt generell tøsing, tar man det andre steder. Lettflørtende innlegg innimellom må man få lov til å komme med.

-Alle poster skal ha en hensikt i tråden. Denne er totalt umulig å dømme etter selvfølgelig. Men poenget er at man skal ha en grunn til å skrive det man skriver akkurat i SO, fordi man vil ha respons eller prate skit om noe. "Jeg spiser grandis lol!" eller "Nå har jeg runka lixzm" før man går ut av tråden er spam-innleg man tydeligvis ikke ønsker å diskutere rundt. Men så er det sikker noen som har lyst å diskuter hva høyrehånden deres akkurat har holdt i og, det være seg et pizzastykke eller noe annet..

Det er ikke emnene som irriterer egentlig, det er enkelte umodne elmenter som stikker eller slår ut i full blomst innimllom.

Lenke til kommentar

Og med oppmerksomhet mener du? Oppmerksomhet, fordi du selv ønsker eksponering, eller fordi du synes den er verdt å ta en titt på?

Jeg spør bare sånn fordi det er viktig å ha spesifikke regler man ikke skal kunne ta feil av.

Endret av fredrik
Lenke til kommentar

Det må vel først og fremst gjelde tråder der man selv er trådstarter/lurer/på noe/søker meningsfeller til en diskusjon? Å diskutere en annen tråd (og andre forumrelaterte ting man ikke kan ta andre steder) er jo en av tingene forumkafeen kan brukes til. (Imo)

Lenke til kommentar

Strengere straffer for de som vet at de bryter reglene. Et eksempel? Gjerne.

Regelbrudd:

Bruker som ble registrert i går poster:

"Hjelp, PCen min er ødelagt, her er link til tråden!!!"

Straff:

Innlegget slettes, brukeren får PM med "Fysj!".

Regelbrudd:

Tomat-Ulf (teoretisk eksempel) poster:

Hey hey I'm gay. Mods: ignorer spoileren min.

[i spoiler]PCen min er ødelagt, her er link til tråden[/i spoiler]

Straff:

Innlegget slettes, brukeren slettes.

Lenke til kommentar

Steffy: Som en grunntanke her på forumet er vi strengere med de som har vært her en stund og "burde vite bedre", enn helt nye brukere uten erfaring. Så ja, der vil det fra moderatorenes side nok være en forskjell.

Om dette er en god eller dårlig ting i forhold til hvordan vi modererer bør vi vel ta i en annen tråd tenker jeg :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Hvo vanlig er det egentlig med advarsel på PM? For med de drøye ti klagene jeg har sendt inn på same bruker for samme (gjentatte) feil i det siste noe, så burde det jo snart skje etellerannet.

Det er ihvertfall viktig at nybegynnere får en klar beskjed om hva de har gjort feil, selv om de ikke får advarsel.

Lenke til kommentar

Det vanlige er å ta kontakt på pm til den aktuelle brukeren, og følge opp han/hun. Send meg en pm med mer info om du ønsker grundigere svar her, dette har ingenting med denne tråden å gjøre :).

Når det gjelder generelt for forumkafeen så er klare beskjeder for nye brukere viktig ja. Helt klart.

Lenke til kommentar
Om du mente regelen om ikke å klage på andres skriveferdigheter så skal jeg vente på deres syn på saken før jeg uttaler meg. Men jeg minner om at akkurat det er utførlig beskrevet i nettiketten: Link

Husk at en aldri skal rase ut i tråden med kritikk av skrivefeil eller grammatiske feil.

Geir :)

Ettersom det står i nettiketten at man skal skrive forståelig, samt ikke klage på andres skrivekunnskaper, synes jeg ikke det skal være nødvendig å ha det som regel i SO (eller Forumkaféen om du vil). ;)

-Ikke support. (Man skal ikke komme inn i tråden for å spørre om noe. Allikevel bør det være tillat å spørre om enkle ting dersom man allerede er i tråden."hvordan fikk man fullscreen i FF igjen?" bør f.eks. være tillatt, mens "hei, her er det mange så jeg få sikkert svar, hvordan ripper jeg en DVD?" ikke hører hjemme.)

-Natta-melding ser jeg ingen problem med, så lenge man skriver til de man skl skrive til i en post, og ikke bruker fire-fem poster på å si natta til hver enkelt.

-Man kommer uunngåelig inn på ting som ikke alle skjønner (interne spøker o.l.) Dette bør være lov. Men skal man spørre en bruker om de skal se film i morgen, tar man det på PM eller msn.

-Skal man bruke mer enn to poster frem og tilbake for å fortelle noen hvor søt/skjønn osv de er, samt generell tøsing, tar man det andre steder. Lettflørtende innlegg innimellom må man få lov til å komme med.

-Alle poster skal ha en hensikt i tråden. Denne er totalt umulig å dømme etter selvfølgelig. Men poenget er at man skal ha en grunn til å skrive det man skriver akkurat i SO, fordi man vil ha respons eller prate skit om noe. "Jeg spiser grandis lol!" eller "Nå har jeg runka lixzm" før man går ut av tråden er spam-innleg man tydeligvis ikke ønsker å diskutere rundt. Men så er det sikker noen som har lyst å diskuter hva høyrehånden deres akkurat har holdt i og, det være seg et pizzastykke eller noe annet..

Det er ikke emnene som irriterer egentlig, det er enkelte umodne elmenter som stikker eller slår ut i full blomst innimllom.

Veldig enig med deg i alt dette! :thumbup:

Kunne ikke sagt det bedre selv.

Og med oppmerksomhet mener du? Oppmerksomhet, fordi du selv ønsker eksponering, eller fordi du synes den er verdt å ta en titt på?

Jeg spør bare sånn fordi det er viktig å ha spesifikke regler man ikke skal kunne ta feil av.

Det måtte jo være fordi man ønsker oppmerksomhet om sin egen tråd e.l. uten at det interesserer allmennheten. Hvis man linker til en tråd eller en post fordi man mener den er verdt å ta en titt på, og at det kan være av andres interesse, ser jeg ikke noe galt i det.

----------------

Generelt synes jeg ikke vi må ha så mange regler om småting som de fleste burde ha skjønt ut fra retningslinjene og sunn fornuft. Syntes det ble altfor mange "tulleregler" i SO6 etterhvert.

I SO6 var det for eksempel 12 regler, hvor omtrent halvparten allerede står i retningslinjene/nettiketten, og noen av dem er gjentatt flere ganger.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Ingen har (som jeg har lagt merke til) nevnt diskusjoner, som for eksempel definisjoner på ditt og datt, og andre litt seriøse ting. Jeg mener det burde være lov, ettersom slike diskusjoner kan være en naturlig del av en samtale. Om ikke det blir lov, blir det egentlig mest "spam", som ikke har noe særlig med mening.

Jeg er for support til en viss grad. Store spørsmål som "åssen bygger jeg en pc?" eller "hvorfor får jeg ikke kompilert programmet mitt slik at det funker?" er unødvendige og kan tas i en egen tråd. Men små spørsmål som "hvilken brødrister er å anbefale?" eller "hvordan kan jeg bruke en barbermaskin mest effektivt?" burde være lov. Dette blir selvsagt litt vanskelig å definere, men vi i tidligere SO var veldig flinke til å slå ned på support. Så det burde nok gå bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...