Gå til innhold

Musikk med bra lyd


Slurt-is

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Etter at jeg kjøpte meg nytt stereoanlegg, har jeg lyst til å teste dem skikkelig ut med musikk som er "krevende" , eller rett og slett musikk som er godt mastret. Lydkvaliteten må være veldig bra, og gjerne noen med en del bass i.

 

Noen som har tips? Helst ikke tekno, og ikke instrumental - vil ha med vokal. Ellers har sjanger ingen betydning - det eneste jeg er ute etter er lyd som er tatt opp med skikkelig utsyr og som har et godt etterarbeid. Foresten så kan jeg nevne at jeg synes "Joss Stone" har veldig bra lyd, og man få skikkelig trøkk - selvom jeg ikke liker så godt den type musikk.

 

Kan noen komme med tips?

 

Takk :)

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vel det samme hva du hører på, bare kvaliteten er i .wav eller en mp3 fil i 320kbs bitrate...?

 

Nei, kvaliteten på CD'er varierer veldig. Hjelper ikke å rippe i WAV/FLAC/APE hvis kilden ikke er bra. "Seriøs" musikk har som regel bedre kvalitet enn typisk "Topp20" liste CD'er. Black Album til Metallica er nevnt her, å det har kjempekvalitet. Kari Bremnes sine CD'er har også veldig bra kvalitet. Er selvsagt også tusenvis av andre bra plater. Det beste tror jeg egentlig bare er å høre på musikk du liker, for så å luke ut å kvitte seg med de med dårlig kvalitet.

Lenke til kommentar
Anlegg du landa på?

 

NAD forsterker med Bowers & Wilkins 683 :)

 

Bruk en type musikk du kommer til å høre mye på, hjelper ikke om du velger noe du aldri hører på, og får noe som høres jævla fett ut akkurat på det, men mongo på det du egentlig skal bruke stereo'n på!

 

Joda, til vanlig gjør jeg jo det, men det blir litt slik som med konserter med musikk du egentlig ikke har helt sansen for, men allikevel så synes du det er drittkult, rett og slett fordi de har fet lyd.

 

Men så har det seg også slik at min musikksmak er vid, så det er vanligvis intet problem :)

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar
Det er vel det samme hva du hører på, bare kvaliteten er i .wav eller en mp3 fil i 320kbs bitrate...?

 

Nei, kvaliteten på CD'er varierer veldig. Hjelper ikke å rippe i WAV/FLAC/APE hvis kilden ikke er bra. "Seriøs" musikk har som regel bedre kvalitet enn typisk "Topp20" liste CD'er. Black Album til Metallica er nevnt her, å det har kjempekvalitet. Kari Bremnes sine CD'er har også veldig bra kvalitet. Er selvsagt også tusenvis av andre bra plater. Det beste tror jeg egentlig bare er å høre på musikk du liker, for så å luke ut å kvitte seg med de med dårlig kvalitet.

Kunne ikke vært mer enig. :)

 

Det er stort forskjell i lydkvalitet på lydmaterialet man finner på CD-plater. At lyd befinner seg på en CD-plate er ikke synonymt med bra lydkvalitet.

De fleste CDer går igjennom bl.a dynamikkomprimering når en plate mastres. Greit nok at man polerer lyden veldig under mastering, men dynamikkomprimering er kanskje en av de parametrene man vil beholde om man skal snakke om "krevende musikk/lydmateriale" for å teste anlegg og høyttalere.

 

Selv liker jeg veldig godt plata Explosions In The Sky - The Earth Is Not A Cold Dead Place fordi denne har så varm og naturlig lyd, med mye dynamikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...