Gå til innhold

Flatkabel M0dding? :-)

Anbefalte innlegg

Må innrømme at jeg ikke har så veldig lyst til å bruke flere hundre kroner på "runde" IDE kabler! Så jeg lurer på om noen har litt erfaring med å modde vanlige IDE kabler (A.K.A. flatkabler) slik at de blir tilnærmet lik runde :grin: -På forhånd takk!-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke skjære så langt inn at du kommer til lederne :razz: Du burde også gjøre det forsiktig, for et brudd i en leder gjør kablen ubruklig. Har selv mekka min egen flatkabel til diskettstasjon.

Athlon MP 1,2GHz @1678MHz, 2,1V

Taisol CGK760

EPoX 8KHA+ (volt og OCP-mod)

GeForce DDR @150MHz/347MHz

512MB DDR @139,8MHz

TB Santa Cruz

WD WD400BB 40GB

4632 3DMarks

[ Denne Melding var redigert av: Kamerat på 2002-01-06 21:23 ]

Lenke til kommentar

Det er ikke lurt og gjøre dettte. Hvis du skjærer i kablene, så påvirker du magnetfeltet som skal være rundt lederne. Du får kjøpt egne runde kabler som er skjermet, disse gir like god ytelse som flate kabler.

Jeg har selv gjort det, men sluttet med det, etter at jeg gjorde noen benchmarks i sandra.

Har dessuten ødelagt en ata100 kabel, som er mye "mindre" enn en vanlig flatkabel.

Lenke til kommentar

OK.. det jeg ikke tenkte på var det med magnetfeltet! Vitsen forsvinner liksom hvis kabel blir veldig dårlig etter moddinga. Allikevel har fortsatt litt lyst til å gjøre det.. Får vel bare kjøpe en rund kabel eller to. Skal mest sannsynlig ha 2x WD200BB i RAID0.. så noe ytelsestap pga. dårlige kabler kan jeg IKKE ha! :grin:

Floppy kabelen kan være et fint modde-offer, though.. hvis jeg i det hele tatt gidder å ha floppy mener jeg. Om signalene i floppy kabelen sliter litt med magnetfelter så gjør sikkert ikke det no. Kabelen koster heller ikke allverden.

btw; det vanskelige å er vite hvor LANGE kabler man skal kjøpe! Hadde tenkt på Chieftec DA01SLD big toweret. Hvor lange kabler trenger jeg for å ha CD-ROM og brenner i toppen av kabinettet? Trenger jeg virkelig hele 90cm? (de er DYRE, 200kr!) Hele kabinette er nemlig 67cm høyt.. -Til HD'ene satser jeg på at 48cm er langt nok. Noen forslag? :smile:

Lenke til kommentar

Eg har gjort akkurat som D_KILLAH sa, verkar heilt fint :smile: har ikkje merka noko ytelsestap eller feil av noko slag..

1x "himaronna floppykabel"

1x "himaronna ATA33kabel (CD-brennar)"

2x "himaronna ATA100kabel"

1x flat ATA100kabel

Fønka fint farr :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

mFaFa skrev (2002-01-06 21:13):

Må innrømme at jeg ikke har så veldig lyst til å bruke flere hundre kroner på "runde" IDE kabler! Så jeg lurer på om noen har litt erfaring med å modde vanlige IDE kabler (A.K.A. flatkabler) slik at de blir tilnærmet lik runde
:grin:
-På forhånd takk!-

er kjempe godt tips som jeg fant etter å ha ødelagt et par ATA100 kabler med tapet-kniv var å bruke en nål. Knappenåler er ideelle. Du bare legger kabelen mot noe hardtog drar nåla mellom lederene til du har "skåret" deg igjennom. Men pass på de kommer til å bøye seg etter hvert så du kommer til å bruke opp mange.

Et annet tips er å begynne med en FDD kabele, siden denne har tykkere ledere. Her går det også som oftest ann å bare dele kabelen et lite stykke og trekke den fra hverandere resten av veien.

Det siste tipset jeg kan komme med er: begyn aldri å modde en kabel uten å ha en i reserve. Før du vet ordet av det har det gått galt også sitter du der.

Lenke til kommentar

Utseende på IDE kabelen har da vel ikke så mye å si :smile: Så lenge de er runde og yter bra! De fleste runde kablene ser fete ut uansett.. og dyre.. hehe. De jeg forløbig har sett på er Recom IDE Kabel "Rund" 48cm. Etter min mening ser denne fet ut.. men uten plexi-glass i toweret er akkurat DET ett fett :razz:

Lenke til kommentar

Hvis man kutter alle lederene fra hverandre på en flat kabel, så tar man og snurrer kabelen rundt og rundt, tada, så har man en kabel som er bedre beskyttet mot utvending støy.

Blir litt funky hvis man ikke tar av hodet (to klips på hver side) og strammer til de lederene som er i midten, siden de blir minst rotert. I flatkabel så forstyrrer lederene hverandre på samme kabel, på grunn av at magnetfeltet rundt hver leder har rotasjonsmoment rundt seg, så påvirker de hverandre hele tiden (Sikkert derfor Ata-100 kabel har 80 ledere mot 40), men hvis man har de rotert rundt hverandre, som man har i TP cat 5 for eksempel, så verner de alle hverandre, slik at de har en beskyttelse mot ytre påvirkninger.

Noe som er kanskje greit på en ata-100 kabel, er å tvinne 1 og 1 leder rundt hverandre, så ta og rotere parene rundt hverandre igjen, slik det er i i TP kabeler. (å sette merkelapper på hvert par(bare på ata-100 kabel, ellers er det hver leder), slik at du ikke kløner opp rekkefølgen er greit, på denne måten kan du kanskje flette kabelen slik at du ikke trenger å kutte kabelen til i midter for å få det til å se bra ut)

Hvis du skal ha slik kabel til Case mod, så er det kanskje litt tøft å ta å velge en plastslange som har ett materialet som virker selvlysende hvis du har den i blacklight, dette må se tøft ut =)

Kanskje senere skal jeg ta to identiske kabeler, ta og fikse den ene, slik at jeg får testet om det blir vessentlige forskjell mellom kabelene, så poste resultetet på hardware.no =)

Lenke til kommentar

Hvis du drar alle fra hverandre og tvinner dem sammen så vil du få feil impedans. Det behøver ikke å ha noe å si på ytelsen. Men når det i mange tilfeller ikke går med en gammel IDE kabel istedet en ATA-100 så er vel ATA-100 ganske følsomt. Du skal ha litt peil eller bra måleutstyr hvis du skal tvinne 40 par med akkurat riktig revolvering med riktig impedans.

Husk at spesielt ATA-100 trenger riktig impedans og mer dere drar lederne fra hverandre jo større vil refleksjonspunktene. Høyere hastighet = mindre margin.

Hvorfor ikke bare ta lederne fra en TP (Cat5/7) kabel og bruke dem. Kan være verdt forsøket :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-08 14:09, Nor-MAL skrev:

Hvis man kutter alle lederene fra hverandre på en flat kabel, så tar man og snurrer kabelen rundt og rundt, tada, så har man en kabel som er bedre beskyttet mot utvending støy.

Blir litt funky hvis man ikke tar av hodet (to klips på hver side) og strammer til de lederene som er i midten, siden de blir minst rotert. I flatkabel så forstyrrer lederene hverandre på samme kabel, på grunn av at magnetfeltet rundt hver leder har rotasjonsmoment rundt seg, så påvirker de hverandre hele tiden (Sikkert derfor Ata-100 kabel har 80 ledere mot 40), men hvis man har de rotert rundt hverandre, som man har i TP cat 5 for eksempel, så verner de alle hverandre, slik at de har en beskyttelse mot ytre påvirkninger.

Noe som er kanskje greit på en ata-100 kabel, er å tvinne 1 og 1 leder rundt hverandre, så ta og rotere parene rundt hverandre igjen, slik det er i i TP kabeler. (å sette merkelapper på hvert par(bare på ata-100 kabel, ellers er det hver leder), slik at du ikke kløner opp rekkefølgen er greit, på denne måten kan du kanskje flette kabelen slik at du ikke trenger å kutte kabelen til i midter for å få det til å se bra ut)

Hvis du skal ha slik kabel til Case mod, så er det kanskje litt tøft å ta å velge en plastslange som har ett materialet som virker selvlysende hvis du har den i blacklight, dette må se tøft ut =)

Kanskje senere skal jeg ta to identiske kabeler, ta og fikse den ene, slik at jeg får testet om det blir vessentlige forskjell mellom kabelene, så poste resultetet på hardware.no =)

Det er noe som kalles kontakter på IDE-kabler, da er det litt vanskelig og tvinne dem i par og tre dem inn i en slange

Lenke til kommentar

Quote:

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

Det er noe som kalles kontakter på IDE-kabler, da er det litt vanskelig og tvinne dem i par og tre dem inn i en slange

--------------------------------------

Du deler jo bare slangen i to, og stapper ide-kablen inn. Og limer igjen skjøten på slangen.

That`s easy....

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-08 15:05, cgsimons skrev:

Quote:

--------------------------------------

Du deler jo bare slangen i to, og stapper ide-kablen inn. Og limer igjen skjøten på slangen.

That`s easy....

LoL gutter, hva med å ta av hodet som Nor-Mal skrev i hovedinnlegget sitt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...