MercedesMotor Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Hva med å bytte pærer som ser ut som Xenon? Har tenkt å bytte pærene mine fordi de er så dårlige og det er litt gul aktig farge som jeg ikke liker. Pærer som ser ut som Xenon? noen som har vært borti det? Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Hva med å bytte pærer som ser ut som Xenon? Har tenkt å bytte pærene mine fordi de er så dårlige og det er litt gul aktig farge som jeg ikke liker. Pærer som ser ut som Xenon? noen som har vært borti det? Har det på Fiestaen. Litt klarere lys, men ikke mye i forhold til vanlige pærer. Lyser ikke på langt nær så bra som Xenon, med bedre enn standard halogen. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 (endret) Pærer som ser ut som Xenon? noen som har vært borti det? Har prøvd det én gang. Tok de ut igjen dagen etter. Lyste elendig og de lurer ingen. Lyset blir hvitere, men samtidig svakere. Hvis du har et gulaktig lys ville bytta hele lykten, du har sikkert utslitte reflektorer hvis bilen er noen år gammel. Bytta lyktene på den gamle bilen min for et par år siden, og det gjorde et hav av forskjell. Endret 14. desember 2007 av Magnum p.i. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Om du skal gå for "xenon look" pærer så er Phillips Bluevision verdt å se på, de gir 30% mer lys en standard halogen. I utgangspunktet så er Bluevision baset på Vision Plus som gir 50% mer lys, men fargefilteret stjeler 20% av lyset. Brukte disse på min forrige bil og var veldig fornøyd med dem, merket det spesielt på veiskiltene. De pærene som virkelig ligner på xenonlys er ikke verdt innpakninga de kommer i, nesten alle disse er basert på dårlige kinapærer av herdet glass med et tykt lag blå glasur på, pent å se på men helt ubrukelig når du skal kjøre. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 .. og ikke minst lyser dem ikke hvitt/blåaktig hvitt, men mer turkis etter hva jeg har sett. Filteret fjerner nemlig bare det røde lyset, ikke det grønne, som det er en overvekt av i halogenlys i forhold til blå. Philips Bluevision er greie, men de lyser relativt dårlig i forhold til mange andre pærer, men likevel lyser de vesentlig bedre enn det søpplet man får kjøpt på bensinstasjoner av standardpærer uansett. De lyser fullstendig hvitt. .. de mest "blåaktige" er dessuten like ulovlig å montere som xenonkit. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Autoexpress har gjort en test av 30 halogenpærer som er tilgjengelig på det europeiske markede, både vanlige, blå og +30/50/80/90% er med i testen. http://www.autoexpress.co.uk/products/prod..._of_winter.html Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Interessant lesing det der. Har sverget til Osram Silverstar på tre forskjellige biler, men ser ut til at jeg må revurdere nå. Hvilke kjeder er det som fører Philips pærer egentlig? Jeg tror jeg har sett de på Clas Ohlson en gang bare. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 jonepet: Tror ikke du skal være så tøff og påstå at du kan se forskjell uansett:) Angående at originale lyser hvit, så får du flere originale biler som har en helt annen kelvin enn 4300 som du mener er den eneste originale fargen? Opel f.eks de har lilla lysskjær dvs 12000kelvin. Og finnes flere originale xenon som også lyser blått. Så tror om du noen gang går for og følge etter noen kan du fort gå på en blemme.. Men for guds-skyld ser allerede avis overskriftene:D Men uansett så vil jeg tippe at det blender like mye om det er hvit eller blått... Men noe rett har du, finnes mange idioter der ute som kjører med ettermontert xenon, som ikke tenker litt engang på andre. Har selv vært borti noen som kjøpte xenon til langlysene, men syntes det var så kult lys, at han justerte bare ned lysene og kjørte med de som nærlys... Selv har jeg xenon på alle mine lys uten at bilen kom originalt med det, men når jeg kjører inne i byen så justerer jeg mine lys helt ned, og har aldri noen som blinker til meg. Har flere ganger møtt på kjerringa da hun kjører bilen, og kan ikke se noe problem da. For min del er minimalt av bilene med xenon som blender meg, men klart sitter ikke og stirrer inn i lyktene til bilene jeg møter da... Grunnen til at folk flest velger 6000k som gir litt blått lys, er at det er kelvin som gir mest luminens og er fantastisk på snøføre. Angående Xenon på nyere biler, så må man gjerene ha en liten boks med en motstand og en liten kondensator i mellom de originale ledningene og balasten, ettersom at nyere biler har pærevakt, og du da kan oppleve at du får opp varsellys pluss at bilen kan kutte strømmen til lykta siden den tror at pæren er gåen. Men dette er ikke noe problem med denne boksen. Kontroller og slikt er gjerne ikke noe problem, etter hva jeg har opplevd, de fleste biler går rett gjennom eu kontrollen uten problemer. Men husk at på nærlys er det ikke lov. På langlysa trenger du blanke glass, og lyktespylere så er det lov. Og om du monterer gå for 50w som er ca dobbelt så bra lys som 35w;) Her ser du Xenon på nermeste og original halogen på borteste. Forskjellen er enorm!! Fargetemperaturer: Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Pærer som ser ut som Xenon? noen som har vært borti det? Har prøvd det én gang. Tok de ut igjen dagen etter. Lyste elendig og de lurer ingen. Lyset blir hvitere, men samtidig svakere. Hvis du har et gulaktig lys ville bytta hele lykten, du har sikkert utslitte reflektorer hvis bilen er noen år gammel. Bytta lyktene på den gamle bilen min for et par år siden, og det gjorde et hav av forskjell. Skal kjøpe nye lykter til sommeren, det er jo min første bil så noe skal gjøres. Takk for svar Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 (endret) Om du skal gå for "xenon look" pærer så er Phillips Bluevision verdt å se på, de gir 30% mer lys en standard halogen. I utgangspunktet så er Bluevision baset på Vision Plus som gir 50% mer lys, men fargefilteret stjeler 20% av lyset. Brukte disse på min forrige bil og var veldig fornøyd med dem, merket det spesielt på veiskiltene. De pærene som virkelig ligner på xenonlys er ikke verdt innpakninga de kommer i, nesten alle disse er basert på dårlige kinapærer av herdet glass med et tykt lag blå glasur på, pent å se på men helt ubrukelig når du skal kjøre. Takk, skal se litt på Phillips Bluevision pærer. EDIT: Leste litt om at Phillips Bluevision pærer har leve varighet på 9 mnd. ? er dette sant? Endret 15. desember 2007 av MercedesMotor Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 jonepet: Tror ikke du skal være så tøff og påstå at du kan se forskjell uansett:) Angående at originale lyser hvit, så får du flere originale biler som har en helt annen kelvin enn 4300 som du mener er den eneste originale fargen? Opel f.eks de har lilla lysskjær dvs 12000kelvin. Og finnes flere originale xenon som også lyser blått. Så tror om du noen gang går for og følge etter noen kan du fort gå på en blemme.. Men for guds-skyld ser allerede avis overskriftene:D Men uansett så vil jeg tippe at det blender like mye om det er hvit eller blått... 5000K er faktisk det høyeste som er lov, og opel kan jeg garantere ikke har 12.000k det er nemelig dyp lilla som er forbudt, det lys lilla skjæret du ser "off axis" er det linsen som lager. Og blått blender mye mer en hvitt gjør, noe som har skapt myten om at 8000K xenon lyser sterkere en 4300K rett å slett fordi det blender mer. Selv har jeg xenon på alle mine lys uten at bilen kom originalt med det, men når jeg kjører inne i byen så justerer jeg mine lys helt ned, og har aldri noen som blinker til meg.Har flere ganger møtt på kjerringa da hun kjører bilen, og kan ikke se noe problem da. Men nå er det nå ganske mye lys i byer generellt, blir som å prøve å blende noen med ei lommelykt i skolskinn. Prøv å gjør det samme i mørket så blir saken en helt annen. Grunnen til at folk flest velger 6000k som gir litt blått lys, er at det er kelvin som gir mest luminens og er fantastisk på snøføre. Det er helt feil, kelvin oppgir fargetemperaturen på lyset og har ingenting med lysstyrken og gjøre, hvordan denne missforstålesen har oppstått har jeg forklart lengre opp. 4700K gir 3100Lm 6000K gir 2900Lm 8000K gir 2500Lm osv..... Kontroller og slikt er gjerne ikke noe problem, etter hva jeg har opplevd, de fleste biler går rett gjennom eu kontrollen uten problemer. Synes synd på verkstedene som godkjenner slikt (av uvitenhet), de kan miste bevilgningen sin for å utføre eu-kontroll om du blir tatt "med buksene nede" i en teknisk kontroll, for å ikke nevne at du blir 2000kr fattigere og ikke får fortsette å kjøre om du ikke kan få bilen i forskriftsmessig stand igjen på stedet. På langlysa trenger du blanke glass, og lyktespylere så er det lov. Du glemte å nevne at en svart katt må gå over veien i fullmåne og at du må ta en baklengs salto på brennende kull. (For de som ikke tok den så er det ikke lov uansett) Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Takk, skal se litt på Phillips Bluevision pærer. EDIT: Leste litt om at Phillips Bluevision pærer har leve varighet på 9 mnd. ? er dette sant? Det kommer helt ann på hvor langt du kjører. mine varte i nesten 2 år før de takka for seg, jeg kjørte ca 12000km i året. Lenke til kommentar
satanjapan Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 (endret) Gøy og se alle som sitter å lager sine egne regler og slenger ut kødd som fakta. Rebel-Rider har helt rett, har selv skrevet det med kelvin og styrke i en annen tråd her. Hadde bluvision før jeg satt inn Philips X-Treme Power og den ene pæra gikk etter 1 år og 1 måned, etter ca 34 000km. (men bruker parklys og tåkelysene på dagen som regel) Må bare si jeg er veldig fornøyd med Philips X-Treme Power, gir en god del bedre lys enn bluevision og ser ikke mye forskjell på hvor hvitt lyset er. Har linselys på bilen min og lyset på bilen min har alltid vært veldig bra, men nå er det så bra at det er sjelden jeg gidder sette på fjernlysene hehe... "optikken" på bilen har også veldig mye og si på hvor bra lys man får, den nye Celicaen min lyste nesten dobbelt så langt som min 86 modell med samme pærer Endret 15. desember 2007 av Dennis87 Lenke til kommentar
MercedesMotor Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Takk, skal se litt på Phillips Bluevision pærer. EDIT: Leste litt om at Phillips Bluevision pærer har leve varighet på 9 mnd. ? er dette sant? Det kommer helt ann på hvor langt du kjører. mine varte i nesten 2 år før de takka for seg, jeg kjørte ca 12000km i året. hmm...ble litt usikker om jeg skulle ha det likevel. Takk for svar. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Et lite spørsmål: Hvorfor gule lys? Jeg får litt assosiasjoner til pirattaxier av typen meget sliten når jeg ser gule lys. Jeg har enda til gode å se en pirattaxi med gule lys. Du er muligens for ung, men på sent nittitall var det i hvert fall flust av corollaer og carinaer med gule lys i Oslo som kjørte deg hjem for en billig penge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå