Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ettermontert Xenon, erfaringer og gjerne bilder


Takeoff75

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som har erfaring med ettermonter Xenon?

Noen som er blitt stoppet i teknisk kontroll?

Hva skjedde?

Vist bilen på EU kontroll med Xenonen montert, hva skjedde?

 

Post gjerne bilder.

Jeg har hørt om mange som har fått problemer med dette. Spesielt på nyere biler.. da det ofte blir noe kluss med elektronokken.

 

Dessuten så er det som du nevner selv ulovlig (hvis ikke du gjør det på riktig måte. Noe svært få gjør)

Det er også fryktelig irriterende for andre at du kjører rundt med feiljusterte Xenon.

 

Dessuten så ser det bare dumt ut på eldre biler synes jeg.

 

Hvis du har en eldre bil, som åpenlagt ikke ble levert med xenon orginalt, vil jeg vedde på at du får en bot for dette og må vise bilen din. (hvis dette er gjort på en ulovlig måte)

 

Konklusjon:

Dropp det!

Lenke til kommentar

Jeg hadde xenon på min Primera 99 modell uten xenon originalt, og den ble EY godkjent, riktignok med xenon kun på langlys da.

Jeg hadde dog problemer med at motoren kuttet tenningen hver eneste gang jeg slo på langlysene, men han som kjøpte mitt kit har ingen problemer.

Tror heller ikke at du vil få noen problemer med xenon så lenge du monterer det på langlys.

Kjør på!

Lenke til kommentar

det er på nærlys det er strenge reglar for xenon. men det er fortsatt ikkje lov å montere xenon i eit lyktehus laga for halogen. viss ikkje lyktehuset er godkjent for xenon må det byttast for at det skal vere lovlig. det vil sei at ettermontert xenonkit i praksis ikkje er lov uten å bytte lyktehus viss bilen er levert med halogen, og det er det samme om det er nærlys, fjernlys, tåkelys og ekstralys.

 

korvidt dette blir sjekka er ein an ting....

 

 

men mine erfaringar med andre som har montert xenonkit på halogenlampene sine er heller dårleg. det blir litt mykje strølys som blendar meir enn nødvendig.

 

etter mi meining er dette ein ting som burde vore fokusert litt på. det er tross alt ikkje lov.

Endret av Semikolon
Lenke til kommentar

Erfaring med xenon:

Blir fly forbanna hvergang jeg møter en idiot som har ulovlige xenon, får lyst til å kjøre etter han dreg han ut av bilen å knuse lyktene me tryne til personen som har sånnt jævelskap på bilen :mad:

 

Og det gjelder spesiellt de som har blå aktige xenon

Endret av MaSo
Lenke til kommentar

Da må du ha en sint kjøretur, siden det er veldig mange biler som blir levert med org. xenon som blender ganske kraftig.

 

Erfaring med xenon:

Blir fly forbanna hvergang jeg møter en idiot som har ulovlige xenon, får lyst til å kjøre etter han dreg han ut av bilen å knuse lyktene me tryne til personen som har sånnt jævelskap på bilen :mad:

 

Og det gjelder spesiellt de som har blå aktige xenon

Lenke til kommentar

Jeg ser i vertfall helt klar forskjell på ulovlig ettermontert og lovlig montert, så er ikke så vanskelig. Enten det er vanlige reflektorer eller linselykter, så ser jeg klare patterns på hvordan de oppfører seg.

 

Lovlig montert: Eneste tilfellet du blir blendet er når man direkte havner i lysstrålen, eksempelvis på en bakketopp. Ved aksellerasjon vil de fleste justere seg ned, og dermed ikke blende, i motsetning til ulovlig ettermontert.

 

Ulovlig ettermontert:De lyser blått, ikke hvitt. De blender i det hele tatt hele tiden. Man vil automatisk flytte blikket over når man møter dem, og tydelig se at noe er rart. Uansett hvilken retning en ser mot dem, enten det er linselykter eller reflektorlykter, så blender dem. Når man ser dem lengre frem, så ser man en blå ring rundt hver av lyktene.

 

Man kan godt gå og irritere seg over at bilprodusenter monterer noe som blender, men det slår ALDRI og kommer aldri i nærheten irritasjonen jeg får av å se at folk med vilje monterer slikt kun i den tanke at de selv "får tøffere og "bedre" lys". Jeg smeller til med mine 330W når jeg får muligheten til det uten å plage noen andre unødvendig når jeg ser slikt.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Lovlig montert: Eneste tilfellet du blir blendet er når man direkte havner i lysstrålen, eksempelvis på en bakketopp. Ved aksellerasjon vil de fleste justere seg ned, og dermed ikke blende, i motsetning til ulovlig ettermontert.

 

Ulovlig ettermontert:De lyser blått, ikke hvitt.

 

 

Bror min hadde en Focus 2007 mod, den blenda motgående trafikk! Var ikke rent sjeldent at biler som kom imot blinka med lysene.

 

Og når det gjelder farger på xenon; Man kan fritt velge hvilken temperatur man vil ha. De fleste som ettermonterer kjøper 6000kelvin, pga de vil ha det blå lyset.

Selv så har jeg ettermontert 4300kelvin, og det er akkurat samme lyset som nye biler leveres orginalt med.

Og nei, det er 3 uker mellom hver gang noen blinker på meg. Og da er det som oftest folk som deg som er ute etter en mulighet til å leke rektor på veien.

Lenke til kommentar
Og nei, det er 3 uker mellom hver gang noen blinker på meg. Og da er det som oftest folk som deg som er ute etter en mulighet til å leke rektor på veien.

De fleste på veien gjør ikke det, fordi de av ren uvitenhet godtar å bli blendet, eller rett og slett bare driter i om de ser noe. Det er jo ikke uten grunn det kjøres ned folk på veien.

 

Det er btw. sånn ca. aldri noen som blinker mot meg, og jeg kjører med det kraftigste som lovlig kan monteres i halogenbaserte nærlys, så du ser kanskje en liten forskjell i den hver 3. uke og sånn ca. aldri?

 

.. og ja jeg vet godt om disse "kelvin"-skalaene som brukes (som egentlig er helt feil å blande inn her).

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...