ryggemann Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Hei, har la inn noen rawbilder (cr2) i lightroom, og syns alle bildene virket veldig bra, uten å gjøre noe med de selv. Mye bedre en om jeg åpner samme bildene i "Raw Therapee". Ligger det en automatisk justering i lightroom? Føler at jeg kan eksportere de fleste bildene uten å justere selv. Har hørt at rawbilder ikke er så fine i utgangspungtet. Takk for svar! Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Tja er vel det riktige svaret her. Den legger til en sharpening med følgende verdier : Amount 25 Radius 1.0 Details 25 Men MASKING er 0. Så om jeg ikke husker helt feil nå så betyr det at det alikevel ikke blir noen felt som blir oppskarpet. Mener å huske det var slik at mask = 0, ingen felter oppskarpet, mask = 100 'alle' områder med kontraster blir oppskarpet. (Virker i sammenheng med Details, så dette er en forenkling). Håper dette hjelper selv om det er 'litt' diffust. www.lightroomkillertips.com har en video på sharpening i lightroom. Verd å sjekke ut Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
ryggemann Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2007 hei! Da har jeg sett den videoen, og fannt ut at "masking" er kor mye av bildet som IKKE skal berøres av oppskarping. så masking 0 gir skarping. Virka som "detail" og "masking" er omtrent det samme... Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Ok, da husket jeg altså feil, men du endte opp med den informasjonen du trengte hvertfall Takk for at du kom tilbake med rett informasjon. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå