notalive Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 (endret) Hei. Jeg oppdaget til min store skuffelse at min Maxtor Maxline III 250 GB harddisk er full. Jeg har derfor bestemt meg for å invistere i en ny harddisk, eller to. Jeg er veldig usikker på om jeg skal velge to harddisker a 250 GB hver, eller om jeg skal gå for en på 500 GB. Kjører jeg to harddisker vil vel pc-en jobbe litt raskere om den kan lese filer fra to forskjellige harddisker samtidig, eller? Jeg regner med jeg blir å bruke den ene primært til musikk/video, og den andre til programvare. Er det noen som kan forklare meg fordeler og ulemper med å kjøre en stor mot å kjøre to små? Eventuelt litt om i hvilke situasjoner man velger to kontra en eller motsatt. Kjører man en harddisk er man i hvert fall sikker på å miste alt når harddisken først ryker. Jeg tror ikke jeg vil overstige 1 500,- kroner når jeg bestiller nye disker. Når det gjelder støy så foretrekker jeg stille harddisker, men at de er lydløse er ikke et veldig nødvendig krav. En annen ting, hvordan vil det fungere å installere programvare på harddisk, og deretter flytte den i en annen pc? vil man kunne bruke programmene, eller vil det ikke fungere pga. manglende registerfiler? Jeg husker at jeg og en kompis av meg slet litt med noe lignende for noen år siden, men jeg klarer ikke huske hva det var vi holdt på med. Takker for svar. Endret 9. desember 2007 av notalive Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 For 1500 kan du kjøpe 2stk 500GB harddisker Da har du for en stund. Skal du ha det slik du nevnte, at pc-en jobber kjappere må du sette opp det som heter RAID modus. Det fins flere RAID oppsett. Det kan noen andre forklare. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Store disker kan være raskere enn små. Noen programmer kan flyttes rundt, f.eks på minnepinner. Men de fleste legger ting i registeret etc. Disse kan ikke flyttes. Lenke til kommentar
notalive Skrevet 9. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2007 Takker for svar. Uhm, men er ikke denne feilpostet? La plutselig merke til en sticky som jeg leste feil før jeg postet her. Jaja. Har bestemt meg for å velge to av disse, men sliter med valg av s-ata-kabel. Ifølge det jeg ser her så klarer ikke kabelen en større overføringskapasitet enn halve kapasiteten til harddisken, vil ikke det bli litt dumt? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Det er ikke forskjell på hastighet på SATA kabler. Dumt av NetShop å skrive slikt. Lenke til kommentar
notalive Skrevet 9. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2007 Tusen takk for kjapt svar. 2 disker og 2 kabler bestilt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå