echoromeo Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Investerte nettopp i en Spyder 3 skjermkalibrator, og vart ganske så frustrert når den nykalibrerte skjermen på min Dell 6400 ikkje ville oppføre seg i kombinasjon med photoshop og min HP B9180 fotoskrivar. Etter intens leiting på forskjellige forum har eg komt fram til at einaste løysinga er å kjøpe ekstern skjerm. S-IPS skal være det beste til bildebehandling, men Nec 20WGX2 Pro kostar ca 4300, det dobbelte av ein Samsung Syncmaster 226BW eller LG L226WTQ med TN-panel og 2" ekstra, er det verdt det? ViewSonic har eg alltid sett på som eit veldig bra merke, er VP2030b noko å vurdere? den har P-MVA panel, som også skal være bedre enn TN? Er det nokon fleire eg bør sjå på? I tillegg lurar eg på korleis skjermtestane blir gjort på hw.no, er det utan bruk av skjermkalibrator? Lenke til kommentar
Boye Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Hadde ikke nølt. SIPS gir ikke bare knallgode farger, men du får også markedets beste innsynsvinkel...og da snakker vi ikke tall, men i ren praksis Ser framdeles TN skjermer med tall som er veldig nærme SIPS skjermer, men det er selvsagt en sannhet med modifikasjoner. Dette i seg selv er verdt ganske mye - fra CRT verdenen er man gjerne vandt til å ha samme farge fra topp til bunn, men i LCD verdenen er dette litt annerledes grunnet innsynsvinkelen. Sitter man nærme en skjerm vil fargeendringen forsterkes. Tekst oppfører seg litt merkelig, gjerne sterkere enn det egentlig er fordi bakgrunnsfargen "dimmes". Roterer du f.eks. skjermen for å jobbe med portrettfotoer eller liknende blir innsynsvinkelen -enda- mer viktig ettersom du får et veldig høyt panel. P-MVA har jeg ikke sett, ikke uten å være klar over det i alle fall. Men hvis det er S-PVA på Dell sin 2407 er ikke dette så galent. Faktisk ganske bra...MEEEN holder fortsatt en finger på de gnistrende fargene på SIPS. Blir liksom som Trinitron (aperture grill, knallfarger) vs shadowmask (skarpt og fokusert) på CRT skjermer Lenke til kommentar
echoromeo Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2007 Takk for godt svar! Nokon som har peiling på P-MVA eller tilsvarande? (f.eks ViewSonic VP2030b) Er det nokon som har erfaring med 20WGX2 Pro? Har sett eit par testar av ikkje-pro-versjonen, kva er forskjellen? I tillegg, er det eg som er dårlig til å leite eller er det kun den som er S-IPS til under 5000? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå