Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilbatteri - voltskala

philrupp

Anbefalte innlegg

Innenfor hvilke intervall kan man gruppere spenningen på batteriet? Altså veldig bra, bra, dårlig. Da tenker jeg på i volt.

Et bilbatteri er jo et 12 voltsbatteri, men batteriet er vel ikke på topp dersom det kun måles til 12 volt?

Og hvor fort vil et "friskt" batteri miste noe av spenningen? Hvor mye kan aksepteres?

Endret av philrupp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan man akseptere noe tap i spenningen på et batteri som er OK? Og hva er da normalt at batteriet taper over hvor lang tid?

Ved ferdig lading av batteriet er spenningen på 14,2 Volt. Seks timer etterpå så er spenningen på 12,9 Volt. I følge skalaen så er batteriet 100%, men vil det ha noe å si at det har gått ned fra 14,2 til 12,9?

I og med at det er 6 celler og hver celle er på 2 Volt, så vil det kanskje ikke være mulig for batteriet å holde høyere spenning uten ekstern strømkilde?

Lenke til kommentar
Kan man akseptere noe tap i spenningen på et batteri som er OK? Og hva er da normalt at batteriet taper over hvor lang tid?

Det bør vare ihvertfall et par måneder uten gå tom. Mormor drar til syden hvert år i desember. Hun har aldri hatt problemer med å starte bilen når hun kommer hjem etter påske.

14,2 høres ut som ladespenningen din. Hva bruker du til å måle med, tunga di?

Lenke til kommentar

Ved ferdig lading av batteriet er spenningen på 14,2 Volt. Seks timer etterpå så er spenningen på 12,9 Volt. I følge skalaen så er batteriet 100%, men vil det ha noe å si at det har gått ned fra 14,2 til 12,9?

I og med at det er 6 celler og hver celle er på 2 Volt, så vil det kanskje ikke være mulig for batteriet å holde høyere spenning uten ekstern strømkilde?

Stemmer det. Et 12v batteri er ikke konstruert til å holde på mer enn ~12,8v. Overspenningen som ligger igjen etter at du har brukt bilen eller hatt batteriet til lading vil forsvinne fort. Det som teller er om batteriet holder seg på 12,8v eller om det faller videre.

Lenke til kommentar

Det bør vare ihvertfall et par måneder uten gå tom. Mormor drar til syden hvert år i desember. Hun har aldri hatt problemer med å starte bilen når hun kommer hjem etter påske.

14,2 høres ut som ladespenningen din. Hva bruker du til å måle med, tunga di?

Spenningen når jeg måler er ikke ladespenning. Grunnen til at det er så høyt er nok som Ash sier, overspenning som forsvinner fort.

Jeg bruker mormora di til å måle med ;)

Lenke til kommentar

Jeg har lært at et topplada batteri vil ha en hvilespenning på 12,84 volt. Ikke noe mer enn det. Har dog aldri klart og oppnå den spenningen på et topplada batteri.

For og sjekke om batteriet er i orden skal du belaste det med 3 x Ampertimetallet på batteriet. Cellespenningen skal da ikke under 1,75volt som vil si 10,5volt over batteriet. Batteriet skal være min 2/3 ladd når du utfører denne testen. Dette er vel DIN normen hvis jeg ikke husker feil. Du skal belaste det i 15 sek.

Etter at du ha lada batteriet skal du sette på en eller annen forbruker i en kort stund for og fjærne toppspenningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...