philrupp Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 (endret) Innenfor hvilke intervall kan man gruppere spenningen på batteriet? Altså veldig bra, bra, dårlig. Da tenker jeg på i volt. Et bilbatteri er jo et 12 voltsbatteri, men batteriet er vel ikke på topp dersom det kun måles til 12 volt? Og hvor fort vil et "friskt" batteri miste noe av spenningen? Hvor mye kan aksepteres? Endret 9. desember 2007 av philrupp Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Dette sier verkstedboka til bilen min om spenning og kapasitet: 12,6V = 100% 12,4V = 75% 12,2V = 50% 12,0V = 25% 11,7V> ~ 0% Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Dette sier verkstedboka til bilen min om spenning og kapasitet: 12,6V = 100% 12,4V = 75% 12,2V = 50% 12,0V = 25% 11,7V> ~ 0% Stemmer ganske bra den scalaen der. Lenke til kommentar
philrupp Skrevet 9. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2007 Kan man akseptere noe tap i spenningen på et batteri som er OK? Og hva er da normalt at batteriet taper over hvor lang tid? Ved ferdig lading av batteriet er spenningen på 14,2 Volt. Seks timer etterpå så er spenningen på 12,9 Volt. I følge skalaen så er batteriet 100%, men vil det ha noe å si at det har gått ned fra 14,2 til 12,9? I og med at det er 6 celler og hver celle er på 2 Volt, så vil det kanskje ikke være mulig for batteriet å holde høyere spenning uten ekstern strømkilde? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 12,6 er det snakk om en tysk bil? Hvilespenningen på et fulladet batteri bør (Etter det jeg har lærte på Sønnak kurset) ligge på tilnærmelsesvis 12,8v (2,13v pr celle x 6 =12,78) for både bil, båt eller campingvogn. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Kan man akseptere noe tap i spenningen på et batteri som er OK? Og hva er da normalt at batteriet taper over hvor lang tid? Det bør vare ihvertfall et par måneder uten gå tom. Mormor drar til syden hvert år i desember. Hun har aldri hatt problemer med å starte bilen når hun kommer hjem etter påske. 14,2 høres ut som ladespenningen din. Hva bruker du til å måle med, tunga di? Lenke til kommentar
Ash Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Kan man akseptere noe tap i spenningen på et batteri som er OK? Og hva er da normalt at batteriet taper over hvor lang tid? Ved ferdig lading av batteriet er spenningen på 14,2 Volt. Seks timer etterpå så er spenningen på 12,9 Volt. I følge skalaen så er batteriet 100%, men vil det ha noe å si at det har gått ned fra 14,2 til 12,9? I og med at det er 6 celler og hver celle er på 2 Volt, så vil det kanskje ikke være mulig for batteriet å holde høyere spenning uten ekstern strømkilde? Stemmer det. Et 12v batteri er ikke konstruert til å holde på mer enn ~12,8v. Overspenningen som ligger igjen etter at du har brukt bilen eller hatt batteriet til lading vil forsvinne fort. Det som teller er om batteriet holder seg på 12,8v eller om det faller videre. Lenke til kommentar
philrupp Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2007 Kan man akseptere noe tap i spenningen på et batteri som er OK? Og hva er da normalt at batteriet taper over hvor lang tid? Det bør vare ihvertfall et par måneder uten gå tom. Mormor drar til syden hvert år i desember. Hun har aldri hatt problemer med å starte bilen når hun kommer hjem etter påske. 14,2 høres ut som ladespenningen din. Hva bruker du til å måle med, tunga di? Spenningen når jeg måler er ikke ladespenning. Grunnen til at det er så høyt er nok som Ash sier, overspenning som forsvinner fort. Jeg bruker mormora di til å måle med Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Jeg har lært at et topplada batteri vil ha en hvilespenning på 12,84 volt. Ikke noe mer enn det. Har dog aldri klart og oppnå den spenningen på et topplada batteri. For og sjekke om batteriet er i orden skal du belaste det med 3 x Ampertimetallet på batteriet. Cellespenningen skal da ikke under 1,75volt som vil si 10,5volt over batteriet. Batteriet skal være min 2/3 ladd når du utfører denne testen. Dette er vel DIN normen hvis jeg ikke husker feil. Du skal belaste det i 15 sek. Etter at du ha lada batteriet skal du sette på en eller annen forbruker i en kort stund for og fjærne toppspenningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå