Leeland Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Hvis mennesket har rett til å tenke fritt, hvorfor undertrykker religion den retten? Hvis mennesket har evne til å tenke fritt, hvorfor benytter man ikke den retten til å tenke seg til at en så grov generalisering er intetsigende? Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Hvis mennesket har evne til å tenke fritt, hvorfor benytter man ikke den retten til å tenke seg til at en så grov generalisering er intetsigende? Generalisering? Utdyp gjerne. Lenke til kommentar
Schnell Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 når eg seier til folk eg er kristen, eller trur på ein eigen religion som er ei grein frå krsitendommen,får eg ikkje anna enn pes... så meir friheit spør du meg! Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Hvis mennesket har rett til å tenke fritt, hvorfor undertrykker religion den retten? Alle religioner undertrykker retten til å tenke fritt? Utdyp gjerne. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Utdyp gjerne. 1 2 (kanskje litt merkelig å se på det som "tenke fritt", men) 3 1 Du skal ikke ha andre guder enn meg.2 Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn. 3 Du skal holde hviledagen hellig. 4 Du skal ære din far og din mor. 5 Du skal ikke slå i hjel. 6 Du skal ikke bryte ekteskapet. 7 Du skal ikke stjele. 8 Du skal ikke tale usant om din neste. 9 Du skal ikke begjære din nestes eiendom. 10 Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste. Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Hvordan der dette relevant for alle religioner? Hva med Hinduer, budister osv...? Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 6. februar 2008 Del Skrevet 6. februar 2008 Hvordan der dette relevant for alle religioner? Hva med Hinduer, budister osv...? Ingenting galt med buddhister, men hinduer og deres kastesystem... Hopp i havet. Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Men nå som vitenskapen er blitt så akseptert som den er, hvertfall i den vestlige verden, og samfunnet ellers er blitt friere og mer liberalt. Har vi bruk for religionskritikk lenger? Hvis du regner USA med i den vestlige verden, så er ikke vitenskapen så akseptert. De er veldig glade i resultatene av vitenskapen, og de har noen av verdens fremste forskere, men den vitenskaplige metode står ikke høyt i kurs hos allmuen, og det er takket være religion. Hvorfor er ellers kreasjonisme så populært? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå