Gå til innhold

Spesielt problem, hele nettverket kollapset.

Anbefalte innlegg

Satt idag å så på en episode streamet fra en av de 4 maskinene jeg har i nettverket her hjemme. Brått stoppa filmen pga hele nettverket hadde kollapset. Det var altså ikke det normale problemet med at internetten ryker noe jeg begynner å bli altfor vandt med.

Så, jeg begynte å sture rundt med ping osv til jeg fant ut at jeg ikke hadde noe nettverk i det heletatt. Ingen av maskinene i huset hadde nettverk. Jeg fikk heller ikke kontakt med routeren. Første jeg tenkte var at det muligens var routeren som var gåen, bytta router da jeg alltid har en reserve liggende i skapet. Da funka det i ca 10 sekunder før samme greiene skjedde. Da var det bare å koble fra kabler og rote rundt i en evighet før jeg bestemte meg for at jeg skulle teste en og en maskin.

Testet først de to jeg bruker mest, de funka og da hadde jeg både internett og nettverk.

Så satt jeg i den "røde" kabelen som leder til en switch som har 2 maskiner tilkoblet. Da røk hele nettverket igjen.

Tilslutt rev jeg ut den røde kabelen og prøvde med en annen. Da funka det, og det funker enda.

Hva tror dere problemet kan være? Kabelen? Vil virkelig hele nettverket falle sammen om en kabel er ødelagt? Eller kan det være no virus på de 2 andre maskinene som sender drit igjennom nettverket?

Scanner nå atm med housecall på de 2 andre maskinene som er koblet med switch.

Veldig spesielt problem og ville bare høre om noen andre har opplevd noe liknende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I hvilken forstand ryker nettverket? Switcher som kobler ned? Mister du tilkoblingen? Lite sannsynlig at en defekt kabel kan ta ned hele nettverket

Får ikke kontakt med noen av maskinene koblet til nettet, får heller ikke gått inn på instillingene til router og hadde null internett.

Det har fungert knirkefritt etter jeg skifta kabel, syns det var litt rart at en defekt kabel kan ta ned hele nettverket selv.

Scannet maskinene i nettverket for virus, var bare ufarlig småting.

Har ikke lanmeter.

Lenke til kommentar
I hvilken forstand ryker nettverket? Switcher som kobler ned? Mister du tilkoblingen? Lite sannsynlig at en defekt kabel kan ta ned hele nettverket

Får ikke kontakt med noen av maskinene koblet til nettet, får heller ikke gått inn på instillingene til router og hadde null internett.

Det har fungert knirkefritt etter jeg skifta kabel, syns det var litt rart at en defekt kabel kan ta ned hele nettverket selv.

Har ikke lanmeter.

Har du multimeter?

Lenke til kommentar

Har ikke lanmeter.

Har du multimeter?

Nei, har ingen av de tinga der som kan måle nettverket eller hva det nå brukes til :)

Hvor kan jeg få tak i noe sånt? Clas Ohlson?

Iogmed at nettverket funker nå er det kanskje ikke noe vits i å stresse med noe sånt, men på en annen side hadde det vært gøy å hatt de verktøya.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...