vikingkylling Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Jeg er forfatter og helt avhengig av et bra skriveprogram, så jeg foretrekker et som er enkelt å bruke, raskt og starte og stabilt. Jeg bruke OpenOffice 2.3 i windows-dagene mine, men nå da jeg har gått 100% over til Linux har jeg tenkt å prøve noe annet. Jeg har lastet ned AbiWord og liker det (det tar ca 2 sekunder å starte), men til min store irritasjon ble alt jeg skrev sist ikke lagret. Heldigvis var det bare snakk om fire sider, men likevel irriterende nok å måtte skrive alt om igjen. Derfor spør jeg nå dere. HVa er mest stabilt av AbiWord 2.4.6 og OpenOffice Writer 2.3? Jeg foretrekker AbiWord, men det er jo irriterende å ikke vite om det man har jobbet med blir lagret. Enda mer irriterende er det at jeg satte inn et bilde på side to i et tre-siders dokument, og alt som var etter bildet var rett og slett slettet da jeg åpnet det neste gang. Ikke nok med at ting ikke ble lageret, men å slette det som var der fra før? Hmpf. Hva er deres erfaringer? Og er det forresten andre skriveprogrammer dere anbefaler? Så lenge man har sider går det bra for min del. Lenke til kommentar
Teroedni Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Jeg er forfatter og helt avhengig av et bra skriveprogram, så jeg foretrekker et som er enkelt å bruke, raskt og starte og stabilt. Jeg bruke OpenOffice 2.3 i windows-dagene mine, men nå da jeg har gått 100% over til Linux har jeg tenkt å prøve noe annet. Jeg har lastet ned AbiWord og liker det (det tar ca 2 sekunder å starte), men til min store irritasjon ble alt jeg skrev sist ikke lagret. Heldigvis var det bare snakk om fire sider, men likevel irriterende nok å måtte skrive alt om igjen. Derfor spør jeg nå dere. HVa er mest stabilt av AbiWord 2.4.6 og OpenOffice Writer 2.3? Jeg foretrekker AbiWord, men det er jo irriterende å ikke vite om det man har jobbet med blir lagret. Enda mer irriterende er det at jeg satte inn et bilde på side to i et tre-siders dokument, og alt som var etter bildet var rett og slett slettet da jeg åpnet det neste gang. Ikke nok med at ting ikke ble lageret, men å slette det som var der fra før? Hmpf. Hva er deres erfaringer? Og er det forresten andre skriveprogrammer dere anbefaler? Så lenge man har sider går det bra for min del. Vil tro Abiword er mest stabilt da Instaleret det no , og det står på autolagring kvar 5 minutt . gå inn på rediger>instillingar so kan du forandre det slik du vil ha det:) Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 9. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2007 (endret) Problemet er det står på autolagring, pluss jeg lagrer en kopi på modemet. (har 50mb lagrinsplass der). Likevel ser den ut til å slette det jeg har lagret av en eller annen grunn hver gang jeg åpner det, både i AbiWord og OpenOffice. (edit: Ser ut til at AbiWord fungerer helt fint nå.) Endret 9. desember 2007 av thecrow77 Lenke til kommentar
Del Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Begge bør være meget stabile, ellers har du lyx dersom mottaker ikke krever .doc fil. Lenke til kommentar
olear Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Abiword har aldri krasjet eller gitt meg noe problemer. OOo har også oppført seg bra, men den har ved flere anledninger krasjet totalt. Legg til at OOo også er det treigeste programmet som eksisterer, eneste fordelen med OOo er at den er litt mer kompatibel med Office. Lenke til kommentar
huf Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Eg har heilt klart betre erfaringar med Abiword. OOo er faktsik så ufatteleg treigt at det er på kanten til at det er ubrukeleg. Som olear påpeikar, så er kompatibiliteten med MSO sikkert hovudgrunnen til at såpass mange brukar det. No skal det vere sagt at Abiword har vore meget ustabilt (med meg ivertfall) opp gjennom versjonane, men ikkje no lenger. Lenke til kommentar
FLuAA Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 OpenOffice blir kjapp med litt tweaking. Må bare sette opp antall megabytes minne den får lov til å bruke. Lenke til kommentar
huf Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Og dermed blir dei med gammal maskinvare ekskludert. Lenke til kommentar
olear Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Et hvert program som trenger "tweaking" for å fungere er et dårlig program. Jeg sitter på en relativt ny og kjapp maskin, OOo oppfører seg som om jeg har en P2. Abiword eller KOffice er mye bedre alternativ. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Liker selv Abiword best, men har opplevd tap av data. Det tror jeg skyldtes at jeg lagret i .odt, så vil anbefale deg å lagre i Abiwords egne filformat så lenge du ikke skal dele filene dine med noen andre. Det gjelder vel forsåvidt for alle program egentlig. Er jo enkelt å konvergere når du først trenger en doc eller odt. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2007 Litt flaut, egentlig. Begynte å skrive i OOo og lagret selvsagt som det filformatet. Når jeg bruke dokumentet i AbiWord ble ganske mye slettet. Det fungerer derimot helt fint når jeg lar AbiWord være AbiWord og lagrer som dens egen filformat. Og som jeg sa, AbiWord trenger ca to sekunder på å starte (etter at jeg slo av introbildet) OOo trenger rundt femten, minst. KOffic? Har ikke prøvd det ennå, men skal gjøre det nå. Takk for tipset! Lenke til kommentar
RusleBiff Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Latex er vanlig å bruke for forfattere. Det er et tekstformat som du kan skrive i i hvilken editor du ønsker. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2007 Latex? Takk for tipset, skal tenke på det. Lenke til kommentar
Del Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Lyx som jeg foreslo er en latex frontend, brukervennlig og greit. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Virkelig, LaTeX er ikke vanskelig å lære seg. Har brukt LyX før, likte mye bedre å redigere det direkte med emacs... Tips: Om du trykker control-X-S i emacs lagrer du, og om du nå trykker control-c-f så kompilerer den. Om du nå har xdvi oppe, kan du alt-tabbe til denne, og vips, så får du se dokumentet ditt etter oppdatering Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 (endret) Ja, når folk først har fåreslått det, så får jeg bare si meg enig. Installer Emacs, Auctex og texlive. Invister så er par timer å i skjønne greiene. Du vil ikke angre! Endret 10. desember 2007 av LessThanJake Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå