Gå til innhold

Ønsker noe alà MS Access - Men uavhengig

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å lage en database over PCer, og legge til funksjoner som gjør at man kan søke etter ting, og sortere osv. Dette har jeg allerede gjort i access, men jeg ønsker at databasen skal være uavhengig av programmet MS Access. Jeg ønsker også å designe skjemaene selv, slik at de ser greie ut.

Så jeg lurer på hva man kan anbefalle meg til dette? Uten at jeg har noe særlig greie på dette, så lurer jeg på, er det php og sql man bruker til dette? Er det evt. noen som har linker til noen tutorials?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke php og sql til dette ja. Men da er du igjen avhengig av en server (Apache) og en database (MySQL), så nøyaktig hvorfor må det være uavhengig? De fleste webhoteller har dette installert, og det kan du også gjøre selv. ("WAMP")

I PHP kan du skrive alt ut som HTML, og dermed style det som du vil med HTML og CSS. En kombo som er ganske godt brukt, blant annet det diskusjon.no er basert på. :)

Problemet her ligger vel i at jeg ikke skjønner hva du ønsker å oppnå. :p

Lenke til kommentar
Du kan bruke php og sql til dette ja. Men da er du igjen avhengig av en server (Apache) og en database (MySQL), så nøyaktig hvorfor må det være uavhengig? De fleste webhoteller har dette installert, og det kan du også gjøre selv. ("WAMP")

I PHP kan du skrive alt ut som HTML, og dermed style det som du vil med HTML og CSS. En kombo som er ganske godt brukt, blant annet det diskusjon.no er basert på. :)

Problemet her ligger vel i at jeg ikke skjønner hva du ønsker å oppnå. :p

Tusen takk for svar :) Vel, dette høres bra ut, det jeg mener med at det skal være "uavhengig" er i utgangspunktet at jeg skal slippe å måtte ha MS Access på de pcene jeg skal bruke databasen på.

Så slik jeg ser det for meg nå, så setter jeg opp en SQL base som jeg legger på en webserver, så er jeg nødt til å lære meg PHP for å kunne kommunisere og gjøre handlinger i databasen. Brukergrensesnittet for å gjøre endringer i databasen endrer jeg altså med html? Jeg kan litt html, jeg har satt opp wordpress o.l. men har ellers ingen ytterligere erfaring med php - finnes det noen passende tutorial for meg til mitt formål? Jeg er i utgangspunktet ute etter å lære hvordan jeg bruker php til å kommunisere med en (my)sql base, og hvordan jeg integrerer denne php'en i html siden som er grensesnittet for databasen.

EDIT: Eventuelt om det kanskje finnes noen templates som man kan editere?

Endret av f00b
Lenke til kommentar
Hva med OpenOffice Base, som jeg kommenterte? Det er omtrent som access, men uavhengig.

Hepp, jeg trodde dette bare var det samme som ms access - bare i gratis utgave. Takk for tips, skal sjekke ut dette med en gang :) Har du forresten brukt dette noe selv? Fungerer det på samme måte som access, eller?

Lenke til kommentar
Hva med OpenOffice Base, som jeg kommenterte? Det er omtrent som access, men uavhengig.
Har lastet ned Openoffice base og testet dette litt nå, det ser veldig likt ut som Access. Hva legger du i at det er uavhengig? For jeg lurer nemlig på hvordan man kan vise og editere databasen man lager i Openoffice uten å ha Openoffice Base installert?
Lenke til kommentar

Så altså.... du vil ha støtte for et program, uten å ha programmet installert?....

Man kan bruke access databaser i andre programmer uten å ha access installert, men du kan ikke forvente at noen klarer å lage et databasesystem som access som magisk nok fungerer uten at det er installert.

Du må i såfall skrive et eget program for dette, da kan du bruke en access database uten å ha access installert, men du får ikke tilgang til brukergrensesnittet eller rapportene du har laget i access (disse må du lage selv i det nye uavhengige programmet ditt)

Lenke til kommentar
Så altså.... du vil ha støtte for et program, uten å ha programmet installert?....

Man kan bruke access databaser i andre programmer uten å ha access installert, men du kan ikke forvente at noen klarer å lage et databasesystem som access som magisk nok fungerer uten at det er installert.

Du må i såfall skrive et eget program for dette, da kan du bruke en access database uten å ha access installert, men du får ikke tilgang til brukergrensesnittet eller rapportene du har laget i access (disse må du lage selv i det nye uavhengige programmet ditt)

Tror ikke du har fått med deg hele tråden, som jeg nevnte ovenfor så ser jeg for meg at jeg setter opp dette på en webserver, og bruker webgrensesnittet til å kommunisere med databasen. Og det er forøvrig ikke snakk om å bruke den samme databasen som jeg har laget i access, jeg lager isåfall en ny database.

Endret av f00b
Lenke til kommentar
Hvis jeg var deg ville jeg da laget en databasedrevet webapplikasjon som tok seg av dette. Ruby on Rails ville selvfølgelig vært det kuleste og tøffeste og enkleste her, men det blir jo opp til deg hva du vil bruke. PHP og MySQL fungerer jo også fint.

Hver sin smak, lillegutt :p Jeg føler RoR er ekstremt hypet, men det er en annen sak. Det er mange muligheter ellers php & mysql, perl & mysql/postgresql, asp.net & mssql eller whatever.. mulighetene er mange...

Lenke til kommentar
Hver sin smak, lillegutt :p Jeg føler RoR er ekstremt hypet, men det er en annen sak. Det er mange muligheter ellers php & mysql, perl & mysql/postgresql, asp.net & mssql eller whatever.. mulighetene er mange...

Men av disse mulighetene, hvilke gir deg ferdige skjermbilder for CRUD mot tabellene dine? Jo, Rails... Selv ville jeg helst brukt Django/Python, som gjør mye av det samme som Rails, men hver sin smak.

Lenke til kommentar
Men av disse mulighetene, hvilke gir deg ferdige skjermbilder for CRUD mot tabellene dine?

Hva mener du med ferdige skjermbilder for CRUD? :)

CRUD er fancy-speak for Create, Read, Update og Delete. Og det jeg prøvde å si i dag tidlig mens feberen ennå var høy (jeg har fått penicillin nå :)) var at RoR (og andre rammeverk, som feks Django som jeg foretrekker), lager nettsider som lar deg browse, spørre etc mot tabellene dine, nesten uten noe ekstra koding.

Sjekk ut "scaffolding" i RoR (eller det ferdige grensesnittet som lages av admin-applikasjonen i Django).

Lenke til kommentar

Men av disse mulighetene, hvilke gir deg ferdige skjermbilder for CRUD mot tabellene dine? Jo, Rails... Selv ville jeg helst brukt Django/Python, som gjør mye av det samme som Rails, men hver sin smak.

Blinq har dette for ASP.net. Og såvidt jeg har sett er Blinq sin versjon mye finere og mer funksjonell enn RoR sin. Blinq genererer også partial-classes og user-controller(såvidt jeg vet) slik at det er enkelt å bygge/endre funksjonaliteten på de ferdigdefinerte skjemaene.

I tillegg har man 100vis av 3djeparts verktøy som også gjør dette...

Endret av jorn79
Lenke til kommentar
Men av disse mulighetene, hvilke gir deg ferdige skjermbilder for CRUD mot tabellene dine?

CRUD er fancy-speak for Create, Read, Update og Delete. Og det jeg prøvde å si i dag tidlig mens feberen ennå var høy (jeg har fått penicillin nå :)) var at RoR (og andre rammeverk, som feks Django som jeg foretrekker), lager nettsider som lar deg browse, spørre etc mot tabellene dine, nesten uten noe ekstra koding.

Sjekk ut "scaffolding" i RoR (eller det ferdige grensesnittet som lages av admin-applikasjonen i Django).

Ah, dette høres absolutt interessant ut :hmm: Og jeg som var så godt igang med php nå :p
Lenke til kommentar

Helt enig. Veldig praktisk hvordan modellene fungerer som inferface for databasen slik at du slipper å kommunisere med databasen direkte. Dessuten er det veldig nyttig med migrations, så Rails kan generere databasetabeller for deg automagisk. (Noe som også gjør det mulig å bruke forskjellige databaser uten at du trenger å gjøre noe som helst.)

Lenke til kommentar
Hvis jeg var deg ville jeg da laget en databasedrevet webapplikasjon som tok seg av dette. Ruby on Rails ville selvfølgelig vært det kuleste og tøffeste og enkleste her, men det blir jo opp til deg hva du vil bruke. PHP og MySQL fungerer jo også fint.

En hype? Jo, kanskje litt. Men, Rails er nevertheless hipt og kult og nytt. Og når alt kommer til alt, er det jo tross alt det det handler om. :new_woot::p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...