Faktum1 Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 (endret) Hei Jeg lurte på om dere vet svare på dette oppgaven? Jeg har prøvd å løse den, men finner finner ikke ut om det er Kari eller Tore som skal få arven. Det som ikke er aktuelt har jeg fjernet (den delen av oppgaven jeg løste). Oppgaven er fra eksamensoppgave høsten 2006. Ole Nes er 83 år. Han har en formue som er verdsatt til 9 millioner kroner. Formuen består hovedsakelig av en villa, et landsted og en bankkonto pålydende 1 million kroner. Ole har lenge vært bekymret for at formuen hans skal bli splittet opp etter at han dør. I mange år har Ole hatt et meget godt forhold til en nevø, Tore. For to år siden skrev Ole et testament der han bestemte at Tore skulle arve alt Ole etterlot seg. Testamentet er, formelt sett, korrekt satt opp og er underskrevet av både Ole og to testamentvitner. En dag føler Ole seg uvel, og han blir lagt inn på sykehus. Etter at han har gjennomgått en omfattende undersøkelse, sier legen at Ole er alvorlig syk, og at han har kort tid igjen å leve. Ole trenger nå mye omsorg, og niesen, Kari, besøker Ole hver dag og hjelper ham med ulike gjøremål. Nevøen, Tore, er sjelden på besøk hos Ole. Etter noen måneder er Ole så avkreftet at han blir innlagt på et sykehjem. En dag da Ole føler seg veldig dårlig, sier han til Kari at han vil skrive et testament til fordel for henne. Han ber Kari ringe til en advokat som kan hjelpe ham med dette. Advokaten kan ikke komme før neste uke. Da sier Kari til Ole at hun kan lage et testament for ham. Det vil Ole svært gjerne. Kari skriver testamentet og ber to ansatte på sykehjemmet om å være testamentvitner. Testamentet ser slik ut: TESTAMENT Jeg, Ole Nes, vil at hele formuen etter meg skal gå til min niese, Kari, som har vist en enestående omsorg for meg de siste månedene av mitt liv. Ole Nes Vitner: Vi bevitner at Ole Nes er helt klar i tankegangen og frivillig har skrevet testamentet og underskrevet testamentet i vårt nærvær. Elsa Ås Mona Tu Idet Ole skal underskrive testamentet, mister han bevisstheten. Vitnene blir usikre på hva de nå skal gjøre. Etter råd fra Kari skriver begge under på testamentet og lager et håndskrevet tillegg på testamentet hvor de skriver at Ole har forsøkt å skrive under, men at han mistet bevisstheten idet han skulle gjøre dette. Fire dager senere dør Ole uten at han kommer til bevissthet igjen. Testamentet til fordel for ham er korrekt satt opp, og det står helt klart og entydig at Tore skal arve alt Ole etterlater seg. Testamentet som innsetter Kari som arving, må man se bort fra da det ikke er underskrevet av Ole. I tillegg mener Tore at Ole helt åpenbart ikke var i stand til å tenke klart over konsekvensene av det han gjorde da han prøvde å lage det nye testamentet. Kari avviser kravet om arverett fra Tore. Hun hevder at testamentet til fordel for henne er gyldig. I den nødssituasjonen som forelå da de skrev testamentet, må det viktigste være at man kan fastslå avdødes siste ønske. Hun mener derfor at hun har krav på hele arven etter Ole. • Foreta en begrunnet fordeling av arven etter Ole Nes. Tusen takk til alle som svarer, setter utrolig stor pris på det Lykke til. Endret 9. desember 2007 av Faktum1 Lenke til kommentar
Faktum1 Skrevet 9. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2007 Ingen som vet? Jeg må vite dette i morgen før klokka 12.00. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Tore er den rettmessige arvingen. Det er en formfeil i det andre testamentet i det at Ole var bevisstløs da vitnene underskrev. Formkravene til et testament er veldig strenge. Det er mye høyesterettspraksis på det området. Det er bl.a. en dom der et testament ble kjent ugyldig fordi arvelateren var på kjøkkenet for å koke kaffe da vitnene underskrev. Det må en drøftelse til av hva som menes med at testator var "til stede", jfr. al. § 49 første ledd if. Du må likevel ta standpunkt til alle påstandene som er gitt. F.eks at han ikke var istand til å tenke eller om det var en nødssituasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå