Gå til innhold

Framgangsmåte for å programmere/lage kalkulator for utregning av oppskrift

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å lage en kalkulator som regner ut antall gram mel, proteiner og olje som skal inngå i en miks en blander og rister med melk. Oppskriften er populært kalt en gainer og er ment som et kosttilskudd for folk som trener mye og vil gå opp i muskelmasse.

Hovedsakelig lurer jeg på hvilket språk som egner seg for å lage en forholdsvis lett kalkulator. Html? Phyton? C+/C++? Win32? Finnes det noen maler som en kan gå ut i fra og skreddersy? Hadde vært fancy å lage en som ser ut som et win32 program, men en i html hadde kanskje vært det enkleste?

Kalkulatoren skal være basert på dette, det i bold skal være variabler en kan endre selv:

Input:

[Antall kcal]:

500

[ingridienser]:

*olje

*proteinpulver

*mel

[Forhold]:

15 % av energien fra fett (9kcal/g)

25 % av energien fra protein (4kcal/g)

60 % av energien fra karbohydrater (4kcal/g)

Output:

8,3g olje

25g proteinpulver

115g mel

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For et så enkelt program er det ikke noe problem å lage et windows program som gjør jobben, men det sier jeg har jo litt erfaring med programmering og etter det du sier i posten din så tror jeg ikke at du har så mye erfaring med programmering, tar jeg feil?

Et slik windows program kan veldig enkelt lages i språk som: Java, C#, visual basic og mange flere.

Jeg vet ikke om noen maler som du søker etter, men det er minimal programmerings kunnskap som trengs for å lage noe slik, men hvis du må lære et nytt språk så tar jo slik tid.

Hvis det er til kommersielt bruk så ville jeg sterkt anbefale å betale noen (studenter) til å gjøre jobben for deg.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Hehe, det er bare til eget (og venners/offentlig) bruk, men det å betale noen som kan det var et godt forslag om det var kommersielt.

Kom i ettertid på at det er relativt enkelt å ordne det i excel regneark. Det hadde vært enklere å dele i form av et program, men jeg starter med et regneark så får jeg se hva jeg gjør videre. Har alltid kunnet tenke meg å lære grunnprinsippene i ett eller flere språk, så det å lage et slikt program kan være en fin målsetning i så måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...