Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Endret shell32.dll , klarer ikke boote

Anbefalte innlegg

.. Rett p[ sak som vanlig>

*sorry hvis det blir litt vanskelig aa lese naa, er paa linux live cd

jeg erstatett shell32.dll filen i windows xp, n[ kommer jeg ikke inn i xp i det hele tatt, faar en feilmelding, saa maa jeg reboote.. har provd alt fra sikkermodus til starte fra sist fungerende punkt... Virker ikke!

Please hjelp, Linux\en her tar livet av meg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Partisjonene ligger på skrivebordet, eventuelt i /media/. Da må du første tenke på hvilken disk du har windows på, er det ide eller sata disk? Dette spiller da inn på navnet disken får.

hda representerer første ide disk

sdb representerer andre sata disk

Etter dette har du også partisjonene du må se på, hvor tall representerer hvilken partisjon det er. Primærpartisjoner har tall 1-4 og logiske 5->. Så mest sannsynlig ligger windows hos deg på disken /dev/sda1/, som da blir montert automatisk på /media/sda1/ og vises på skrivebordet som en disk ved navn "sda1".

edit:

http://www.dll-files.com/dllindex/dll-files.shtml?shell32

Kan lastes ned der, om det vil fikse problemet vet jeg ikke, men kan jo ikke gjøre det så veldig mye værre

Endret av zeltex
Lenke til kommentar

Hmm. Da prøver vi å finne den manuelt. Skriv inn disse kommandoene i en terminal(kterminal eller noe heter det vel i kubuntu).

cd /media
sudo mkdir windows
sudo fdisk -l

Første kommando sender deg til den mappen du viser på bildet. Andre lager en mappe som heter windows(som du kanskje vil få bruk for siden). Tredje sender ut informasjon om diskene som er satt inn i pcen. Klipp ut og lim det inn her, så skal vi se om vi kan få ordnet resten.

Legg også med litt info om windows-partisjonen din hvis du kan noe om det. Feks størrelse, hvor på disken windows ligger(evnt. om hele disken er OSdisk).

Lenke til kommentar

Åkei, bruker nå Ubuntu, istedenfor kubuntu, noe som viste seg å være 100% lettere...

Jeg fikk tilgang til alle mappene jeg ville , og byttet ut den redigerte shell32.dll filen med den originale.

Jeg prøvde da igjen å boote opp i xp, men får samme melding, bare at nå manglet msgina.dll og jeg måtte gjenoprette den.

, og det gjorde jeg. men får fortsatt samme melding!..

Arg!

Lenke til kommentar

Da bør du nok se å finne deg en windows disk snart, for hvis det å kopiere over fra ubuntu ikke fikser problemet tror jeg ikke det vil være mulig å fikse det fra et annet os. Skaff deg en windows cd, i disse tider er det sikkert en eller annen i nabolaget som har, kjør så recovery eller hva windows kaller sakene.

Lenke til kommentar

Vet du har løst problemet.

Men tror nok du ville kommet inn i xp om du hadde starta opp fra xp plate, gått til gjenopprettings konsollen eller hva den heter, logget inn på rett partisjon og kjørt kommandoen "chkdsk /p"

Den har reddet meg mange ganger :)

Kjekt å vite til en annen gang ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...