Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan skrive drøftingsoppgave?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Se en sak fra flere sider, still spørsmål til det som skal drøftes/diskuteres. Selve drøftingen er de spørsmålene du besvarer underveis. Ikke stille for mange spørsmål, ikke la spørsmål stå ubesvart.

Takk. :)

Bør jeg ha en innledning på ett par setninger, etterfulgt av noen avsnitt som "diskuterer" problemstillingen, før jeg trekker en konklusjon til slutt?

Lenke til kommentar
Se en sak fra flere sider, still spørsmål til det som skal drøftes/diskuteres. Selve drøftingen er de spørsmålene du besvarer underveis. Ikke stille for mange spørsmål, ikke la spørsmål stå ubesvart.

Takk. :)

Bør jeg ha en innledning på ett par setninger, etterfulgt av noen avsnitt som "diskuterer" problemstillingen, før jeg trekker en konklusjon til slutt?

Når det gjelder innledning og konlusjon er jeg litt usikker. Så tørr ikke si noe mer om det.

Men det jeg skrev først er hvertfall veldig viktig.

Jeg vil tippe at en en liten innledning er lurt. Men å komme med noe direkete konklusjon er jeg som sagt litt usikker på.

Driver å leser til norsk eksamen selv, skal poste hvis jeg finner ut noe mer om det.

Kuffe

Endret av Kuffe
Lenke til kommentar

En innledning skal introdusere resten av artikkelen (duh). Du kan nevne hvorfor det du skriver om er aktuelt og/eller viktig. Du kan sitere undersøkelser eller personer, og stille spørsmål som du søker å besvare i artikkelen.

Du bør ha med en konklusjon, ellers sier du på en måte selv at artikkelen din var verdiløs, men konklusjonen trenger ikke være entydig. I tillegg til å fortelle hvilke(t) standpunkt du ender på, kan du spekulere i fremtiden og komme med oppfordringer til leseren.

My two cents.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Takk. smile.gif

Ja du bør ha med innledning. Leseren skal vite hva han/hun kan vente seg i teksten din og hva det dreier seg om. Som avslutning kan du ha med en liten konklusjon, men også egne tanker rundt saken! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...