Devil123 Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Jeg har ikke bass-utgang på forsterkeren min...noen som vet hvordan jeg kan kjøre bass'eren min forde? eller hvordan jeg kan "lage" en bass-utgang? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Start med å fortelle hvilken forsterker du har, og hva slags innganger det er på subben Lenke til kommentar
Devil123 Skrevet 9. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2007 (endret) Start med å fortelle hvilken forsterker du har, og hva slags innganger det er på subben Legger opp bilder i stede jeg=) Forsterker= JVC RX-616RBK Basskasse= Blaupunkt GT 1200 Satser på svar fort..=) Endret 9. desember 2007 av Devil123 Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Ok, du ser ut til å ha et problem, for du har en passiv subwoofer, altså en som ikke har integrert forsterker, noe som igjen betyr at forsterkeren din må drive den. På baksiden av forsterkeren din står det 280W, noe som er det maksimale strømtrekket. Hvis du regner en virkningsgrad på ca 60%, (at rundt 60% av strømmen går videre til strøm du kan bruke, de resterende 40% blir til varme), så står du igjen med 168W Når du igjen må ta høyde for at dette er en surroundforsterker, så kan man ikke regne med at den yter 168W per kanal selv om du bare driver én kanal. Hvis vi deler kreftene på antallet kanaler får vi hva hver kanal maksimalt kan levere om alle kanalene drives med samme last. Da har du i underkant av 34W per kanal, noe som hvis vi legger godvilja til og tenker på at det tross alt ikke er alle kanalene som skal brukes (?), kan regnes som 40-50W, noe du faktisk kommer et stykke med. MEN, og det er et stort men. Den laveste lasten som jeg kan se at forsterkeren anbefales å kjøres på er 4 Ohm, og det er hvis du bare bruker frontutgangene. Så skal du bare koble subben til går det mest sannsynlig greit, så sant den ikke er spesifisert til 2 Ohm. Finner lite info om Blaupunkt GT1200, og der jeg finner info matcher ikke bildet av subben bildet du har av subben, så det stoler jeg ikke på. Regner uansett med at elementet er spesifisert til 4 Ohm. Har ikke nevnt det helt klart og tydelig enda, men subben din må kobles på høyttalerutgangen til en av fronthøyttalerene. I tillegg bør du sette lydmodusen til stereo, og stille balansen slik at all lyden sendes til den utgangen som bassen er kobla på. Problemet ditt nå er at subben får signaler fra hele frekvensregisteret, og vil få beskjed om å spille frekvenser den ikke har noenting med å spille. Det vil resultere i dårlig lyd, noe du ikke vil ha. Så som sagt, du har et problem Lenke til kommentar
Devil123 Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2007 Ok, du ser ut til å ha et problem, for du har en passiv subwoofer, altså en som ikke har integrert forsterker, noe som igjen betyr at forsterkeren din må drive den. På baksiden av forsterkeren din står det 280W, noe som er det maksimale strømtrekket. Hvis du regner en virkningsgrad på ca 60%, (at rundt 60% av strømmen går videre til strøm du kan bruke, de resterende 40% blir til varme), så står du igjen med 168W Når du igjen må ta høyde for at dette er en surroundforsterker, så kan man ikke regne med at den yter 168W per kanal selv om du bare driver én kanal. Hvis vi deler kreftene på antallet kanaler får vi hva hver kanal maksimalt kan levere om alle kanalene drives med samme last. Da har du i underkant av 34W per kanal, noe som hvis vi legger godvilja til og tenker på at det tross alt ikke er alle kanalene som skal brukes (?), kan regnes som 40-50W, noe du faktisk kommer et stykke med. MEN, og det er et stort men. Den laveste lasten som jeg kan se at forsterkeren anbefales å kjøres på er 4 Ohm, og det er hvis du bare bruker frontutgangene. Så skal du bare koble subben til går det mest sannsynlig greit, så sant den ikke er spesifisert til 2 Ohm. Finner lite info om Blaupunkt GT1200, og der jeg finner info matcher ikke bildet av subben bildet du har av subben, så det stoler jeg ikke på. Regner uansett med at elementet er spesifisert til 4 Ohm. Har ikke nevnt det helt klart og tydelig enda, men subben din må kobles på høyttalerutgangen til en av fronthøyttalerene. I tillegg bør du sette lydmodusen til stereo, og stille balansen slik at all lyden sendes til den utgangen som bassen er kobla på. Problemet ditt nå er at subben får signaler fra hele frekvensregisteret, og vil få beskjed om å spille frekvenser den ikke har noenting med å spille. Det vil resultere i dårlig lyd, noe du ikke vil ha. Så som sagt, du har et problem For å være ærlig forsto jeg ikke noen ting av det:S Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Sagt med enkle ord, forsterkeren er ikke blant de sterkeste og siden subben er passiv vil du få problemer med å koble den til forsterkeren uten at det vil høre regelrett rart ut. Tips? Kjøp noe annet,gjerne brukt, som passer bedre til innebruk. Lenke til kommentar
Devil123 Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2007 Sagt med enkle ord, forsterkeren er ikke blant de sterkeste og siden subben er passiv vil du få problemer med å koble den til forsterkeren uten at det vil høre regelrett rart ut. Tips? Kjøp noe annet,gjerne brukt, som passer bedre til innebruk. Kunne du ikke sagt det med en gang;) sånn at det er mulig og forstå? Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Ikke jeg som svarte deg først Lenke til kommentar
Devil123 Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2007 (endret) Ikke jeg som svarte deg først obs;) sorry:P Ække så nøye vel? Btw...du veit ikke tilfeldig vis hvordan jeg skal koble opp surroundanlegg på den vel? Endret 10. desember 2007 av Devil123 Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 (endret) Det var jeg som svarte først, må bare beklage hvis det ble litt innvikla Hvis du bare skal koble opp vanlige høyttalere til den forsterkeren, så kobler du bare høyttalerene til riktig utgang. Venstre fronthøyttaler på venstre frontutgang, centerhøyttalerene på centerkanalen osv. Det er ganske basic. Den forsterkeren har bare inngang som tillater stereolyd, det vil si at den surrounden du får er den som forsterkeren "reproduserer" ut i fra stereosignalene. Det vil bli en "falsk" og dårlig surroundlyd hvis du sammenligner med forsterkere som kan motta flerkanals lyd. Hvis du vil ha "ekte" surround med samme mengde krefter som det du har per i dag, så trenger du ikke mer en 2000-2500kr, selv om det ikke er småpenger for oss som ikke har penger bak øret. Signalet kobler du uansett fra kilden, (PC, DVD-spiller, Xbox, PS1/2/3 eller hva som helst), til forsterkeren. Kabelen må i ene endren være av RCA typen med to plugger, altså stereo. Et raskt søk på google vil hjelpe deg langt på vei med å finne ut hva det er for slags kabel. For ordens skyld kan jeg nevne at den type kabel også kalles Phono-kabel, det kan hende du har hørt om det. Hvordan den skal se ut i andre enden avhenger av lydkilden ... Endret 10. desember 2007 av Bluum Lenke til kommentar
Devil123 Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2007 Det var jeg som svarte først, må bare beklage hvis det ble litt innvikla Hvis du bare skal koble opp vanlige høyttalere til den forsterkeren, så kobler du bare høyttalerene til riktig utgang. Venstre fronthøyttaler på venstre frontutgang, centerhøyttalerene på centerkanalen osv. Det er ganske basic. Den forsterkeren har bare inngang som tillater stereolyd, det vil si at den surrounden du får er den som forsterkeren "reproduserer" ut i fra stereosignalene. Det vil bli en "falsk" og dårlig surroundlyd hvis du sammenligner med forsterkere som kan motta flerkanals lyd. Hvis du vil ha "ekte" surround med samme mengde krefter som det du har per i dag, så trenger du ikke mer en 2000-2500kr, selv om det ikke er småpenger for oss som ikke har penger bak øret. Signalet kobler du uansett fra kilden, (PC, DVD-spiller, Xbox, PS1/2/3 eller hva som helst), til forsterkeren. Kabelen må i ene endren være av RCA typen med to plugger, altså stereo. Et raskt søk på google vil hjelpe deg langt på vei med å finne ut hva det er for slags kabel. For ordens skyld kan jeg nevne at den type kabel også kalles Phono-kabel, det kan hende du har hørt om det. Hvordan den skal se ut i andre enden avhenger av lydkilden ... På den forsterkeren jeg har, er det innstillinger for surround da:S det står til og med i bruksanvisnigen hvordan man skal gjøre det...men problemet er at det ikke funker:S Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 (endret) Ja, du kan stille på forsterkeren slik at den lager surroundlyd, men den kan ikke ta imot noe annet enn stereosignaler. Så forsterkeren må "lage" surrounden selv, basert på stereosignalet den får. Du vil få lyd bak deg, men noen kinoopplevelse blir det ikke. Hadde et TEAC ferdiganlegg før, og det hadde kun mulighet for å ta imot stereolyd. Det var et 5.1 surroundanlegg med Pro Logic og Dolby et eller anna. Det funka vledig dårlig, men jeg hadde lyd bak meg ved riktige instillinger ... Endret 10. desember 2007 av Bluum Lenke til kommentar
Devil123 Skrevet 10. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2007 Ja, du kan stille på forsterkeren slik at den lager surroundlyd, men den kan ikke ta imot noe annet enn stereosignaler.Så forsterkeren må "lage" surrounden selv, basert på stereosignalet den får. Du vil få lyd bak deg, men noen kinoopplevelse blir det ikke. Hadde et TEAC ferdiganlegg før, og det hadde kun mulighet for å ta imot stereolyd. Det var et 5.1 surroundanlegg med Pro Logic og Dolby et eller anna. Det funka vledig dårlig, men jeg hadde lyd bak meg ved riktige instillinger ... Jeg får ikke lyd bak en gang jo:P noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Hva heter de forskjellige modusene du kan velge mellom? Jeg hadde samme problem med TEAC anlegget jeg hadde, og det var stort sett bare Pro Logic som gav lyd i alle kanalene ... Lenke til kommentar
Devil123 Skrevet 11. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2007 Hva heter de forskjellige modusene du kan velge mellom?Jeg hadde samme problem med TEAC anlegget jeg hadde, og det var stort sett bare Pro Logic som gav lyd i alle kanalene ... Jeg kan velge mellom Pro Logic = Der skal jo strengt tatt få lyd ut av alle kanalene... 3CH Logic = Det er vel bare 3 høytalere? Hall = 2 spesial høytalere? Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Pro Logic skal gi lyd til alle kanaler ja. 3CH Logic har jeg ikke hørt om, mendet høres ut som at det bare er tre kanaler. Sannsynligvis frontene og mono på bakhøyttalerene. Hall gav med lyd i front og bak med en etterklang som fikk det til å høres ut som om du er i en hall ... Det er som sagt bare stereolyd du får, så noen kinofølelse kommer du ikke til å få uansett, men av de instillingene så ska Pro Logic være den du bår bruke. Lenke til kommentar
Devil123 Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 Pro Logic skal gi lyd til alle kanaler ja. 3CH Logic har jeg ikke hørt om, mendet høres ut som at det bare er tre kanaler. Sannsynligvis frontene og mono på bakhøyttalerene.Hall gav med lyd i front og bak med en etterklang som fikk det til å høres ut som om du er i en hall ... Det er som sagt bare stereolyd du får, så noen kinofølelse kommer du ikke til å få uansett, men av de instillingene så ska Pro Logic være den du bår bruke. Uansett om jeg setter den på Pro Logic får jeg ikke lyd i alle kanaler...front og center kanalene er rett og slett døde:S noen som har noe råd...ps Sikringen er i orden... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå