Gå til innhold

BK: Hund på et fjell

Mrs.Riot

Anbefalte innlegg

For det meste så er det egentlig hunde bilder jeg tar da så her er et hundebilde jeg er veldig fornøyd med så kan vi se om jeg får bedre kritikk på det jeg har "spesiallisert" meg på :p

post-145492-1197207324_thumb.jpg

EDIT: EXIF

f-stopp f/9

Eksponering 1/200sek

ISO-400

Brennvidde 114 mm

Kamera: Canon 350D med Tamron Tele Macro linse 70-300mm

Ikke gjort noe redigering med bilde

Endret av arcoiris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser på bildet at det er tatt sent på kvelden eller tidlig på morgenen. Det er mulig at du skulle prøvd å endre hvitbalansen for å se om det ble bedre; eller bare anderledes. Savner referansepunkter i bildet som yter lyset rettferdighet.

Jeg savner det å se bena til hunden. Nå blir det for avkuttet.

Tom

Lenke til kommentar
Hvilken hvitbalangse ville du hatt da, skjønte det ikke helt jeg. Syns det var tøffe farger og tøft lys jeg... :S

Jeg tok det ikke så seint. Rundt 2/3 tiden. Men det var solnedgang da så..

Hva som er rett hvitbalanse er som sagt vanskelig; og smaken er veldig forskjellig.

Hvitbalanse er lettest å endre i et bildebehandlingsprogram som lar deg velge et punkt som er hvitt, og bruke det som utgangspunkt. Her ville jeg prøvd pelsen. Men det er ikke sikkert det blir noe bedre - det kan også bli værre.

Tom

Lenke til kommentar

Oki, vell jeg likte det no slik det var så ;) Noen andre som har tilbake melding?

Har ikke akkuratt fått så mye tilbakemelding syns jeg da... Bare det med kutte beina(litt vanskelig fordi jeg stod nede og tok bilde opp så...) og det med hvit balangsen.. Ingen som har noe posetivt å si?

Lenke til kommentar

Hva mener du med at de fleste ønsker det? Jeg pleier å gi både posetiv og negativ kritik(om jeg klarer det, ikke alltid jeg har negativt å si fordi jeg er så ny innen for dette). Vis folk bare sier negativt så mener jeg at folk lett kan gi opp å gå lei og vis man bare sier posetivt så lærer man jo ingen ting, men det er ikke alltid like lett å gi negativ kritikk når man ikke er ekspert, men det er super enkelt å finne en liten ting som er posetivt ved et bilde.

Lenke til kommentar

Det er vel noen av oss som har holdt på en stund, som ønsker å plukke vekk de siste unotene; da vi innimellom innbiller oss at vi er flinke ;)

Får dere som er nye her på forumet, er det selvfølgelig leit å bare få negative meldinger. Men det er innemollom mange som sier "Bra", "Gr8", "Dette likte jeg" osv. Det er dessverre ikke noe særlig hjelp; man bør jo si hva det er som gjør man liker det (slik som du gjør her).

Tom

Edit: Lett omformulering

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Bra lys, bra eksponering. Fint og skarpt. Men om hunden hadde stått enda litt mer på toppen, så hadde det ikke sett ut som om hunden gjemmer seg bak toppen. Tror også du faktisk kunne stått litt lenger unna (eller zoomet litt mer ut), for vi ser jo ikke om det er en liten knaus eller et stort fjell sjarmtrollet står på.

Lenke til kommentar

Hehe, det er nettopp det jeg vil at dere skal tro at det er et stort fjell men egentlig så er det bare et bitte lite ett :p

Hihi

Derfor har jeg tatt bilde sånn.

Jeg kunne sikkert fått hunden til å stå mer utpå tuppen om jeg hadde hatt med noe godt til henne fordi det var nesten umulig å få henne til å stå i ro den dagen :p

Endret av arcoiris
Lenke til kommentar
Vis folk bare sier negativt så mener jeg at folk lett kan gi opp å gå lei og vis man bare sier posetivt så lærer man jo ingen ting, men det er ikke alltid like lett å gi negativ kritikk når man ikke er ekspert, men det er super enkelt å finne en liten ting som er posetivt ved et bilde.

Da synes jeg du har skjønt poenget veldig godt, og ser frem til at du vokser på å delta som "utstiller" og "tilbakemelder". En grei filosofi, som jeg prøver å etterkomme selv, er at om jeg ikke kan finne noe positivt å si, så holder jeg like greit kjeft - slik jeg vet en del andre også gjør. Andre igjen tar minst på seg doble silkehansker og greier forsiktig med hårene. Det har jeg ikke tro på ettersom utstiller ofte sitter igjen med et totalt skjevt bilde av hvor på nivåstigen han/hun er.

En liten detalj er hvordan du refererer til kritikk som negativ og positiv. Det synes jeg er litt feil ettersom poenget med konstruktiv kritikk er å hjelpe folk å lære av sine feil. Det kan være hardt, og vi kan være uenige, men det er egentlig ment positivt. Kritikk er ikke generellt negativt bare fordi det kan svi litt. Hvis man derimot tar helt av i andre enden og slakter folks innsats, vil nok motivasjonen få et unødig stort kakk. Men for enkelte tror jeg det er på sin plass, slik at de, som sagt, får et grep om hvirkeligheten.

Du som mange andre her behøver ikke føle deg upasset til å gi kritikk på andres bilder. Hvis du har følelser for et bilde og kan sette ord på disse følelsene, har du det du trenger. De tekniske askepektene tar "vanekritikerene" på strak arm, så det trenger du ikke tenke på før du føler deg klar.

Endret av Autodidact
Lenke til kommentar

Så, tilbake til bildet ditt..

Det som ofte er vanskelig når det blir vist bilder av f.eks. familie (som i mine øyne også inkluderer kjæledyr), så har utstiller ofte en (solid) følelsesmessig investering i objektet som anmelderen(e) ikke har. Derfor kan nok ofte forventningen på (type) tilbakemeldinger være fravikende fra det man faktisk får.

For meg kunne dette gjerne vært et bilde av mine foreldres siste hund. De er enten veldig like, eller så husker jeg ikke henne så godt lenger. Disse småtassene med sitt utrolige temperament og tempo er utrolig søte dyr, så jeg skjønner godt at du drar med kameraet når dere går på tur.

Siden du har lagt med en rimelig voksen versjon av bildet, får vi sett ganske nært på detaljer. En av de tingene som overrasker meg er at bildet ikke er så skarpt som jeg hadde forventet med såpass liten blender. Det kan man selvfølgelig ordne på, og ville ikke vært så synlig om du hadde skalert ned bildet, og gjerne skarpet det opp litt, før du postet det.

Ellers er jeg litt forundret over valget(?) med å øke "film"følsomheten til 400 når du gjerne kunne ha åpnet blenderen mer og likevel beholdt en akseptabel lukertid og dybdeskarphet ved 200 ISO. Ikke det at bildet ser ut til å lide av korning, men hvorfor risikere det når det ikke er nødvendig. Litt kamera-automatikk med i bildet antar jeg..

Jeg er forøvrig enig i at hvitbalansen kunne ha vært noe kaldere ettersom "kvelds"solen gjør pelsen litt vel varm og "pissegul". Den trenger ikke være hvit, men noe/litt mindre gyllen hadde nok gjort seg bra.

Beskjæring kan nok også ha sin misjon her, for å gjøre motivet mer "up close and personal". Det gjør det litt mindre til bare et "bilde av en eller annen hund" for oss som ikke kjenner krabaten. Men jeg ville nok ikke hatt det kvadratisk med hodet såpass i senter som Julie har gjort, med mindre det 'måtte' bli sånn. Som Tom påpeker så er bena kuttet likevel, så om man mister litt "fjell", så gjør ikke det noe.

Siden jeg er noenlunde kjent for å fikse på ting i ettertid, er det kanskje på sin plass å si at jeg ant.vis ville ha klonet bort den delen av stjerten som stikker opp ~midt på ryggen.

Ta hunden med på flere turer og knips flere bilder med den gode kontakten i blikket som du har fått med, så skal du se at du snart har nok/godt materiale til å lage en fin "scrap-book" om hunden som spesielt de som kjenner dyret ant.vis vil sette stor pris på å bla gjennom.

Lenke til kommentar

Å ta bilder av hunder er en tålmodighetsprøve... :hm:

Mine tips er å bruke en normalzoom istedenfor(har mer kontroll på hunden siden man er nærmere og man blir ikke så avhengig av bakgrunnen). På dette bildet hadde jeg valgt laveste iso, større blender og justert lukkertiden til riktig eksponering.

Lenke til kommentar

Ja, vell jeg har enda ikke klart å sette meg inn i dette å stille inn ting på kamera :p

Så ISO verdien og alt sånt som det ble liksom bare sånn, kamera som valgte.

Har prøvd meg litt frem med lang lukkertid og kort lukker tid, men aldri fikset noe på ISO tror jeg. Også blander jeg vell litt også på hvor vi stiller på ting så jeg må nok pugge den manualen til kamera litt mer..

Ellers så har det sikkert komt opp i 3000 bilder av hunden min nå, så jeg tror jeg kanskje har ganske så god tålmodighet men noen ganger så blir jeg veldig lei av hunden min fordi når jeg tar bilde av ander ting så vil hun også bli tatt bilde av, så når jeg skal ta bilde av henne så er alt annet spennende som f.eks og lukte å løpe..

EDIT: Lurer på en ting, vis jeg stiller på hvit balangsen vil de andre fargene bli endret også da?

(Kan jeg stille hvitbalangse i photoshop?)

Endret av arcoiris
Lenke til kommentar

Det var en kjent situasjon med innstillingen til den firbeinte... Ta med deg noen godbiter så får du fort mye bedre kontakt med voffsen.

Prøv deg med blenderprioritert program("A" på mitt Nikon kamera) og velg f 4 eller f 5.6. Da velger kameraet passende lukkertid for å få riktig eksponering. Flytt autofokuspunktet i søkeren til ansiktet av hunden og trykk i vei(du har sannsynligvis 5 autofokuspunkter i søkeren og du kan flytte autofokusen mellom disse). Da vil du få brukbare bilder på dagtid.

Ellers er dette ikke det dummeste å bruke 249,- kr på:

http://www.ddmr.no/index.php?page=vis_prod...;ProduktID=3517

Lenke til kommentar

-kjedelig lys. standard sollys.

-feil valg av blenderåpning - det er ikke en spesiell bakgrunn og du trenger derfor ikke så liten blenderåpning.

-for varm hvitbalanse. hunden er ikke oransje og brun, men hvit og brun. det ser feil ut. selv om det er solnedgang så er det ingenting å himmelen/bakgrunnen som reflekterer det, og da passer det ikke at hunden ser ut som det er solnedgang.

-feil vinkel, kunne vært mer interresant med fjell i bakgrunn, kanskje uklart, men en bakgrunn. blå himmel i bakgrunn er kjedelig.

-det hadde ikke vært noe vits å ha på høy ISO-verdi hvis du hadde hatt stor blenderåpning. hundebilder er som portretter, man vil som regel ha de skarpe, unngå å bruke ISO for kortere lukkertid.

-kjøp deg kanskje en bedre linse, portrett eller en kraftig telelinse. begge deler fungerer bra til hundebilder. kanskje en kraftig vidvinkel og, gir spennende utsnitt og bilder. linsen du har er vel ikke bra for spesialisering av hundebilder.

-lyset gir uønsket skygge i "ansiktet", og det er vel det viktigste området i et portrett/hundebilde.

-planlegg hvordan du vil at bildet skal bli før du setter ut, dette er tatt litt i siste liten. kanskje ta med en leke eller noe du vil for å få hunden dit du vil, og få litt variasjon i bildet.

-jeg regner med at du har kameraet på full auto, siden du brukte blenderåpning f/9. personlig ville jeg ikke brukt blenderprioritert, men M-modus, der du kan velge alt selv. når du tar bildene, sjekk diagrammet, og dytt lyset så langt som mulig mot høyresiden (som regel).

hvis du ikke har lyst til å bruke mye penger på et objektiv, noe jeg syns er viktig, er det ikke dumt å kjøpe en 50mm 1,8 fra Canon. du må kanskje gå nærme, men får utrolig skarpe bilder med den linsen.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg hadde på Tv om jeg ikke husker feil. Bruker den mest når jeg tar bilder av hunden fordi hun som oftest beveger seg og da vil jeg ha med bevegelsen. Nå i dag så var jeg på besøk hos onkelen til min mor og han hadde besøk av en som har vunnet en del fotokonkurranser og de likte bla dette bilde best og det ene macro bildet mitt som ligger i en annen tråd fra meg her inne. De sa at jeg kunne ha justert litt sånn at ansiktet hennes ble litt lysere. Jeg skal begynne å teste meg litt frem med å stille på blender osv.

Takk for svar!

Endret av arcoiris
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...