Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2 routere etter hverandre!

Anbefalte innlegg

Jeg skal koble opp et nettverk som har IP telefoni. Tele2 leverer IP telefonirouter med 4 utganger for datanettverk. Kan jeg gå ut ifra en av disse utgangene og koble til en ny trådløs router eller blir det da trøbbel med IP adresser og åpning av porter på routerne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en trådløs router liggende og det var derfor jeg ville bruke den! Hvordan settes den opp som en bridge da? Så for meg at dette ville bli et problem ja dessverre! Fuuuuck!

kan jo hende den 2 routeren din har funksjonalitet som gjør at den kun jobber som et AP?

Lenke til kommentar

Sett den første ruteren (fra veggen) i DMZ mot den neste ruteren.

Deretter kan du bare stille inn den andre til det du vil, eksempelvis

skal du hoste games i w3 må du åpne de portene spillet krever, eller bare sette

den andre ruteren i dmz mot din maskin men da skal du vite at du bør ha en software

firewall installert siden alle evt. angrep vil gå rett på din maskin.

Lenke til kommentar

Du får NAT på NAT om du setter opp to bokser, og det kan skape krøll ja.

Om du skal ha en tråløs sender bør du få tak i en som leverer bridge tjenester, altså bare tar info'n som ligger på router 1 og sender den videre tråløst.

Eller sette en switch mellom ATA boksen til Tele2 og modemet, altså setter router 2 i switchen som står mellom modemet og ATA boksen.

Lenke til kommentar

Løsningen her er avhengig av hvilken funksjonalitet de ulike routerene har. Jeg har akkurat samme oppsett hjemme (ikke Tele2), med en Billion 4-ports routermodem og en D-link 624 trådløs router. Sistnevnte kan ikke settes i brigded modus, og løsningen ble da å brigde routermodemet, dvs at NAT etc er slått av og det fungerer bare som et rent modem. Alt må da kobles på D-linken. Har fungert som det skal i 1 1/2 år, med ping på 10 - 15 ms til norske nettsteder, 20 til 50 ms på europeiske servere og 75 - 180 ms på servere i USA.

Dersom du har en trådløs router som kan brigdes, mange gjør det automatisk dersom LAN1 porten brukes i stedet for WAN, og andre gjennom selve oppsettet, så er det løsningen å foretrekke. Det trådløse vil da være rent AP samt en ekstra switch/hub.

Den beste løsningen er altså avhengig av hvilket utstyr man har, dvs. informasjon om det gir mulighet til å gi best mulig svar.

Lenke til kommentar

Som norpheus sier, bare å slå av DHCP på den tråløse routeren og koble en kabel ifra DHCP routeren og inn i en port på tråløs routeren.

Men du bør sette en IP på den tråløs routern da, slik at du kan komme deg inn på den å endre innstillinger på en enkel måte.

Endret av Sceolan
Lenke til kommentar
Som norpheus sier, bare å slå av DHCP på den tråløse routeren og koble en kabel ifra DHCP routeren og inn i en port på tråløs routeren.

Men du bør sette en IP på den tråløs routern da, slik at du kan komme deg inn på den å endre innstillinger på en enkel måte.

Dette funker ikke på alle trådløse router, tro det eller ei.

Lenke til kommentar

Dette funker ikke på alle trådløse router, tro det eller ei.

Øh, jo visst fillern funker det. Bare koble til en port 1-4 på den tråløse, og ikke inn på WAN.

Endret av Sceolan
Lenke til kommentar
Øh, jo visst fillern funker det. Bare koble til en port 1-4 på den tråløse, og ikke inn på WAN.

Har aldri fått det til å funke på noen av de D-link jeg har vært borti (614, 524 og 624). Men det er mulig jeg har surra grundig i oppsettet. Linksys og Fujitsu Siemens (kan kun bruke LAN 1) har det gått greit å få til på. Når DHCP slås av og man flytter seg fra WAN til LAN er det vel egentlig det man gjør.

Mener også det var noen poster/kommentarer knyttet til DIR-615 og DIR-635, at disse heller ikke takler dette.

Lenke til kommentar

Har aldri fått det til å funke på noen av de D-link jeg har vært borti (614, 524 og 624). Men det er mulig jeg har surra grundig i oppsettet. Linksys og Fujitsu Siemens (kan kun bruke LAN 1) har det gått greit å få til på. Når DHCP slås av og man flytter seg fra WAN til LAN er det vel egentlig det man gjør.

Mener også det var noen poster/kommentarer knyttet til DIR-615 og DIR-635, at disse heller ikke takler dette.

Ok, jeg har aldri testet dette på Dlink, men jeg har gjort dette flere ganger med andre routere. Buffalo, Linksys, Draytek Vigor, Cnet, Netgear, som jeg kommer på i farten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...