Gå til innhold

For milde straffer for drap i Norge?

Anbefalte innlegg

Jeg mener overlagt drap bør være livstid i fengsel. Ikke dødsstraff - det er latterlig - men livstid. Verken mer eller mindre. Når man går hen og bevisst dreper et annet menneske, viser man at man ikke er verdig et normalt liv ute blant folk. Vi bør ikke ta sjansen på at de har forbedret seg. Det har nemlig slått feil før.

Hva kan man vente å få i Norge i dag? 3-4 år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At konservative fengselstraffer kanskje ikkje er dei beste. Det er ikkje lengden på straffen som hindrer folk i å begå kriminalitet, men vi er selvsakt uenige i dette så er vel ikkje noke å diskutere ein gang :p

At ein straff skal være allmennprevantiv er jo ein ting, men eg meiner det burde være meire vekt på enkeltindivida som havner skeivt ut for å hjelpe dei inn igjen til eit vanleg liv. Dette istedenfor å la dei rotne i eit lite hull.

Lenke til kommentar
At konservative fengselstraffer kanskje ikkje er dei beste. Det er ikkje lengden på straffen som hindrer folk i å begå kriminalitet, men vi er selvsakt uenige i dette så er vel ikkje noke å diskutere ein gang :p

At ein straff skal være allmennprevantiv er jo ein ting, men eg meiner det burde være meire vekt på enkeltindivida som havner skeivt ut for å hjelpe dei inn igjen til eit vanleg liv. Dette istedenfor å la dei rotne i eit lite hull.

Dette spørs jo om fengsel kun skal ha funksjon som rehabilitering.

Om noen tar livet av et av mine barn så vil jeg helst slippe å se svinet på noen tiår. At vedkommende kan bli "rehabilitert" etter et par år bryr meg således lite.

Det er mer av hensyn til meg enn hensyn til han. Men så ville vedkommende allerede ødelagt såpass i mitt liv at jeg ikke ser helt hvorfor det skal gjøres enda værre ved at jeg måtte ha risikert å møte vedkommende på butikken etter et par år.

Det er mange faktorer inne i bildet her. Hensyn til ofrene er for meg minst like viktig, om ikke viktigere, enn hensynet til å rehabilitere den kriminelle. Å føre en kriminell tilbake til samfunnet ser jeg ikke poenget med om det er stor risiko for å drastisk forværre situasjonen for de etterlatte. Ikke nødvendigvis en optimal løsning og lite politisk korrekt å ytre, men som nevnt jeg lar heller overgriperen ta de negative konsekvensene fremfor offrene. Om det ender opp til å måtte bli et valg. Man kan ikke nødvendigvis få i pose og sekk her og derfor ser jeg også nødvendigheten av å ha rehabiliterte "engler" bak lås og slå også.

Lenke til kommentar

Om personen dreper ein av barna dine fordi han har lyst og synst det er gøy så ville han nok blitt inne i fengslet ganske så lenge, selv her i norge.

Og det er faktisk mulig ved sånne tilfelelr å være fengslet heile livet sitt her i Norge.

Lenke til kommentar
Om noen tar livet av et av mine barn så vil jeg helst slippe å se svinet på noen tiår.

Det er egentlig ganske irrelevant , maalet bor vere aa fa vedkommende tilbake til samfunnet med sikkerhet om at den kriminelle handlingen ikke vil gjenta seg, ikke aa gi deg en folelse av hevn.

Lenke til kommentar
Om noen tar livet av et av mine barn så vil jeg helst slippe å se svinet på noen tiår.

Det er egentlig ganske irrelevant , maalet bor vere aa fa vedkommende tilbake til samfunnet med sikkerhet om at den kriminelle handlingen ikke vil gjenta seg, ikke aa gi deg en folelse av hevn.

Heilt Enig! Om personen er blitt eit beire menneske vil han da ikkje utgjere noke problem for dei som saken har gått utover.

Det handler ikkje om å hevne seg på personene som begår kriminalitet.

Lenke til kommentar
Vha sikring ja, men så blir det spekulasjoner. Det kan like godt være et drap utført i rus. Det finnes mange former. Poenget er at man også skal ta hensyn til de etterlatte. For de trenger også sin egen form for "rehabilitering" også :)

Selvsagt. Men jeg synes ikke de etterlattes behov for å aldri se drapsmannen igjen skal legges til grunn for straffeutmåling eller eventuell prøveløslatelse eller permisjon. Da er vi på ville veier. Jeg synes heller ikke de etterlattes behov for å ikke se drapsmannen på butikken skal medføre at drapsmannen skal sitte inne på livstid.

Lenke til kommentar

En bør jo se på drapet... var det aktsomt, planlagt, var det en krangel som gikk for langt?

Det jeg vil fram til er at en del bør få hjelp, god hjelp til å komme tilbake til samfunnet.

MEN...i mange tilfeller så skulle det vært anledning til å vurdere om målet skal være at de skal tilbake til samfunnet.

Ta de to barneheia drapsmennene. Sikkert greie folk hvis du klarer å se forbi de pedoagressive tendensene.

At de i det hele tatt skal få lov til å se solen igjen føles for meg helt feil.

Det er ett klart tilfelle hvor fellesskapets interesser bør gå foran disse individenes.

Om noen sier det kun er 1% sjanse at de gjentar noe lignende i det hele tatt, så er det en total uakseptabel risiko.

Lenke til kommentar

fengselstraff har 2 mål, beskytte samfunnet mot personen og å rehabilitere.

Hevn og straff er to forsjellige ting.

seier man at ei mor som kjefter på sønnen sin av ein eller anna grunn, hevner seg på sønnen?

Man kjefter for å sette ett eksempel på dårleg oppførsel sånn at sønnen ikkje gjer det fleire ganger.

Lenke til kommentar
Vha sikring ja, men så blir det spekulasjoner. Det kan like godt være et drap utført i rus. Det finnes mange former. Poenget er at man også skal ta hensyn til de etterlatte. For de trenger også sin egen form for "rehabilitering" også :)

Selvsagt. Men jeg synes ikke de etterlattes behov for å aldri se drapsmannen igjen skal legges til grunn for straffeutmåling eller eventuell prøveløslatelse eller permisjon. Da er vi på ville veier. Jeg synes heller ikke de etterlattes behov for å ikke se drapsmannen på butikken skal medføre at drapsmannen skal sitte inne på livstid.

Om livstid må til for at ofrense skal slippe å leve i frykt eller få psykisk knekk, så er det riktig for meg. Synd for vedkommende som er blitt rehabilitert men ens handling får konsekvenser og jeg forventer og håper at rettsvesenet tar stilling til om det er bra for de etterlatte før man slipper noen ut. Man må ta hensyn til ofrene og deres behov for et normalt liv går foran en kriminells behov for å komme ut. Om det er de to valgene man ender opp med å stå mellom.

Å avfeie å ta hensyn til ofre er jeg ingen tilhenger av. Her snakker jeg ikke om offre som av hevn ønsker å sperre vedkommende inne for alltid, men ofre som av hensyn til egen helse (spesielt psykisk) ikke vil klare å leve et normalt liv om vedkommende slipper ut.

Dette er noe straffeutmåling bør ta hensyn til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...