Gå til innhold

Harddisk tar kvelden, trenger noen tips!

Anbefalte innlegg

Igår begynte datamaskinen min å lage noen lite trivelige klikkelyder, ikke overraskende kom disse fra en av harddiskene mine. Det som skjer er at den fungerer helt normalt omtrent 30-40% av tiden, deretter "fryser" den, og begynner å lage regelmessige klikkelyder (ca. 1 sekund frekvens). Uten at jeg har den altfor store kunnskap om lagringsmedier, så har jeg hørt at harddisker gjerne svikter litt gradvis, noe som nok betyr at min er på vei til total krasj. Den andre harddisken min ser ut til å fungere normalt, så en episode av en tv-serie på den igår uten problemer (samme episode fryste 4 minutter ut i når den lå lagret på den kriserammede harddisk). På den tekniske siden er det snakk om 2x Samsung Spinpoint T166 320GB (SATA2, 16mb cache, 7200rpm), ellers en rimelig ny boks med E6600, 8800GTX og 2gig Crosair Twinx 6400 ddr2 ram. Fikk Komplett til å bygge den for meg i våres, mest på grunn av garanti og slikt, men siden jeg selvfølgelig ikke har klart å holde fingrene mine unna boksen, er nok den uansett borte vekk.

Det er bakgrunnshistorien, så det jeg egentlig hadde håpet på, var om noen med litt mer erfaring på slikt enn meg, hadde noen gode tips til hva jeg burde gjøre nå. Siden jeg allerede har vært inne i boksen før i år (installerte en gammel harddisk for å sjekke hva som lå på den, men tror ikke det skal ha noe med dette krasjet å gjøre, siden det var over et halvår siden og jeg var forsiktig med statisk elektristitet og slikt. Men hva vet jeg..) så kan jeg vel glemme garanti. Komplett er uansett glade i å vri seg unna, og jeg har jo misligholdt vilkårene mine ved å åpne boksen.

Regner med jeg må kjøpe en ny harddisk, men bør jeg kjøpe akkurat den samme? Trenger jeg å gjøre noe med den andre harddisken, når den nye blir installert? Bør jeg bytte ut begge samtidig, siden de har kjørt i samme miljø og under rimelig like forhold, og dermed er den andre istand til å klikke den også? Kjempefint hvis noen har noen tips, eller til og med noen idé for å fikse den gamle hdd'en (er lov å håpe..)..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan høres ut som du har en dårlig sektor. Det går an å få den til å bli usynlig, enten ved vanlig formatering eller såkalt 'low-level format'.

Du finner HUTIL og andre diagnostic program på UBCD. http://www.ultimatebootcd.com/

Ingen grunn til å bytte den andre disken. Om du bør bytte denne kan bli en vurderingsak, det er mulig at nye feil vil oppstå.

Samsung Spinpoint er gode disker, men alt kan feile.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke ulovlig å oppgradere en pc, selv om den er kjøpt ferdig montert. Det skal være garanti på alle delene, også.

Hvis harddisken ryker, så skal det bare være å be om å få returnere den, så får du ny. Hvis den ikke fungerer som den skal.

Alle varer har vel ihvertfall et års garanti, så send en mail til Komplett og forklar at disken er ødelagt. Så får du nok et returskjema, eller noe. Pleier ikke å være noe problem det. :)

Edit: Det her er forresten akkurat de samme symptomene jeg har med en av mine disker, den "klikkingen" du forteller om, viser vel at disken er på god vei mot døden. Dette er nok ingen soft-bad sector, men heller en mekanisk bad sector. Og da blir det bare flere og flere, og til slutt er disken helt ubrukelig. Ta backup så raskt som mulig!

Endret av DuffyKey
Lenke til kommentar

Pleier og være software fra diskprodusentene for og ta en analyse av disken, fant noe hos Samsung her

Brukte noe lignede på en IMB 75 serie disk på ei "ferdigmaskin" i 2001, etter at maskina først var sendt i retur for og få Win$ inn igjen og den begynte og "halte" en måned etter "reparasjonen". Snakka med support hos PSData som skrudde sammen den maskina, når eg hadde testen skulle eg skrive den ut og legge med disken, og beholde resten av maskina. Etter mer test hos de kom ny disk fra annen leverandør (WD, nok IBM for meg da)..

Burde ikke være problem for Komplett og kunne ta disken i retur om du ordner en "rapport" fra et "testprogram" som sier: "lagre data og skift ut" - "snakk med support" først på mail / tlf når du har rapporten i handa, før du demonterer disken (om du får "lov").

Lenke til kommentar

Takk for tips og hjelp! :)

Kjørte HUTIL og den gav meg følgende diagnose:

C:44595 H:2 S:1345 Error: Ecc error!

Aner ikke om den har laget noen mer utfyllende rapporter noen steder, da jeg ikke har diskett kjørte jeg cd-versjonen. Sender komplett en mail jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...