MBrandt Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 (endret) Tjohei. Jeg har for øyeblikket en Swiftech H20-120 Compact som jeg kjører på en Amd 6000+. Merk dere at pumpen er integrert i blokken til cpu. Så settet består av radiator/tank og cpu-blokk/pumpe. Jeg har nå lyst til å kjøle ned mitt Club3d 8800GTX også, og da må jeg vel ihvertfall ha en større radiator regner jeg med. Mulig at dette er et dumt spørsmål, men jeg kan veldig lite om vannkjøling.. Er alle radiatorer som den jeg har, dvs. at det er radiator og tank i en? Er pumpen jeg har nå bra nok til å kjøre både cpu- og gpu blokk? Anbefal gjerne en gpu-blokk hvis det er noen som har erfaring med noen som er verdt å nevne. Jeg har forøvrig lyst på en som kjøler ned rammen på grafikkortet i tillegg. Endret 9. desember 2007 av MBrandt Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Det er ikke vanlig at radiator har tank i seg. Første gang jeg ser det værtfall. Foruten om Zalman sine lydløse systemer. Jeg ser på det som upraktisk særlig når man skal tømme systemet. Slik som jeg kan forstå det er dette systemet basert på 3/8” slanger og nipler som er det vanligste å bruke (1/2" er også ganske vanlig. Men større slanger hjelper bare en grad eller to på tempen). Slik at du vil ikke ha noe problem med å bygge ut systemet. Greier ikke finne noen gode specs på pumpen men jeg skulle tror at den holder fint. Det er ikke mye motstand med kun en ekstra blokk og radiator. Tror ikke at det skal være noe problem. Lenke til kommentar
MBrandt Skrevet 9. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2007 (endret) Takk for svar! For min del synes jeg dette er en helt grei løsning siden det tar opp så liten plass, men som sagt har jeg ikke erfaring med så mye annet.. Ser på Swiftech sine sider at de har lansert en ny modell med større radiator.. Typisk. Hvis dere ser på linken jeg la ut, så ser dere sikkert hvilken type kobling det er på radiator og blokk. Prøver å finne en 2*120 radiator med samme kobling, men har litt problemer med det. På swiftech sine sider så ser dere at de har en annen type komplett vannkjøling med 2*120 radiator som heter H20-220 Compact. Skulle tro at de solgte denne for seg selv å, men finner den ikke. Kan noen hjelpe meg med det? Er ikke så veldig inn på hvilke sider jeg skal kikke på.. Takk for hjelpen så langt! Endret 9. desember 2007 av MBrandt Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Altså du kan bruke alt av radiatorer på markede som du kan skru på 3/8" ID nipler;) Slik at det trenger du ikke være redd for at du har kjøpt katta i sekken. Det er ikke noe problem å bygge ut settet du har kjøpt. Microplex har godt utvalig i radiatorer her i norge hvis du ikke har lyst til å kjøpe fra utlandet. Radiatorer hos microplex. Lenke til kommentar
MBrandt Skrevet 9. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2007 (endret) Ok. Ser dette nå, var bare litt treg. Hehe.. Sånn går det når man jobber til kl 1 på natten fra kl 7 hver morgen i en uke! Hvordan går det hvis jeg ikke har en tank, men bare bruker vannet som er i systemet? Har det noe å si på temperaturen? Det er vel strengt tatt det jeg gjør nå. Har du noen radiatorer å anbefale? MIST må vel være litt bra? Eller er det liten forskjell? En annen ting.. Når jeg ser på nipler, så er det jo 3/8"NPT, men innen den kategorien er det mye forskjellig.. 3/8"NPTx1/4"ID, 3/8"NPTx3/8"ID, 3/8"NPTx1/2"ID osv osv.. Hva vil alt dette si? Kan du eller noen andre anbefale meg en god gpu-kjøler i samme slengen? Jeg er interessert i en som dekker "alt" på grafikkortet, dvs. gpu + ram. Endret 9. desember 2007 av MBrandt Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 (endret) Skjønner fint hvordan det er. Du har min fulle med følelse:) Skal først ta for meg nipel størrelser og etter på skal jeg si litt om radiatorene og tank til slutt. Nippel begreper. "ID" er størrelsen på innsiden av slange veggene. Der vannet er. "OD" er størrelsen som er når du tar på slangen på utsiden. "NPT" er størrelsen på siden der hvor du har gjengjene. Den siden som skrues fast til radiatorene. Skal stå nevnt i specen til radiatoren. Slik at når du har en slange som det står: 3/8"ID - 1/2"OD. Så vil det si at du må ha en nippel som er 3/8"ID. Men ved valg av nippel trenger du ikke bry deg om "ODen" på slangen. (noen ganger kan det stå på blokker man kjøper at det vil ikke være plass for en slange med feks: 1/2"OD) Dette har jeg kun sett et par ganger. Å da på hovedkort kjølere. Radiator: Jeg har selv kun hat MIST og thermaltake (anbefales ikke) radiatorer. Venter nye radiatorer fra koolance nå over nytt år til testing. MIST radiatorene er kun billig radiatorer altså ikke best ytelse radiatorer. Men de gir mest for pengene. MIST radiatorene er da i to serier. En ekstrem serie som er større enn den andre. Den er dypere. 5cm Mens den andre er 3cm. Ser utfra bildene at den du har er 3cm. Har selv 3cm utgaven siden jeg ikke har plass til noe større i kabinettet. Her kan man tenke logisk som vil si at den på 5cm har større flate for luften å kjøle ned ribbene på slik at vil da kjøle bedre enn 3cm. De vil funke heilt greit til ditt bruk. Tank: Tank er ikke et must i et system. Men det er ofte litt lurt. Det å få til et 110% tett system er nesten umulig. Slik at det vil etter vært fordampe ut litt vann av systemet. Slik at når du har tank har du men å gå på slik at du trenger ikke å tenke på at det vil bli tomt for vann i systemet. En tank gjør det ofte at det blir letter å tømme og fylle på nytt og mer i systemet. Men hvis du ikke vil ha en tank i systemt men vil ha det lett å fylle på nytt å tømme så vil jeg anbefale Fillport (link), Den finnes også med en liten vanntank (link). Da bruker du bare en T-kobling (link) for å koble den på systemet. EDIT: Innlegg 700:D Endret 9. desember 2007 av MoDzoNa Lenke til kommentar
MBrandt Skrevet 31. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2007 Hei. Beklager for å gjennoplive denne posten etter en stund, men jeg sitter fortsatt igjen med noen spørsmål. Først vil jeg si takk for hjelpen, det har vært til stor hjelp! Ok, Nå har jeg tenkt å få tak i en Swiftech Stealth til min Apogee drive cpu-blokk/pumpe. Har prøvd å titte meg fram til et svar, men finner ikke ut noe særlig. Jeg ser at blokken til gpu er på 1/2"ID mens cpu er på 3/8”. Hvordan kan jeg få løst dette med tanke på slanger? Har ikke bestemt meg for radiator enda, men det ser ut som de fleste leveres uten nipler, og jeg da kan bestemme dimensjon selv. Det er helt sikkert en eller annen lett løsning på det.. Men men.. Lenke til kommentar
MBrandt Skrevet 31. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2007 Så nå at jeg ikke hadde lett godt nok ja.. Det finnes jo noe som heter en overgang! Ja, jeg fant ihvertfall ut av det til slutt. Et annet spørsmål; Jeg leter en 2x120 radiator for å innvendig montering i et Antec p182. Er det noen som har erfaring med radiator innvendig i et slikt kabinett? Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Hei. Beklager for å gjennoplive denne posten etter en stund, men jeg sitter fortsatt igjen med noen spørsmål. Først vil jeg si takk for hjelpen, det har vært til stor hjelp! Ok, Nå har jeg tenkt å få tak i en Swiftech Stealth til min Apogee drive cpu-blokk/pumpe. Har prøvd å titte meg fram til et svar, men finner ikke ut noe særlig. Jeg ser at blokken til gpu er på 1/2"ID mens cpu er på 3/8”. Hvordan kan jeg få løst dette med tanke på slanger? Har ikke bestemt meg for radiator enda, men det ser ut som de fleste leveres uten nipler, og jeg da kan bestemme dimensjon selv. Det er helt sikkert en eller annen lett løsning på det.. Men men.. Dette er kjempelett! Du kjøper 2 stk 1/4" BSP-nipler for 3/8" ID-slanger til GPU-kjøler, og så er saken biff. Hvordan er du fornøyd med Apogee Drive-blokken? Tenkte å kjøpe en slik selv, og lurer mest på støyen og litt ytelse hvis du har noe sammenligningsgrunnlag. Når det gjelder radiator, vil en slank radiator som f.eks. en Black Ice Stealth GT eller lignende være et alternativ. Lenke til kommentar
MBrandt Skrevet 31. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2007 Ahm.. Det er jo også mulig, er bare vant med faste nipler jeg. Tenkte ikke på at det gikk ann å sette på andre typer. Der ser du, to løsninger allerede. Jeg har ikke noe annet å sammenligne med, nei. Uansett så har jeg ikke hatt noen problemer i det hele tatt med den, og støyen er jeg veldig fornøyd med. Eneste jeg har å sammenligne den med, er forsåvidt xbox 360 elite. Å den bråker myye mer en pcn min. Er vel kanskje ikke så uvanlig det, men likevel. Ytelse kan jeg dessverre ikke si så mye om. Bortsett fra det som står på linken for den. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 31. desember 2007 Del Skrevet 31. desember 2007 Knall! Da kjøper jeg meg en slik ved neste belønning for utført arbeid! Bør bytte Tt Bigwaterblokken når som jeg får meg Q6600. Og pumpen min er rimelig lurvete etter et drøyt års bruk, dessverre (Hydor L30) Lenke til kommentar
MBrandt Skrevet 31. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2007 Bra! Men du er nok mer "vant" til vannkjøling enn hva jeg er, så det er godt mulig du ikke kommer til å synes den er bra nok da. For alt jeg vet! For min del så har jeg den nesten utelukkende fordi at jeg ikke klarer rot i kabinettet mitt. Har sett litt på radiatorer, fant ikke den du nevnte i prisguiden i hvertfall, men fant denne. Er det noe å samle på? Har ikke kabinettet foran meg nå, men mener å huske at hvis jeg skal ha en så stor radiator innvendig, så må høyden på den være ganske beskjeden, og det er den jo på denne. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 1. januar 2008 Del Skrevet 1. januar 2008 Forslag: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=C...amp;mcat=14s265 http://www.microplex.no/product.aspx?pid=M...amp;mcat=14s265 http://vcore.dk/shop/hw-labs-black-926p.html http://vcore.dk/shop/alphacool-nexxxos-pro-1164p.html Lenke til kommentar
MBrandt Skrevet 2. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2008 (endret) Takk for tips! Men var ikke den jeg fant noe særlig? Jeg så bare at den var 25mm tykk, men regner med at da kjøler den vel dårligere å. Kanskje best å ha en som minimum er 30mm? Jeg får vel sette meg ned og ta fram målebåndet når jeg kommer hjem tenker jeg! Endret 2. januar 2008 av MBrandt Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 Den du har lenket til er jo absolutt bra! Bare hadde et par billigere alternativer Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 2. januar 2008 Del Skrevet 2. januar 2008 http://www.petrastechshop.com/swmcqposerab3.html Radiator med tank i. Lenke til kommentar
MBrandt Skrevet 2. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2008 Ja, har sett litt på den å! Det er vel storebroren til den jeg har nå. Kjekk den ja, men tror jeg må hjem og måle litt før jeg kan bestemme meg. Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Den Black Ice Pro radiatoren er ikke noe å samle på, du kan nå se litt på HW Labs sin GT Stealth 2x120mm. Den er 2.9x cm tjukk og kjøler ganske godt. Men kan selvfølgelig ikke måle seg med ThermoChill PA.120.3. Et pluss er det jo at den er billigere. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Black Ice Pro var i laaaang tid referanse for hva som var skikkelig radiator. Det har ikke skjedd store revolusjoner siden den tid. Det er fortsatt gode radiatorer, men har blitt noe oppdatert med GT Stealth-radiatorene, vil jeg tro. Lenke til kommentar
MBrandt Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Hva er det som gjør at den er ikke er bra da? At den er for tynn, slik at man ikke får kjølt vannet tilstrekkelig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå