edge Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Yes, lurer på nytt objektiv før jul. Skal vel i utganspunktet brukes til innebilder, portretter osv. Står mellom dette og dette. Anyone? Lenke til kommentar
hendelsesløysa Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Yes, lurer på nytt objektiv før jul. Skal vel i utganspunktet brukes til innebilder, portretter osv. Står mellom dette og dette. Anyone? Ville gått for 30mm, om du har 1,6 cropfaktor (dvs. Canon). Du vil da få et objektiv som passer som det meste. 50mm blir for mye tele innendørs, men passer bedre til portretter da (men er ikke så allsidig). Lenke til kommentar
edge Skrevet 9. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2007 Har vel i grunn Nikon D80, så aner ikke hva det der betyr, men heller nok den veien jeg og Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Er jo veldig avhengig av bruken din da... Ja, en 30mm er mer allsidig enn en 50mm, men betyr ikke nødvendigvis at du liker deg på denne brennvidden. Vurderer faktisk det samme som deg + en 85mm etterhvert. Har fra før av en Tamron 17-50mm, og vet at jeg selv er veldig glad i å ta bilder på full tele, altså 50mm. Snus litt gjennom galleriet ditt, og se hvilke brennvidde du vanligvis pleier å benytte. Hvilket av objektivene som er best skal jeg ikke uttale meg om, da jeg selv er ute etter et svar på dette. Hvordan er de i forhold til hverandre på full blender, og rent optisk generelt? Takker selv for svar Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Nikon 50mm f1.4 er nok et LAAAANGT bedre objektiv enn Sigma 30mm f1.4, men hvilken brennvidde som passer ditt behov best er en annen story. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Da ble jeg i hvertfall temmelig overbevist Vet selv at 50mm er en brennvidde som beskriver meg, så jeg ender nok opp på den en dag. Noen grunn til at Sigmaen er et par hundrer kroner dyrere da? Lenke til kommentar
edge Skrevet 9. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2007 Ligger for det meste på 18-28mm jeg. Men nåværende objektiv på 18mm er lyssterkt nok for meg, det er når jeg zoomer inn litt det blir litt lyssvakt. Har blitz i tillegg, så egentlig ikke et problem. Som sagt er det portretter og innebilder som er i hovedfokus. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Noen grunn til at Sigmaen er et par hundrer kroner dyrere da? Konstruksjonen av en 50mm er svært enkel (og god, i forhold) og er derfor rimelig å produsere. Er en grunn til at 50mm f1.8 (fra både Nikon og Canon) er svært mye optikk for pengene. Å konstruere en brukbar 30mm f1.4 er nok betraktelig mye vanskeligere og derfor dyrere. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Og hvordan er forskjellen på Nikon 50mm 1.8 vs. 1.4, sett bort ifra lysstyrken? Hvordan er de på størst blender, og optiske kvaliteter generelt? Er nok ganske sikker på at 1.4 er det jeg ender på, ettersom jeg liker meg på denne brennvidden, og derfor vil ha kvalitetsoptikk til nettopp dette. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 1.4 er nok bedre enn 1.8 på samme blender, og byggekvaliteten er også langt bedre. Men så er prisen desto høyere også da. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Jeg mener å ha lest at f1.8 versjonen er skarpere enn f1.4 versjonen... Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Jeg mener å ha lest at f1.8 versjonen er skarpere enn f1.4 versjonen... Da er det greit å vise til kilden din, for jeg tviler sterkt på at det er tilfelle. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=809545 Lenke til kommentar
F1_4 Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Greit nok at en test viser at ett eksemplar er skarpere enn F1.4-versjonen, men det er så mye mer enn bare skarpheten som teller. Dahle (av alle her) burde jo vite at flere blenderlameller gir bedre bokeh. Byggekvalitet, 1/2 f-stop mer lys, kontrast, bokeh. Nevner ikke mer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå