Gå til innhold

raid 0, funker i bios men ikke ved installation


H_Bozz

Anbefalte innlegg

pröver å installere maskina med 2stk 200gb wd diske satt i raid 0. Funker helt fint når jeg er i raid kontrolleren, viser en harddisk på 400gb. Samme i bios dykker det opp en harddisk på 400gb. Men når jeg ska installere windows finner den kun 2stk 200gb hardisker! Noen som veit hva som er feil?

 

Husker at kompisen kjörte dem i software raid som dynamiske disker når dem satt i serveren våres, kan det ha noe med saken å gjöre?

 

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

husker du å installere driver for raid før (eller i begynnelsen av) installasjonen av WINdoews?

 

* Boot fra windows CD. Ha klar fingeren og trykk F- whatever når installasjonen spør om du har raid eller SCSI drivere. Sett floppyen i og du vil få spørsmål om å vise hva du vil bruke etterhvert. Det er snakk om to driverfiler. Disse laster du ned fra HK-produsentens(/raid-kontrollerens) hjemmeside

* Installer windows.

 

Ellers kan du jo ta en liten sjekk i forhold til min lille huskeliste/guide litt ned på denne siden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=796138&st=40

Kanskje noe dukker opp der?'

 

Ellers fikk jeg og lignende problem når jeg forsøkte i installere WXP på raidet mitt.

Det hele endte med at jeg installerte windows på en egen disk. Så endret jeg alle pekere (variablene) mot temp, programfiler og slikt til raidet. På C: ligger knapt nok windows.

 

Dette fungerer utmerket. Det er bare i oppstarten jeg taper noen sekunder. Ellers skjer det ikke mye på den disken.

Endret av romhelten_spiff
Lenke til kommentar
husker du å installere driver for raid før (eller i begynnelsen av) installasjonen av WINdoews?

 

* Boot fra windows CD. Ha klar fingeren og trykk F- whatever når installasjonen spør om du har raid eller SCSI drivere. Sett floppyen i og du vil få spørsmål om å vise hva du vil bruke etterhvert. Det er snakk om to driverfiler. Disse laster du ned fra HK-produsentens(/raid-kontrollerens) hjemmeside

* Installer windows.

 

Ellers kan du jo ta en liten sjekk i forhold til min lille huskeliste/guide litt ned på denne siden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=796138&st=40

Kanskje noe dukker opp der?'

 

Ellers fikk jeg og lignende problem når jeg forsøkte i installere WXP på raidet mitt.

Det hele endte med at jeg installerte windows på en egen disk. Så endret jeg alle pekere (variablene) mot temp, programfiler og slikt til raidet. På C: ligger knapt nok windows.

 

Dette fungerer utmerket. Det er bare i oppstarten jeg taper noen sekunder. Ellers skjer det ikke mye på den disken.

 

Joda er ganske sikker på at jeg har riktige drivere, brukte floppyen som fulgte med hovedkortet.

Synes det er rart att maskina finner hardiskene selv om jeg ikke bruker driverne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...