santacruze Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 jeg har tenkt og kjøpe nytt skjermkort, harddisk og prossesor. jeg vet ikke hvordan skille ut de dårlige og gode harddiskene på grunn av grensesnitt (e-sata etc..) hvilket grensesnitt burde jeg ha? Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 IDE/PATA = Gammel løsning med flat kabel (den store grå). Utdatert. SATA = Oppgradert IDE/PATA (Serial-ATA istede for Paralell-ATA). Rød tynn kabel. Denne vil du ha. SCSI = Server/entusiast SAS = Server/entusiast eSata = Ekstern SATA. Tenk på denne akuratt som USB. Det er en satakabel med en annen tilkobling, laget til eksternt bruk, mao ikke en disk du skrur inn i kabinettet. Du vil ha en disk med SATA grensesnitt. Om et er SATA I eller SATA II spiller ingen trille. Lenke til kommentar
santacruze Skrevet 9. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2007 ok.. takker :> hvordan vet jeg om harddisken går med resten av komponentene i pcen min? spiller dette noe rolle? Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Den eneste komponenten harddisken har noe forhold til er den komponenten du plugger den inn i. Så godt som alle vanlige brukere vil koble harddisken i hovedkortet. Eventuellt kan du koble harddisken(e) inn i et tilleggskort. 100% av alle nye hovedkort har SATA-tilkoblinger og ofte 1 IDE/PATA tilkobling. Du burde ikke bry deg om dette om du skal kjøpe et nytt hovedkort, men om du vil være sikker kan du lete etter ordet "SATA" under hovedkortbeskrivelsen. Det vil normalt være 2-8 (ofte 6) SATAtilkoblingsmuligheter på dagens hovedkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå