Gå til innhold

Tamron 70-300mm TeleMacro linse, hvordan stille inn macro?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg fikk en Tamron 70-300 mm Tele Macro linse til bursdagen min i år av mine foreldre. På den så går det ann å velge normal eller macro. Men jeg klarer ikke å stille inn til macro! Noen som vet hvordan man gjør det? Den "knappen" rikker seg ikke.. :S

Still zoom på over 180 mm, så vil makrobryter fungere

Lenke til kommentar

Når macro bryteren er sått av, så er nærgrensen ca 1.5m. Når den slås på blir nærgrensen 95cm. Det betyr at i macro-modus, så vil bilder av gjenstander på ca 45x30mm fylle hele negativet (forholdet 1:2); I vanlig modus er forholdet 1:3.9, så du får med deg en gjenstand på ca 58x87mm. Da blir det nærfoto istedet for macro.

Edit: Tar du bilder av ting som er lengre unna enn 1.5m, så er det ingen forskjell.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Når macro bryteren er sått av, så er nærgrensen ca 1.5m. Når den slås på blir nærgrensen 95cm. Det betyr at i macro-modus, så vil bilder av gjenstander på ca 45x30mm fylle hele negativet (forholdet 1:2); I vanlig modus er forholdet 1:3.9, så du får med deg en gjenstand på ca 58x87mm. Da blir det nærfoto istedet for macro.

Edit: Tar du bilder av ting som er lengre unna enn 1.5m, så er det ingen forskjell.

Tom

Haha, oki. Komplisert, men skal teste litt mer. Tok bare bilde av en liten båt som jeg fikk på en resturang i syden og jeg var nok litt langt unna tror jeg. Får prøve meg frem med den!

Lenke til kommentar
Hei

Har samme objektiv. Tror vitsen er at du i macromodus slipper at obj bruker hele fokusområdet sitt, og dermed får du litt raskere fokus. Eller i alle fall mindre jaging.

Ikke i dette tilfellet - du har full fokus fra 0.95m til uendelig i macro modus. Men macro modus (0.95m - 1.5m) er kun tilgjengelig mellom 180 og 300mm.

Jeg lurer på om Sigma sin 70-300mm virker på samme måte :hmm:

Tom

Lenke til kommentar
Hei

Har samme objektiv. Tror vitsen er at du i macromodus slipper at obj bruker hele fokusområdet sitt, og dermed får du litt raskere fokus. Eller i alle fall mindre jaging.

Ikke i dette tilfellet - du har full fokus fra 0.95m til uendelig i macro modus. Men macro modus (0.95m - 1.5m) er kun tilgjengelig mellom 180 og 300mm.

Tom

Da må jeg innrømme jeg ikke skjønner vitsen. Men takk for oppklaring. Er ikke så ofte jeg bruker den funksjonen der...

Lenke til kommentar
Hei

Tom

Da må jeg innrømme jeg ikke skjønner vitsen. Men takk for oppklaring. Er ikke så ofte jeg bruker den funksjonen der...

Det er nok fordi at objektivet ikke har samme nærgrense mellom 70 og 180. Så for å slippe mange klager, hindrer de folk å prøve seg...

Tom

Lenke til kommentar
Veldig fint for makro-freaks som meg, hvis jeg likevel er ute og bruker tele. Er ikke alltid det er praktisk å ha med et dedikert makro-objektiv, og den der duger helt fint til "øyeblikks-makro".

Helt enig. Jeg er strengt tatt mer interessert nærfotografi enn direkte makro.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...