Moggidogg Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 (endret) Hei! Er en mann på 18 år. Jeg har igjen et halvt år på vgs. Hvor jeg har 3MX, 3Fy og 3KJ for tiden. Dessverre er jeg drit lei skolen og det går sånn passe treigt i disse tre faga. Jeg har ca en karakter 3-4 i hvert av disse faga, men dette skal skjerpes i løpet av det neste halvåret(tro det eller ei) Jeg lurer litt på om jeg kan møte problemer med mine karakterer da jeg skal søke meg inn på for eks. ingeniørarkitekt, byggingeniør, dataingeniør, etc. Lurer også litt på om dere har noen erfaringer med de forskjellige linjene og kan kanksje "overbevise" meg til noen studier, da jeg ikke vet 100% hva jeg har lyst til å bli. Linker til skolerr som også viser til de forskjellige linjene/studieretningene er også kjempefint! Et siste spørsmål. Hvordan vil de forskjellige skolene se på et år etter vgs i militæret, før du går inn på en ingeniør studie? Håper på svar ettersom jeg begynner å bli fortvilet når det gjelder et viktig valg av livets vei:) Endret 9. desember 2007 av Moggidogg Lenke til kommentar
v3g4rd Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Hvis du har tenkt å bli ingeniør, er matte det faget som det legges mest vekt på ved universiteter og høyskoler. De fleste skoler har i tillegg obligatorisk kurs i fysikk og kjemi, men dette strekker seg sjeldent mer enn et semester (halvår). Selv studerer jeg til å bli dataingeniør ved Universitetet i Agder i Grimstad, og synes selv det er helt topp. Foreleseren vi har i matte er helt genial, og legger undervisningen opp på en slik måte at det er underholdende (ja faktisk!) og lærerikt. Jeg gikk fra en 4er på videregående, og har kun fått Aer på matteeksamenene jeg har hatt til nå. Kjemi er ikke obligatorisk for å starte ingeniørutdanning innen bygg og data, og du får derfor en veldig grunnleggende innføring i dette faget. Siden du har 3KJ, tipper jeg at du allerede kan hele pensumet. Hvis du søker på studieplass før du reiser inn i militæret, og kommer inn - vil ikke dette ha noen betydning for deg når du er ferdig, ettersom plassen din automatisk blir reservert. Skulle du finne på å søke på nytt når du er ferdig, får du 3 ekstra studiepoeng for å ha vært i militæret - slik at det høyner snittet ditt. Det er også verdt å legge merke til at 40% av studieplassene blir reservert til dem som kommer rett fra videregående, så du blir trukket blant de resterende 60% når du søker på nytt etter militæret. Ellers vil jeg bare si at jeg kan anbefale Universitetet i Agder på det varmeste. Her er det kjempebra studentmiljø og meget gode forelesere som har evne til å undervise på en slik måte at du utvikler stor interesse for fagene. Lenke til kommentar
Moggidogg Skrevet 9. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2007 Hvis du har tenkt å bli ingeniør, er matte det faget som det legges mest vekt på ved universiteter og høyskoler. De fleste skoler har i tillegg obligatorisk kurs i fysikk og kjemi, men dette strekker seg sjeldent mer enn et semester (halvår). Selv studerer jeg til å bli dataingeniør ved Universitetet i Agder i Grimstad, og synes selv det er helt topp. Foreleseren vi har i matte er helt genial, og legger undervisningen opp på en slik måte at det er underholdende (ja faktisk!) og lærerikt. Jeg gikk fra en 4er på videregående, og har kun fått Aer på matteeksamenene jeg har hatt til nå. Kjemi er ikke obligatorisk for å starte ingeniørutdanning innen bygg og data, og du får derfor en veldig grunnleggende innføring i dette faget. Siden du har 3KJ, tipper jeg at du allerede kan hele pensumet. Hvis du søker på studieplass før du reiser inn i militæret, og kommer inn - vil ikke dette ha noen betydning for deg når du er ferdig, ettersom plassen din automatisk blir reservert. Skulle du finne på å søke på nytt når du er ferdig, får du 3 ekstra studiepoeng for å ha vært i militæret - slik at det høyner snittet ditt. Det er også verdt å legge merke til at 40% av studieplassene blir reservert til dem som kommer rett fra videregående, så du blir trukket blant de resterende 60% når du søker på nytt etter militæret. Ellers vil jeg bare si at jeg kan anbefale Universitetet i Agder på det varmeste. Her er det kjempebra studentmiljø og meget gode forelesere som har evne til å undervise på en slik måte at du utvikler stor interesse for fagene. Takk for godt svar. Begynner å få en hvis anelse om hva jeg skal foreta meg:) Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Hvis du søker på studieplass før du reiser inn i militæret, og kommer inn - vil ikke dette ha noen betydning for deg når du er ferdig, ettersom plassen din automatisk blir reservert. Skulle du finne på å søke på nytt når du er ferdig, får du 3 ekstra studiepoeng for å ha vært i militæret - slik at det høyner snittet ditt. Det er også verdt å legge merke til at 40% av studieplassene blir reservert til dem som kommer rett fra videregående, så du blir trukket blant de resterende 60% når du søker på nytt etter militæret. Kullet 89 (for det meste, altså de som ikek har dumpet eller noe ), vil bli påvirket av den nye reformen hvis vi venter ett år før vi søker. Dersom du søker og reserverer plass vil alt gå som normalt etter militæret, men hvis du venter med å søke til etter militæret får du ikke de samme poengsummene. Som 3FY, 3KJ og 3MX elev får du i utgangspunktet 8,5 studiepoeng (muligens mer hvis du har andre fag som teller), dette faller til 4 poeng hvis du venter ett år. Nå skal det også sies at da vil ingen andre få mer enn 4 poeng, så du mister ingen fordel der, bare så du er klar over det. Jeg er litt usikker på hvordan det er med militæret, men jeg tviler svært sterkt på at du vil få 3 poeng for det fra nå av (altså med den nye reformen). Lykke til med valget ditt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå